Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7000 vs. Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

arpoe

Medlem
Hej allihopa!

Nu var jag igång igen ... Det känns som att de enda gångerna jag postar här på Fotosidan är när jag ska köpa en ny kamera.

Jag befinner mig för närvarande i USA och åker hem i januari. Innan dess vill jag köpa en ny kamera, eftersom jag nu står helt utan en. Jag har tidigare haft en Canon EOS 350D, en 450D och nu senast en Nikon D90. Tanken var att jag ville byta tillbaka till Canon efter att ha haft Nikon i drygt ett år, för att jag inte var nöjd med vissa egenskaper hos D90:n, även om den var avsevärt mycket bekvämare än mina tidigare amatör-Canons. Jag förstår nu att vissa av de egenskaperna jag hade vissa problem med, som t ex bildkvalité, kan ha att göra med att D90:n är en 5 år gammal kamera och att tekniken förmodligen har förbättrats avsevärt under de senaste åren. Jag räknar alltså med att D7000 har en uppdaterad sensor jämfört med D90. Har jag rätt eller fel i det jag säger?

Så nu börjar jag tveka igen och tänker att Nikon D7000 kanske ändå inte skulle vara så dum ändå. Den är aningen dyrare, men kanske bättre för mina ändamål. Vad det gäller Canon ligger 60D ligger mer i min prisklass än t ex 7D och är närmare D90 i t ex hantering etc., men jag har inte hört så väldigt mycket om 60D under åren. Vad beror det på? Vad tycker ni om kameran?

Sen den sista frågan. Finns det några andra hus som jag kanske kan tänkas köpa? Alla råd är välkomna! Jag kommer att använda kameran för mycket landskapsfoto, natur och makro. Eventuellt porträtt emellanåt.

Jag hoppas att ni kan ge mig lite synpunkter på fördelar och nackdelar med de olika husen.

Tack på förhand!

Hej allihopa!

Nu var jag igång igen ... Det känns som att de enda gångerna jag postar här på Fotosidan är när jag ska köpa en ny kamera.

Jag befinner mig för närvarande i USA och åker hem i januari. Innan dess vill jag köpa en ny kamera, eftersom jag nu står helt utan en. Jag har tidigare haft en Canon EOS 350D, en 450D och nu senast en Nikon D90. Tanken var att jag ville byta tillbaka till Canon efter att ha haft Nikon i drygt ett år, för att jag inte var nöjd med vissa egenskaper hos D90:n, även om den var avsevärt mycket bekvämare än mina tidigare amatör-Canons. Jag förstår nu att vissa av de egenskaperna jag hade vissa problem med, som t ex bildkvalité, kan ha att göra med att D90:n är en 5 år gammal kamera och att tekniken förmodligen har förbättrats avsevärt under de senaste åren. Jag räknar alltså med att D7000 har en uppdaterad sensor jämfört med D90. Har jag rätt eller fel i det jag säger?

Så nu börjar jag tveka igen och tänker att Nikon D7000 kanske ändå inte skulle vara så dum ändå. Den är aningen dyrare, men kanske bättre för mina ändamål. Vad det gäller Canon ligger 60D ligger mer i min prisklass än t ex 7D och är närmare D90 i t ex hantering etc., men jag har inte hört så väldigt mycket om 60D under åren. Vad beror det på? Vad tycker ni om kameran?

Sen den sista frågan. Finns det några andra hus som jag kanske kan tänkas köpa? Alla råd är välkomna! Jag kommer att använda kameran för mycket landskapsfoto, natur och makro. Eventuellt porträtt emellanåt.

Jag hoppas att ni kan ge mig lite synpunkter på fördelar och nackdelar med de olika husen.

Tack på förhand!
Magic lantern till 60D har focus stacking om du nu vill köra macro. Bara en tanke. Vill du inte trycka in okänd kod på den är nog D7000 en bättre kamera.

Hej allihopa!

Tack på förhand!

jag har haft 60d ett tag nu och är väldigt nöjd med kameran. så mitt val vore enkelt
peter

Å ena sidan tycker jag att min 60D är suverän, å andra sidan så är efterföljare på gång. Fördelen med att den är på utgående är att det börjar dyka upp riktigt bra erbjudanden på 60D nu.

Om du inte fotar något som kräver snabb autofokus så tycker jag att du även skall hålla utkik efter bra erbjudanden på 5DmkII.

Om du ska välja Nikon eller Canon borde du veta bättre än mig, jag valde Canon för att jag har vänner som jag kan låna bra objektiv av och utbyta tips/erfarenheter. Nu är jag naturligtvis inlärd på Canon och lär stanna här men du har ju redan erfarenhet av båda systemen så....

Jag räknar alltså med att D7000 har en uppdaterad sensor jämfört med D90. Har jag rätt eller fel i det jag säger?

Mycket kort svar:
Ja, D7000 har en uppdaterad sensor. Ser man bara till sensorn törs jag säga att det råder konsensus om att D7000 har en bättre sensor än 60D. (Undantaget skulle vara om man har behov av något högre pixeltäthet, men på väsentligen alla andra sätt vinner sensorn i D7000.)

För att mota flamewar-Olle i grind: Det betyder inte att D7000 objektivt och för alla är en bättre kamera än 60D. Det beror på vilka prioriteringar och preferenser man har. Men just sensormatchen vinner D7000 mot både D90 och 60D.

Hej,
har haft Nikon D7000 sen augusti förra året, och är mycket nöjd med den (köpte förresten också i USA, på Calumet i Chicago, vilket funkade fint :).

60D har ju utfällbar skärm, ett par Mpixel till och mer möjligheter att ställa in vid filmning medan D7000 som sagt har något modernare sensor, och är något snabbare på papperet. I verkligheten är nog 60D lika snabb, och med större buffert, vilket jag skulle uppskatta i tex. sportsammanhang. Bildkvalitet på D7000, åtminstone med RAW och på höga iso, kanske är något bättre, men 60D verkar något säkrare i exponeringen.

Har tyvärr inte testat Canon, men hade jag haft valet idag, med Canon-erfarenhet och utan tidigare Nikon-vana samt utan de Nikon-objektiv jag får låna/ärva är det möjligt att jag valt Canon...

För landskapsfoto, natur- och makrobilder samt porträtt känns spontant skillnaden liten, dvs. välj den som känns bäst, även med hänsyn till de objektiv du har/kan få låna/tänker köpa för ändamålen.

Apropå andra hus finns som sagt "fullformatssensorkameror" såsom Canon 5DMk2, och kanske även Nikon D700, fortfarande, och då till bra pris.

(Ett helt annat hus är Pentax K5; brukar få bra omdöme; den har förresten kommit en ny version, K5II, nu).

M v h
/Anders

Nu har man ju bara pratat kamerahus men köper man i den prisklassen och är intresserad av skillnaden dem emellan bör man fundera på objektiven också. Skall man ha privärda telen i proffsklass har Canon 400/5,6L och en bildstabiliserad 300/4,0 samt en billig och bra 70-200/4,0L. Nikon har nyare fasta brännvidder med 50/1,8 och 1,4, och den gamla 70-200/2,8VR är väldigt skarp inom DX området.

Snöa inte in på sensorprestanda när ni jämför N D7000 och C 60D. Bägge är FULLT TILLRÄCKLIGT BRA i det avseendet. Helt enkelt fånigt, rentav korkat, att låta det avgöra! Gå istället på andra skillnader... handhavande, ergonomi, övrigt system och personliga preferenser. Vill du tex ha vinklingsbar skärm går D7000 fetbort! :D

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

@Catherine...vinklingsbar skärm är ju riktigt trevligt vid makrofoto (som är ett av dina 'specialintressen'). Fördel 60D där alltså! :)

Någon skrev att Canon har en uppfäljare till 60 D på gång ...
Jag tror vi kan få en uppföljare till D7000 också i början av nästa år, men då missar du kanske köpet i USA.

Vad gäller optik, så tror jag nya Nikon 70-200 f4 är en riktigt bra glugg, om du köper en D7000.

Se till systemens objektiv

Stirra dig inte blind på husets prestanda.
Det som kan betyda mer är vilka objektiv du har tänkt dig. Där skiljer det sig en hel del för vad man får för pengarna.

Själv skaffade jag en Nikon D7000 fastän samtliga jag känner hade Canonsystem. Då tittade jag bara till funktion vs slant. Men jag var supernöjd med mitt kameraval så här i efterhand.

Men när jag uppgraderade till fullsensor så var det inte alla objektiv som kunde hänga med till det nya systemet. Pris/prestanda var som natt och dag mellan Nikons FX-objektiv och Canons L-serie. Jag funderade ett tag på 5Diii men då tillgängligheten på D800 var låg.

• Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga på objektiv?
  • Vilka objektiv är det du kommer att behöva?
  • Ska de objektiv du köper hänga med till en eventuell uppgradering till fullformat? (Om du senare tänkt att uppgradera). Om du inte tänkt att uppgradera så bör du bara jämföra APS-C-objektiv. För 35mm-objektiv till APS-C kan vara onödigt tungt och dyrt. Att slimma ner fotoväskan blir ganska prioriterat efter ett tag av kånkande.

ANNONS
Götaplatsens Foto