Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F55 Bra eller mindre bra..?

Produkter
(logga in för att koppla)

M_Holmberg

Aktiv medlem
I en annan tråd så undrade jag vilka objektiv som pasade på analoga hus. SAken är den att nu har jag fått ett erbjudande på en F55 till ett pris som gör att det nästan inte går att låta bli att handla. (Snuskigt billigt alltså.)

Vad säger ni som känner till Nikons analoga hus om F55:An? Jag har tittat lite på bilder och har en liten fundering om objektivfattningen. Är den I plast på F55:an??

Tack på förhand.

Skulle personligen inte köpt något annat än F80, F90X el. F100 om jag köpt beg analog (om jag nu inte köpt F5/F6). Hade tidigare en F75, men kände att man växte från den.

Men det beror ju helt på vad man skall ha den till samt om du tror att du kommer fastna för fotograferandet (framför allt då det analoga). Känner du att du troligen kommer fastna och vill kunna utvecklas etc så köp F90X / F100. Vill du bara prova köp en F80. F80 är ju väldigt billiga och hur billig F55:an än är så tycker jag runt 1000 för en F80 är prisvärt.

För att en F55 skall vara ett fynd idag skall den vara gratis. Man får ju en mycket bättre kamera för bara några hundralappar.

Det gör den ju däremot inte värdelös. Du kan ju ta lika bra bilder med den som med vilken kamera som helst.

Undvik den dock till varje pris om du fotograferar med extern blixt. Av någon outgrundlig anledning har Nikon skippat ttl-blixtmätning med annat än den interna blixten.

Jo jag vet att en F80 är en bättre kamera.
Men 500:- för en flång ny F55:a i ouppackad kartong är väl ett bra pris..??

Frågan som jag inte fick svar på är: Objektivfattningen. Är den i plast?

Fast i fotograferandet är jag redan. Fast då i en digitala världen. Men jag saknar att fota svart vitt och klossa med framkallningsvätskor i mörkrummet. Det är mest av nostalgiska skäl som jag vill ha ett analogt hus.

Det är plast.

Den ger inte heller autofokus med AF-S-objektiv.

Jag tycker 500 kr är för mycket.

ANNONS
Götaplatsens Foto