Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat eller DX Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Är det TS målsättning att fota fågel så är D500 härlig. Var ute nu i veckoslutet och fotade med den. Och hög ISO upplever jag som klart bättre än t ex D810 i DX-läge.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Precis samma sak inom fotografi. Ett 28 mm f/1,4 på APS-C beter sig likadant som ett 42 mm f/2,0 på FF när det gäller bildvinkel, skärpedjup och till viss del även när det gäller brus. Dock inte när det gäller exponering.
Är det inte bättre att säga
Ett 28 mm f/1,4 på APS-C beter sig likadant som ett 42 mm f/2,0, jämfört med FF när det gäller bildvinkel, skärpedjup
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det inte bättre att säga

Ett 28 mm f/1,4 på APS-C beter sig likadant som ett 42 mm f/2,0, jämfört med FF när det gäller bildvinkel, skärpedjup
Det korrekta är faktiskt att 28/1,4 på APS-C ger en bild som på alla sätt motsvarar 42/2,0 på FF. (Allt annat lika.)
 

eskil23

Aktiv medlem
Ja, men vill man få likadana bilder använder man ju inte samma ISO.
Fast då är ju inte "Allt annat lika".
Det var lite av min poäng också när jag skrev "och till viss del även när det gäller brus"; På en DX-kamera kan man, med ett objektiv med "ekvivalent" bländare, välja ett steg lägre ISO och därmed få motsvarande brusnivå som man hade fått med en FX-kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur mycket ljus man fångar beror på slutartid, bländare och sensorstorlek, men inte på förstärkningen av signalen (som ju görs efter ljusinsamlingen).
 

martinot

Aktiv medlem
Tror inte ni andra egentligen är så mycket oense här.

Håller dock med PMD att det är enbart bländaröppning, slutartid och sensorstorlek som avgör ljusinsamling och exponeringen (ISO/signalförstärkning är inte iblandad vid exponeringen, utan något som sker senare i kjedjan).

Sedan har självklart kvalitet och egenskaper på både objektiv/optik och sensor betydelse (tror det är bla det som Erland kanske tänker på med "allt annant lika").
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hur mycket ljus man fångar beror på slutartid, bländare och sensorstorlek, men inte på förstärkningen av signalen (som ju görs efter ljusinsamlingen).
I och med att man (på cropkameran) har lägre ISO men större bländare kan man ha samma slutartid och få lika mycket ljus på sensorn. Då blir (allt annat lika) s/n-nivån samma.

Fast det tror jag att du egentligen förstår, utan att jag förklarar riktigt så pedagogiskt.
 

PMD

Aktiv medlem
I och med att man (på cropkameran) har lägre ISO men större bländare kan man ha samma slutartid och få lika mycket ljus på sensorn. Då blir (allt annat lika) s/n-nivån samma.
Men ISO-inställningen, dvs signalförstärkningen, påverkar inte hur mycket ljus som träffar sensorn.

Syftar du på något om ljusmätarens ISO-inställning vid automatisk exponering?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men ISO-inställningen, dvs signalförstärkningen, påverkar inte hur mycket ljus som träffar sensorn.

Syftar du på något om ljusmätarens ISO-inställning vid automatisk exponering?
Jag har inte sagt något om signalförstärkning. Blir det lättare att förstå om jag skriver så här:

I och med att man (på cropkameran) har större bländare kan man ha samma slutartid och få lika mycket ljus på sensorn. Då blir (allt annat lika) s/n-nivån samma.
 

eskil23

Aktiv medlem
Alltså, för att ta en exakt likadan bild med en APS-C kamera som med en FF-kamera så behöver man:
1) 2/3 av brännvidden för att få samma utsnitt.
2) Ett steg större bländare för att få samma skärpedjup.
3) Ett steg lägre ISO för att få samma exponering och brusnivå.

Man kan visserligen välja samma ISO och i stället hälften så lång slutartid, då får man samma exponering men inte samma brusnivå.
 

xerent

Aktiv medlem
Alltså, för att ta en exakt likadan bild med en APS-C kamera som med en FF-kamera så behöver man:
1) 2/3 av brännvidden för att få samma utsnitt.
2) Ett steg större bländare för att få samma skärpedjup.
3) Ett steg lägre ISO för att få samma exponering och brusnivå.

Man kan visserligen välja samma ISO och i stället hälften så lång slutartid, då får man samma exponering men inte samma brusnivå.
Exakt. Så om du bländar upp ett stopp så måste du sänka ISO:n ett stopp för att få samma ljusbild. Alternativt om man vill bara ha samma exponering så behöver man 2/3 av brännvidden, samma bländare, samma ISO. Men då får man inte samma skärpedjup eller samma brusnivå.

Exponeringen räknas ju i mängden ljus per areaenhet, någonting som förkortas bort i ekvationen när man jämför två exponeringar på samma sensorstorlek. Då räknar man bara hur mycket totalt ljus som träffar sensorn, men när man jämför två olika sensorstorlekar så måste man ta hänsyn till detta. Det är ju inte så att man måste ha en 55 gånger längre exponeringstid med en iPhone vid f/1.8 jämfört med en fullformatssensor vid f/1.8 vid ISO 100 för att få en välexponerad bild (med ett jämnt fördelat histogram).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte sagt något om signalförstärkning.
Vad menade du då med ISO i inlägg #91?

Blir det lättare att förstå om jag skriver så här:

I och med att man (på cropkameran) har större bländare kan man ha samma slutartid och få lika mycket ljus på sensorn. Då blir (allt annat lika) s/n-nivån samma.
Ja, det stämmer.

För att förstå ekvivalensen behöver vi inte blanda in vare sig exponeringsmätarens ISO-inställning eller signalförstärkningens ISO-inställning (som på en kamera med inbyggd exponeringsmätare brukar vara synkroniserade). Vi behöver bara ställa in bländare och slutare på de båda kamerorna med olika sensorstorlek så att samma mängd ljus träffar sensorn i de båda fallen.
 

PMD

Aktiv medlem
"Ha ett steg lägre ISO" är lite tvetydigt", villket väl förvirrade lite, antar jag. Det är alltså rimligen signalförstärkningen du syftar på, eftersom hela övningen syftar på att få samma signal/brusförhållande oavsett sensorstorlek.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tolkar det som att man måste måste justera brännvidden typ 1,5x mindre för att få det såsom FF, gör man det så måste man öka bländaren för att få samma skärpedjup, gör man det så måste man justera ISO eller tid för att kompensera för den större bländaröppningen. Eftersom FF har bättre ISO prestanda så är nog här tanken att justerar man ner ISO så får man brusmässigt snarlikt som FF ( men detta är inte precis då olika kameror kan hantera högre ISO mer eller mindre bra), men man skulle nog komma så nära man kan en FF bild
 
ANNONS