Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon kamera till frugan

Produkter
(logga in för att koppla)

Chril

Aktiv medlem
Tänkte mest höra om de finns några förslag på en kamera till frugan.

Då jag har en nikon D300 så skulle jag gärna haft en till sån.
Men tycker dom är rätt dyra med tanke på den åldern.

Skulle en D200 funka, eller har ni andra förslag.

Helst vill man ju ha med ett objektiv också, ett fast eller något annat än "kit-objektiv" är önskvärt.

Då frugan pluggar, så är ekonomin begränsad, så vill helst inte behöva lägga över
4000kr (då ska de helst vara ett objektiv med i det priset)

Alternativet skulle kanske vara en D2x till mig, så får frugan ta över D300.
Men jag är lite rädd att den ska upplevas som D80 på högre iso.

De var den största skillnaden då jag bytte från D80 till D300.

Back to topic,
Vilken kamera skulle ni rekommendera med objektiv?

Om du tyckte att D80 var för brusig är det väl inte särskilt snällt att pracka på frugan D200? Det är i grund och botten samma sensor, och D200 mäter väl till och med marginellt sämre.

En D90 är nog ett bättre alternativ. Annars får du nog börja leta bland kamerorna som bara har en ratt och saknar fokusmotor i huset, åtminstone om något objektiv ska få plats i budgeten.

De kan ju vara en D90 som är de bästa alternativet.
Ska kolla runt om de kan finnas nån här.

Vad är problemet?
En bra D300 får du från cirka 3000:- på Tradera

Problemet är att jag helst vill ha med ett objektiv. Som helst inte är kit objektiv
(inte de vanliga 18-55 iaf)

Så jag är lite kräsen ;P
Men jag tycker verkligen om D300:an

18-105 är inte så pjåkig och har ett väldigt trevligt omfång! En D90 bakpå kompletterar fint.

Sen snor hon väl optik av dig när hon behöver?

Per.

PS. Va' hetterde, pucktvåa!

Jo de kommer hon kunna göra, sen lånar jag kameran om jag behöver två nångång ;P

Jag tror också 18-105 skulle vara bra, stor skillnad mot 16-85?
eller fast 50 1,8.
Ska försöka hitta nån av dom kombinationerna.

16-85 är bättre än 18-105, men inget jag själv skulle jaga efter, men gärna köpa om den erbjuds. Skillnaden i nypris avspeglar nog skillnad i bildresultat. Dessutom kan ju 16mm vara den perfekta brännvidden för många bilder.

Per.

Jag tror också 18-105 skulle vara bra, stor skillnad mot 16-85?

Ja, faktiskt. Jag bytte bort min 18-105 mot en 16-85 för att slippa den ganska uttalade distorsionen och för att få en avståndsskala. Att den dessutom var märkbart skarpare kom som en trevlig överraskning. Jag har faktiskt svårt att tänka mig en bättre Nikon-glugg på en DX-kamera. En del säger att 17-55:an är bättre, men den saknar tyvärr bildstabilisering. 24-70 är underbar, men lite väl trångsynt på en DX och dessutom rätt stor. Det enda s jag skulle kunna tänka mig att byta den mot är Sigmas 17-70.

Jag tror på D90 och 16-85 som en bra lösning.... D90 är ju bättre än D300 vad gäller brus och ISO, och gluggarna kan ni ju som sagt dela. Hade D90 och den är mycket bra, precis som 16-85, som jag har kvar... Gör frugan glad... ;) Frågan om du får både och för 4000, men kanske för 5....

De blir att jaga en D90, gärna med nått av dom där objektiven, eller fast 50.
Tycker den verkar leverera fina bilder, även om zoom alltid är användbart.

Alltid denna svåra strid att hålla en budget då man kollar på fotogrejer. ;P

Verkar som om man får ta de som erbjuds.

Klart jag vill göra frugan glad, frågan är om hon blir glad om jag spenderar över 5000kr
då vi har de rätt stramt sen hon började plugga ;P
Jag vill ge till henne då hon fyller år, så de är ju inget man vill fråga henne.
Jag vet att hon inte vill ha en kompaktkamera, alltid bra att ta reda på. =)

Tack för alla tips.

Har hittat en nikon D90 nu med 16-85 i vettigt pris.
Ska åka och kolla på de imorgon.

Tack igen för tipsen =)

Kul! Behöver du ett original batterigrepp till så har jag ett liggade för en billig penning (sålde min D90 förra året). :)

Ok, vi får se vad frugan säger,
Jag vill gärna ha ett batterigrepp, ligger bättre i mina händer då.
Men jag tror att hon kommer vara nöjd över den kameran, tror inte hon kommer sakna batterigrepp.
Påminner mycket om D80 i första anblicken.
Vilket inte är dåligt, för jag trivdes med den, men bruset ska ju vara klart bättre.

Tack igen allihopa för tipsen.
/Christoffer

ANNONS
Götaplatsens Foto