Hej, nu lutar det åt att jag ska köpa en d7100. Först, värt och köpa en d7100 eller ska man köpa en d7000?
Bägge är mycket bra kameror, några av de tydligaste skillnaderna mellan dem:
- D7100 har lite högre upplösning
- D7100 har en mer sofistikerad autofokus
- D7100 har en något bättre bildskärm
- D7000 kan ta en aning fler bilder på en laddning
Men skillnaderna är på intet sätt dramatiska, utom möjligen om du fotograferar mycket sport eller flygande fåglar då den bättre autofokuen i D7100 märks. Värt att notera att bägge kamerorna dock delar en nackdel just för den sortens fotografering: De har rätt begränsad bildbuffert om du kör råformat.
Men enkelt uttryckt, du jämför en mycket bra kamera med en aningen nyare mycket bra kamera

Bägge är prisvärda.
Jag kommer fota ganska mycket människor, naturbilder, och stadsbilder. Vilket objektiv skulle passa bra till detta? Hur skulle ett: Nikon AF-S 50mm f/1.8G stå sig? Har hört bra saker om detta objektivet iaf.
Det blir ett jättetrevligt porträttele, och är nog tillsammans med AF-S 28/1,8, AF-S 35/1,8 DX och AF-S 85/1,8 bland det bästa du kan köpa om man ser till prestanda per krona. Ett 50-millimetersobjektiv är aldrig fel att ha och med tanke på hur lite 50/1,8 kostar så är den en bra start.
ELler ska jag satsta på normalzoom? typ: Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6G
Det enkla svaret är förstås - bägge
De är liksom bra på lite olika sätt. Zoomen ger en flexibilitet, är oerhört praktiskt och bekvämt. Ett eller flera fasta objektiv är lite mindre flexibelt och bekvämt, men du får i gengäld större maxbländare vilket ger mer möjligheter till snygga oskarpa bakgrunder och till fotografering i svagt ljus. De flesta fotografer gillar bägge sorternas objektiv, ofta har man perioder där man mest fotograferar med det ena eller det andra.
En D7000/D7100 med en AF-S 35/1,8 eller en AF-S 50/1,8 plus en normalzoom som en 16-85 är en utmärkt startpunkt.
Glöm inte att utöver kamera och objektiv kan du vilja ha saker som ett stativ (om du vill få bästa kvalitet med stillastående motiv), en lös blixt (om du ofta fotogarferar inomhus eller i bökiga ljusförhållanden). Du kanske vill ha en liten smidig väska/ryggsäck att bära grejerna med. Något annat jag varmt kan rekommendera att budgetera för är en fotokurs eller fotoresa - kul, lärorikt och inspirerande.
På sikt kan du komplettera med fler objektiv när du märker vilka typer av bilder du har svårt att ta med de grejerna du startade med: Ett längre tele om du snöar in på djur- eller sportfotografering. Ett närbildsobjektiv (eller helt enkelt en mellanring) om du vill börja upptäcka blommor och småkryp. En lite mer extrem vidvinkel om du blir biten av landskapsfotografering. Men en normalzoom och ett ljusstarkt fast objektiv är en mycket bra start.