Annons

Nikon objektiv för ca 4500:-?

Produkter
(logga in för att koppla)

ViktorJ

Aktiv medlem
Står i begrepp med att köpa en D50. Jag funderar dock på att skippa kitobjektiven och istället lägga mer pengar på 1 st allround objektiv.

Vad är det "bästa" jag kan få för typ 4500:-, nytt el. begagnat?

Senast ändrad:
Sigma kanske?

Ett väldigt bra och prisvärt objektiv är Sigma 18-50 f2.8. Ljusstarkt och skarpt. Har själv kört med mitt i ca tio månader och är mycket nöjd, så detta objektiv kan jag varmt rekommendera. Priset hos Cyberphtoto är : 4440 kr.

Om du önskar lite mer omfång kan Sigmal 18-200 f3,5-6.3 kanske vara något för dig. Inte för inte som det blev årets konsumentoptik 2005. Dock inte riktigt lika bra som 18-50 objektivet men du får omfånget istället. Priset ligger på 3350 kr.

Tack för svaret. Sigma 18-50 f2.8 låter intressant och ligger ju rätt i pris också. Jag vet inte om jag är fel ute, men det känns som om att jag kan uppdatera med mer omfång senare. Visserligen känns det frestande att köpa "roliga jättezoomobjektiv" men jag tror att ett "tråkigt" men gediget objektiv är rätt för mig i början, för att sedan bygga vidare. Jag ska dock även kolla upp Sigmal 18-200 f3,5-6.3 för säkerhets skull. Återigen tack!!

Andra åsikter?

Skulle satsa på Nikons orginal 18-70, borde ligga runt 3500-4000:- beroende på vart man köper det. mer allround än en glugg som stoppar vid 50mm i mitt tycke.

Mvh
Maverick

Det här är ju perfekt; fortsätt gärna tipsa! Jag har nu suttit i timtal på fotosidan och tittat på bilder tagna med de objektiv ni tipsat om. Det är svårt det här men ikväll eller imorgon ska jag bestämma mig....

Tamron Af SP28-75/2,8D DI IF XR http://www.scandinavianphoto.se/?37294

Har rosats på forumet och i press.

Kanske inte så vidvinkligt som 18-50 men du får ju lite större brännvids omfång.

Passar ju som hand i handske om du senare köper tex ett Sigma 70-200 f2.8

Tamronobjektivet är ju också löjligt billigt.

Annars testade jag ett Sigma Af 24-70/2,8ex DG
det verkade OK. Men jag har förståt att det finns en del som inte är riktigt så nöjd med sina exemplar.
Ser dock otroligt macho ut med sin feta 82mm frontlins.

ViktorJ skrev:
Det kanske inte är väsentligt, men jag kommer att fota en hel del utomhus.
Det kan vara mycket vesäntligt...

Om du mestadels ska fota utomhus under goda ljusförhållanden så är Nikons 18-70 eller Sigmas 17-70 goda val. Om du dessutom får tag på Nikonen begagnat för ett par tusen så har du ju pengar över till ett litet porträttobjektiv också, en 50/1.8 + nåt mer också, kanske polfilter till de båda!

Jag skulle vilja säga att du klarar dig ypperligt med detta ett långt tag & när du vill utöka så kikar du på en telezoom...

Du kan självfallet i stället kika på en sån där superzoom typ 18-200 men då får du sänka skärpekraven en del, kan du ta det så är det ok om ljusstyrkan räcker.

//Larsa

Senast ändrad:
Ja, det är ju sant. Vad jag än köper så ska jag nog köpa begagnat, man verkar kunna tjäna en del där. Skulle ett Tamron Af SP28-75/2,8D DI IF XR och ett Nikkor 50/1,8 "ta ut" varandra, eller kompletterar de varandra bra?

Ett Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) för ca:4200 kanske kan vara ett alternativ?

Har dock inte sett nåra ordentliga tester än...

Mvh Jonas S

ViktorJ skrev:
Ja, det är ju sant. Vad jag än köper så ska jag nog köpa begagnat, man verkar kunna tjäna en del där. Skulle ett Tamron Af SP28-75/2,8D DI IF XR och ett Nikkor 50/1,8 "ta ut" varandra, eller kompletterar de varandra bra?
28-75 är ingen "normalzoom" på den digitala sidan om du inte har FF och det har inte Nikon. Det är en normal till korttelezoom.

Vänta med 50an tills du vet att du vill ha den, låna först.

ViktorJ skrev:
Jag har båda. Tamronen är lite tråkig med det att du inte får någon vidvinkel, annars extremt skarp & faktiskt i klass med många fasta brännvidder!

50:an använder jag när jag behöver ljusstyrkan + vid prorträtt där jag vill ha kort skärpedjup så för min del så tar dom inte ut varandra...

Du måste som sagt var fundera på vad du vill ha & behöver, många rekommenderar 50/1.8 bara för att den är billigt & optiskt bra för priset men man måste ju fundera på om man kommer att använda den också. Om du inte behöver ljusstyrkan samt det korta skärpedjupet så är den ju inget lämpligt komplement till någon av de zoomar vi nämnt.

//Larsa

Några tankar som ni har väckt...

Nu har det utvecklat sig så här: jag har äntligen hittat en D50 i butik - på sitter ett Sigma 18-50mm. Utan Sigmat skiljer priset 200 kronor så även om objektivet är dåligt så är det ju näst intill gratis. 18-50; det är väl vad man kallar normalzoom? Den skulle jag isåfall kunna använda som ett "slit och släng" objektiv i de flesta situationer. Inte så skarpt, inte så ljusstarkt, inte så ofta på kameran.

Tamron Af SP28-75/2,8D DI IF XR verkar intressant i det avseende att det är skarpt. Det är detta objektiv jag inbillar mig att jag kommer att använda mest, både utom- och inomhus. Utmanare: Nikons 18-70. 1. Är den (Nikon) lika skarp? 2. Gör inte den Sigmaobjektivet helt och håller överflödigt?

Min brorsa har 50/1.8-objektivet, som han är nöjd med. Detta kommer jag att använda vid porträtt; ofta på stativ. Det verkar ju vara ett fynd med tanke på att den hörs ska vara väldigt skarp till de låga priset.

Jag har även blivit tipsad om Nikon 18-35mm f/3.5-4.5D ED-IF AF Zoom-Nikkor - vad säger ni om den?

Ni ska ha tusen tack för all hjälp - det uppskattas! Jag vill bara komma igång med fotandet, har längtat länge nu. :)

Jag skulle helt gå på Tamron 28-70 och senare kompletera med ett nikon 50/1.8

Nikon 50 har jag själv och är jätte nöjd, bra skärpa och ljusstarkt.

Tror att Tamron objektivet är bra mycket bättre än Nikon 18-70, mitt är ok men inte mer. Sedan saknar jag ofta ljusstyrkan i 18-70.
Sedan är ju prisbilden bättre på Tamron, du kan få det för 3550:- från en del ställen (Dustin tex.).

Hoppas du blir nöjd hur du än gör.

ANNONS
Götaplatsens Foto