Annons

Nikon hjälper Adobe.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har gjort ett inlägg i ett annat Nikoncentrerat och engelskspråkigt forum och innehållet kanske kan vara intressant även här på Fotosidan.

Jag bryr mig inte om att översätta ;-)

_____________________________________________

When I started using my Z50 with RAW-files (after Lightroom fully supported it) I found something interesting - the Z50 NEF-files had been changed, before I even started to edit them.

Some settings like sharpening, noise reduction, contrast, saturation were edited even after I made a reset.......

After starting to read Thom Hogan’s Complete Guide to the Nikon Z50 I found out why!

"The Z50 does something interesting: it puts some very specific information into the NEF file that Adobe converters pick up. This makes the Adobe default conversion much closer to the results that Capture NX-D produces, but not exactly the same" .........

.......................

"I’ve already mentioned that the Adobe converters pick up information targeted for them that lives in the Z50 NEF file (Nikon DSLR NEF files don’t do this). Specifically:
• The overall Picture Control will be used to select a value to populate the Adobe Profile instead of the usual default of Adobe Color.
Also, if you’ve made Saturation, Clarity or Contrast changes in a Picture Control, those will be picked up and shown in the Basic panel as well.
Camera settings in High ISO NR and Set Picture Control will change Adobe’s default Detail panel settings (sharpening and noise reduction)."

from Thom Hogan’s Complete Guide to the Nikon Z50
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Om LR har börjat med detta skall jag kanske ge LR en ny chans. Har alltid tyckt att det har varit en av dom bästa sakerna med NX-D och därför använt det som mitt default bildredigeringsprogram för Nikonfiler.

Bilder från annat än Nikonkameror använder jag PS nu, körde LR för en massa år sedan också men blev aldrig vän med det.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Du menar att adobe har gjort profiler för nikon z50 det är väl inget särskilt. Då de har profiler för andra kmeror?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du menar att adobe har gjort profiler för nikon z50 det är väl inget särskilt. Då de har profiler för andra kmeror?
Nej, det är inte vad som avses, utan att Adobe har plockar värden från Z-kamerornas råfiler och ändra reglagens standardinställning efter det. Till somligas förtret och till somligas förnöjsamhet.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Är det till någons förtret?
Jag uppskatter Nikons åtgärd!

LR var snabb att supporta NEF på Z50, men till en början inte med de brukliga kameraprofilerna och inte heller med de tillägg vi diskuterar här.

Mina första Z40 NEF var alltså orörda och när jag i efterhand resettar filerna (och alltså får Nikons ”hjälp” inlagd ) uppskattar jag verkligen resultatet!
 
ANNONS