Annons

Nikon D7000 och bakfokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

b1967

Aktiv medlem
Jag bytte för ett tag upp mig från en D90 till en D7000.
Jag har behållit samma objektiv som jag hade på D90'an, ett Nikon 18-105 och ett Sigma 17-70.
Redan från början kändes det som om bilderna blev sämre på D7000 än på D90 och efter lite meckande såg att att D7000 bakfokuserade på bägge objektiven.
Det gick att åtgärda via AF-finjusteringen genom att sätta den till -15 på Sigman och -10 på Nikonobjektivet. Men jag kände ändå mig inte helt nöjd.
Skickade in kameran till Nikon för justering av AF och fick tillbaka den igår.
Nu har bakfokuseringen ökat ännu mer!! Jag måste sätta AF till -20 på bägge objektiven för att det skall bli ok, men är osäker på om fokus blir ok i hela zoomomfånget ändå.

Så nu till frågan.... vad skall jag göra?
Det känns ju konstigt att man skall behöva justera AF till max för att få vettiga bilder?
Skall jag skicka in kameran till Nikon igen? Måste jag skicka med Objektiven också?
 
Jag har tyvärr samma problem med min D7000. Jag har hört något rykte om att det kanske skulle komma en firmware-uppdatering som skulle lösa detta. Men som sagt, det är bara ett rykte.
 
Om Nikon har haft ditt hus inne så ställer de huset efter sin referensutrustning, du måsta därför skicka med även Nikon objektivet för kalibrering .Problemet är ditt Sigma som får skickas för översyn/kalibrering till Sigmas verkstad.
 
Om Nikon har haft ditt hus inne så ställer de huset efter sin referensutrustning, du måsta därför skicka med även Nikon objektivet för kalibrering .Problemet är ditt Sigma som får skickas för översyn/kalibrering till Sigmas verkstad.

Ok, en tur till till Nikon då alltså och en 2 veckors väntan :)
Frågan är ju då hur man gör med Sigman, måste man skicka in den till Sigma och även där tillsammans med kameran? Eller hur funkar det?
 
Om du skickar den direkt till Sigma går det mycket snabbare. En vecka så har du det tillbaka. Ska du skicka via cyberphoto tar det säkert längre tid.

Ring Tura och fråga direkt 0300568900
 
Snacka med Lasses kameraservice om du tycker att Nikon tar för lång tid och ger dåligt resultat. Det brukar hjälpa ;-)
 
Enligt den info jag har fått av Tura kan du med fördel skicka med din kamera när du behöver kalibrera ett objektiv. De kan justera objektivet ändå, men då mot egen utrustning, så vitt jag förstår.
 
Jag hade bakfokus på Sigma 70-200 och efter ett mail till cyberphoto skickade dom en företagsavi som det bara var att klistra på ett väl paketerat paket innhållande objektivet och skicka iväg till TURA. Fick tillbaka det några dagar senare och är supernöjd med resultatet. Nu kan man lita på att fokusen sitter :)

Kör dock med en D300s ska väl tilläggas.
 
Jag bytte för ett tag upp mig från en D90 till en D7000.
Jag har behållit samma objektiv som jag hade på D90'an, ett Nikon 18-105 och ett Sigma 17-70.
Redan från början kändes det som om bilderna blev sämre på D7000 än på D90 och efter lite meckande såg att att D7000 bakfokuserade på bägge objektiven.
Det gick att åtgärda via AF-finjusteringen genom att sätta den till -15 på Sigman och -10 på Nikonobjektivet. Men jag kände ändå mig inte helt nöjd.
Skickade in kameran till Nikon för justering av AF och fick tillbaka den igår.
Nu har bakfokuseringen ökat ännu mer!! Jag måste sätta AF till -20 på bägge objektiven för att det skall bli ok, men är osäker på om fokus blir ok i hela zoomomfånget ändå.

Så nu till frågan.... vad skall jag göra?
Det känns ju konstigt att man skall behöva justera AF till max för att få vettiga bilder?
Skall jag skicka in kameran till Nikon igen? Måste jag skicka med Objektiven också?

Vart köpte du den?
Vet en som har/hade samma problem som du och han tog kontakt med butiken han köpte den av. Så nu ska han få den utbytt mot en ny!
Verkar vara ett vanligt problem på denna modell :-(
 
Vart köpte du den?
Vet en som har/hade samma problem som du och han tog kontakt med butiken han köpte den av. Så nu ska han få den utbytt mot en ny!
Verkar vara ett vanligt problem på denna modell :-(

Köpte den på Mediamarkt.
Har varit i kontakt med Nikon och de vill att jag skickar in kameran igen tillsammans med nikonobjektivet så de kan kalibrera dem tillsammans.
Vet inte om jag istället skall begära att få en ny, risken finns ju att den har samma problem och måste skickas för kalibrering några gånger även den....
Det tar ju ett par veckor varje gång man skickar iväg den.
 
Hur vanligt är detta på d7000 och även övriga kameror?
Är ett helt nytt begrepp för mig som ja tills nån veckasen inte ens visste fanns :)

Som ja skrev i en annan tråd här om d7000 och firmware så är ja precis påväg att köpa en d7000 och är ju inte direkt sugen på dessa problemen ja läst här och där om. Men ja hoppas lite att det är måndagsex som alla tillverkare har på det mesta.
 
Hur vanligt är detta på d7000 och även övriga kameror?
Är ett helt nytt begrepp för mig som ja tills nån veckasen inte ens visste fanns :)

Som ja skrev i en annan tråd här om d7000 och firmware så är ja precis påväg att köpa en d7000 och är ju inte direkt sugen på dessa problemen ja läst här och där om. Men ja hoppas lite att det är måndagsex som alla tillverkare har på det mesta.

SVårt att säga hur vanligt problemet är, det är ju bara vi som har problem som märks. Alla som är nöjda skriver ju inte så mycket om detta :)
Skulle tippa på att det är en kombination av att det är en ny modell och måndagsex...
 
SVårt att säga hur vanligt problemet är, det är ju bara vi som har problem som märks. Alla som är nöjda skriver ju inte så mycket om detta :)
Skulle tippa på att det är en kombination av att det är en ny modell och måndagsex...

Jo är ju lite som det brukar vara. Är allt frid och fröjd så säger ingen nått, utan det är bara när något är fel som man hör det :)

Får nog bli att beställa en och hoppas på det bästa.
 
En uppdatering i detta ärende...

Skickade in kameran och mitt nikonobjektiv till nikon för justering för en vecka sedan och får tillbaka dem om några dagar. Skicka också mitt Sigma för justering, det tog bara 5 dagar och jag hämtade ut det igår.
Har nu testat SIgman på min D90, som jag inte märkt några bakfokusproblem med tidigare. Men oj vilken skillnad det var nu med SIgman från innan jag skickade in det! Skärpan är markant bättre!!

Skall bli spännande och se hur det blir med D7000 när jag får tillbaka den.
 
Posta gärna lite före/efter bilder när du fått tillbaka kameran.
Ja håller på för fullt att testa och grejja med min som ja precis köpt. Och ja vet inte om det är att ja har enorma krav och/eller ifall ja inte är duktig nog att få skarpa bilder :)
 
ANNONS