Det togs gott om bra fågelbilder även på småbildsfilmens tid. Själv använde jag främst ett 400. Och dessförinnan slet folk med frågan om de skulle använda småbild eller mellanformat. Fortfarande är det så att många fågelbilder togs med Hasselblad 500 mm eller kanske oftare 350 mm då med filmformat på6x6 eller 6x4,5 cm. Då var det dessutom inte fråga om några 7 bilder per sekund man hade att spela med, utan kanske 4,5 eller fem bilder per sekund om man använde småbild och någon bild per sekund vid mellanformat.
Så självfallet går det att fotografera fågel med fullformat. Det fordrar kanske lite mer planering. Du behöver oftare använda gömsle, eller matning eller vara lite försiktigare när du går på smygjakt. Hur man än vänder och vrider på det kommer man att få bättre teknisk kvalitet om man går nära oavsett om man använder DX eller FX. Är det lite dis i luften, som det ofta är på tider då man är ute och fotograferar fåglar och syns sådant på ganska korta avstånd.
Om jag tittar på dina bilder ser jag att det är väldigt mycket sittande fågel, och jag ser egentligen inte så många bilder där du behöver hög bildhastighet. Med anledning av det skulle jag nog rekommendera D800/D800E. Då får du bättre dynamiskt omfång och bättre lågisoprestanda än om du använder någon av kamerorna du funderat på. Skulle du behöva de riktigt långa brännvidderna kan du croppa och fortfarande få fler mpixlar och bättre dynamiskt omfång än vad du har med din D300.
Så hur mycket närmare måste du vara. Croppfaktorn är ju 1.5 ggr, så tänk bort din TC14 eller TC17 så kommer du ganska nära. Tänker du bort TC14 får du ta ett par steg närmare, tänker du bort TC17 kan du ta ett par steg tillbaka för att få bildutsnitt som motsvarar vad du fått med småbild.
En annan sak, en D7100 kommer att kännas väldigt liten och lätt på din tunga 300/2.8 vilket ju är praktiskt när man bär på den men kommer nog att kännas aningen obalanserat när du faktiskt använder den. En annan faktor att väga in är att D7100 inte håller den byggkvalitet som du är van vid från din D300, eller vad du skulle få om du valde D3 eller D800 utan är i stort sett en plastkamera med metallförstärkningar topp och baksida. För det mesta spelar detta ingen som helst roll, men hänger man på tung optik skulle det kunna vara en nackdel om man hanterar utrustningen ovarsamt.
Är du berädd att lägga lite extra tid på förberedelser med gömslen matning m.m så kommer fullformat att ge dig bättre bilder, inte minst för att du faktiskt fotograferar fåglarna på närmare håll.