Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon plus metz??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljudlandskap

Aktiv medlem
jag ska köpa en nikon d200 och har fått tips om metzblixtar att införskaffa till, är det helt säkert att metz i 45 serien fungerar med en nikon d200, är det nån som har erfarenhet av metz och kan dela med sig??

//Jenny

Nikons egna blixtar kan styras trådlöst från D200 (även D70 och D80). Det sägs att Nikon har det bästa blixtsystemet, varför chansa med Metz? Köp SB-600 eller 800 och njut.

Jag har ingen erfarenhet av Metz men hört lite varstans att det är ganska vanligt med småproblem med Metz. TTL fungerar inte som det bla

Men som sagt jag har inte testat själv.

Jag har en Metzblixt till min D-100 och det har fungerat perfekt, jag är mycket nöjd med den. Om du kollar på denna sidan så kan du enkelt se vilka blixtar som fungerar med den kameran.

Greven

Ljudlandskap skrev:
jag ska köpa en nikon d200 och har fått tips om metzblixtar att införskaffa till, är det helt säkert att metz i 45 serien fungerar med en nikon d200, är det nån som har erfarenhet av metz och kan dela med sig??

//Jenny
Det finns ingen anledning att köpa Metz till Nikon. Förr kunde Metz med flera piratalternativ stoltsera med lägre priser än Nikons originalblixtar, men idag så är nog SB 800 den kraftigaste och billigaste blixten på marknaden, plus att den är väldigt bra (kanske den bästa blixten). Något mer prisvärt och bättre än en SB 800 får du inte.

Jag håller nog inte riktig med. När jag kollade på blixt så blev det en Metz just pga att jag fick en dubbelst så stark blixt för samma pengar som en Nikonblixt. Och jag är ändå väldigt inkörd på Nikon, skulle tex aldrig få för mig att köpa en "piratglugg".

Greven

Greve Nickon skrev:
Jag håller nog inte riktig med. När jag kollade på blixt så blev det en Metz just pga att jag fick en dubbelst så stark blixt för samma pengar som en Nikonblixt. Och jag är ändå väldigt inkörd på Nikon, skulle tex aldrig få för mig att köpa en "piratglugg".

Greven

Jag vet inte riktigt vilka blixtar du jämförde men, Nikon SB-800 har ledtal 56 vid 105mm och Mets 45'an har ledtal 54 vid 105mm.

Tidningen Digitalfoto gjorde ett Blixt test i Oktober numret sid 90-95: http://magazine.vpulp.com/show/digitalfoto_v_se/show.asp?pid=12552110021

Pontus

Greve Nickon skrev:

Greven
Den måste varit otroligt billig för Nikons SB 800 kostar 3695 på Cyberphoto. Dessutom tror jag inte ens det finns någon blixt från Metz, eller annan tillverkare med dubbla ledtalet jämfört med SB 800.

Det var ju ett par år sedan som jag köpte min Metz (en 70 MZ-5) och då var den betydligt starkare för i stort sett samma pengar än vad Nikons va. Hur det ser ut idag har jag inte koll på eftersom jag inte har tänkt köpa ny blixt på ett tag. Jag kan ha fel i dagsläget.

Men faktum kvarstår, jag är förbannt nöjd med blixten.

Greven

Greve Nickon skrev:
Det var ju ett par år sedan som jag köpte min Metz (en 70 MZ-5) och då var den betydligt starkare för i stort sett samma pengar än vad Nikons va. Hur det ser ut idag har jag inte koll på eftersom jag inte har tänkt köpa ny blixt på ett tag. Jag kan ha fel i dagsläget.

Men faktum kvarstår, jag är förbannt nöjd med blixten.

Greven
Det är säkert en kompetent blixt ( inte dubbelt upp men onekligen starkare blixt), och Metz har genom åren gjort sig kända för att vara ett kvalitetsmärke. På åttio-talet så var nog deras 45 CT 4 och CT 5 det bästa du kunde ha. Men idag så tycker jag nog att Nikons SB 800 är det bästa som marknaden har att tillgå. Dess trådlösa möjligheter är en verkligt fin finess, som dessutom funkar utan några särskilda tillbehör.

jag har aldrig fattat vad TTL och i-TTL och allt vad det nu heter. Vad betyder allt det och vad innebär det?

Jag är mest intresserad av att styra blixten helt från kameran om det går? Det vore enklast för egen del. Tänker inte styra något trådlöst eller något, utan bara köra en enda blixt som sitter uppe på kameran i skon =)

Taka skrev:
jag har aldrig fattat vad TTL och i-TTL och allt vad det nu heter. Vad betyder allt det och vad innebär det?

Jag är mest intresserad av att styra blixten helt från kameran om det går? Det vore enklast för egen del. Tänker inte styra något trådlöst eller något, utan bara köra en enda blixt som sitter uppe på kameran i skon =)
TTL står för att blixtljuset mäts genom kameralinsen "Thru the lens" vilket skall ge exaktare blixtljusmätning, eftersom hela sensorns yta blir mätpunkt. På sin tid var TTL ett revolutionerande påfund. Förr mättes blixtljuset (på många, inte alla) via ett öga på blixten som enbart mätte reflekterande ljus i väldigt begränsat gradantal. Det blev ok det också, men inte på långt håll så exakt som idag då både kameran och blixten kommunicerar med varandra.

Fan vad skönt att höra!

Dock tycker jag att det går att använda den inbyggda blixten mer än vad folk säger, eller så är det så att jag har nyttjat den mycket och lärt mig att trixa med den?

Hur som helst, ibland duger den inte, då är det extern som gäller!

Tack för era svar! :)

sitter i ungefär samma sits som du, men skaffade mig i förra veckan en sb-600 (beställdes i polen för att tjäna en hel del...), och jag gillar den externa alltmer. Speciellt när man är ute och tar mingelbilder, som är min fotografiska huvudsyssla numer.

Har en D50 och tänkte ev. skaffa en D40

Då är det ju en klar fördel att kunna köra samma blixt på båda! =)

ANNONS
Götaplatsens Foto