Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D90 - uppförstora bilder!
- Trådstartare Lirazel
- Start datum
JoakimS
Aktiv medlem
Hej
Jag fotograferar med Nikon D200 som har 10,2 Megapixels. Det är inga problem att göra bilder i formatet 70 x 100 cm utan att det ser illa ut. Det jag brukar göra först är att interpolera upp bilden så att jag har åtminstone 200 dpi innan jag skickar dem för utskrift.
Jag fotograferar alltid i RAW, men det borde väl inte påverka hur stora bilder du kan göra. Dock ger det så mycket andra fördelar att använda RAW, så det finns ingen anledning att använda något annat.
Jag fotograferar med Nikon D200 som har 10,2 Megapixels. Det är inga problem att göra bilder i formatet 70 x 100 cm utan att det ser illa ut. Det jag brukar göra först är att interpolera upp bilden så att jag har åtminstone 200 dpi innan jag skickar dem för utskrift.
Jag fotograferar alltid i RAW, men det borde väl inte påverka hur stora bilder du kan göra. Dock ger det så mycket andra fördelar att använda RAW, så det finns ingen anledning att använda något annat.
Photocon
Aktiv medlem
Det är inget större problem att interpolera upp bilden från 12MP affischstorlek. Har utmärkta förstoringar från 10MP-kameror i 60x90 cm utprintade så att man kan gå riktigt nära dem och betrakta detaljer.
Fordras dock lite vana hur man interpolerar en bild. Utgångsläget bör enligt min åsikt vara raw dock. Sedan handlar det en hel del om att skärpa på rätt sätt. Färghantering spelar stor roll. Ska du skicka bilderna till labb för utprintning bör du använda labbets färgprofil.
Normalt sett, utan interpolering kan du printa ut ett A3 i 300 dpi (obeskuren bild) och givetvis större om du väljer 200 dpi.
Fordras dock lite vana hur man interpolerar en bild. Utgångsläget bör enligt min åsikt vara raw dock. Sedan handlar det en hel del om att skärpa på rätt sätt. Färghantering spelar stor roll. Ska du skicka bilderna till labb för utprintning bör du använda labbets färgprofil.
Normalt sett, utan interpolering kan du printa ut ett A3 i 300 dpi (obeskuren bild) och givetvis större om du väljer 200 dpi.
peber
Aktiv medlem
Jag hakar på tråden istället för att skapa en ny, hoppas det går bra... Jag har lite av samma situation... Jag har beställt en ny skrivare som klarar A3+ (Epson R1900). Min kamera är på 8 Mpix och som jag fattar det täcker inte den datamängden maxstorleken som skrivaren klarar utan bilden måste interpoleras upp. Hur gör jag det på lämpligaste sätt? Ska jag låta skrivaren hantera det själv, dvs att drivrutinen får förstora bilden? Eller ska jag interpolera först i CS4? I så fall - precis som Helene undrar - hur? Förutsättningarna för mig är en RAW-fil som jag efter konvertering öppnar som TIFF i Photoshop...
/Per
/Per
perstromgren
Aktiv medlem
Helst om det är möjligt så bör du försöka undvika förstora upp jpeg bilder pga alla kompressionsartefakter blir ännu tydligare då.
Vilket annat format kan man skicka till ett vanlig labb som Crimson, då?
Per.
JoakimS
Aktiv medlem
Vilket annat format kan man skicka till ett vanlig labb som Crimson, då?
Per.
Det han menade var väl att man fotar i RAW, interpolerar och därefter sparar i jpeg, med hög kvalitet, så slipper du att förstärka de kvalitetsförluster en bild som är fotograferad i jpeg, skulle råka ut för.
Till Crimson kan du iofs skicka i både jpeg och tiff, om jag inte minns fel.
wfrank
Aktiv medlem
...
I så fall - precis som Helene undrar - hur? Förutsättningarna för mig är en RAW-fil som jag efter konvertering öppnar som TIFF i Photoshop...
/Per
Nu är jag ingen expert på detta, men ska du förstora en bild i PS så går du in i Image Size. DPI ska du behålla på runt 200 för normala tryck. I PS termer heter interpolera "Resize Image" och denna ruta skall alltså vara ikryssad. Även "keep aspect ratio" eller vad den nu heter ska vara ikryssad, så du inte ändrar proportionerna. Det finns en räcka algoritmer för att ändra stlk, men det står bredvid vad dom anses lämpliga för - i droplisten. En passar för förstoringar och här skulle jag lita på PS. Sen är det bara att ändra värdena på x eller y tills du är nöjd. Välj lämplig enhet, är det papper så passar lämpligen cm.
En del säger att det är bäst att interpolera i steg. Dvs, ska man upp till 200% av ursprunget så ska man ta det etappvis. Hur det är med det vet jag inte, men det finns säkert någon som kan uttala sig om det här.
Ska bilden "bara" förstoras kanske 10-20% har jag hört kunnigt folk på Moderskeppet säga att då är det bäst att inte storleksförändra alls. "Labbet drar upp bilden bättre" vid modesta storleksförändringar. Men talar vi A3 och 10-12MP så är nog en förstoring på sin plats.
Och jag skulle gjort en export i TIFF till PS eftersom annars varje Save i PS kan göra nya artefakter.
EDIT: "keep aspect ratio" heter nog "constrain proportions" här ...
JoakimS
Aktiv medlem
Nu är jag ingen expert på detta, men ska du förstora en bild i PS så går du in i Image Size. DPI ska du behålla på runt 200 för normala tryck. I PS termer heter interpolera "Resize Image" och denna ruta skall alltså vara ikryssad. Även "keep aspect ratio" eller vad den nu heter ska vara ikryssad, så du inte ändrar proportionerna. Det finns en räcka algoritmer för att ändra stlk, men det står bredvid vad dom anses lämpliga för - i droplisten. En passar för förstoringar och här skulle jag lita på PS. Sen är det bara att ändra värdena på x eller y tills du är nöjd. Välj lämplig enhet, är det papper så passar lämpligen cm.
En del säger att det är bäst att interpolera i steg. Dvs, ska man upp till 200% av ursprunget så ska man ta det etappvis. Hur det är med det vet jag inte, men det finns säkert någon som kan uttala sig om det här.
Ska bilden "bara" förstoras kanske 10-20% har jag hört kunnigt folk på Moderskeppet säga att då är det bäst att inte storleksförändra alls. "Labbet drar upp bilden bättre" vid modesta storleksförändringar. Men talar vi A3 och 10-12MP så är nog en förstoring på sin plats.
Och jag skulle gjort en export i TIFF till PS eftersom annars varje Save i PS kan göra nya artefakter.
EDIT: "keep aspect ratio" heter nog "constrain proportions" här ...
Om du skall skriva ut i A3 från en Nikon D90 så får du 240-255 dpi, om jag inte räknar fel, dvs du behöver inte interpolera om du inte skall göra större bilder.
BTW, jag använder alltid NX2 för att göra resize (av RAW-filer). jag tycker att resultatet blir mycket bra, men det finns säkert de som anser att PS är bättre.
wfrank
Aktiv medlem
Om du skall skriva ut i A3 från en Nikon D90 så får du 240-255 dpi, om jag inte räknar fel, dvs du behöver inte interpolera om du inte skall göra större bilder.
BTW, jag använder alltid NX2 för att göra resize (av RAW-filer). jag tycker att resultatet blir mycket bra, men det finns säkert de som anser att PS är bättre.
Ja, om du inte beskär något alls så går det utmärkt, även med 10MP. Själv brukar jag beskära en del eftersom jag sällan tycker jag komponerar optimalt och ofta vill jag dessutom räta upp något eller korrigera någon distortion. Har numer 18MP, men hamnar ändå där titt som tätt.
Huvudpoängen var dock att beskriva hur man faktiskt kan göra en interpolering, det fanns två öppna frågor i tråden.