Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon plus metz??

Produkter
(logga in för att koppla)
Taka skrev:
Fan vad skönt att höra!

Dock tycker jag att det går att använda den inbyggda blixten mer än vad folk säger, eller så är det så att jag har nyttjat den mycket och lärt mig att trixa med den?

Hur som helst, ibland duger den inte, då är det extern som gäller!

Tack för era svar! :)
Det största dilemmat med den inbyggda blixten är att objektiv med skrymmande motljusskydd, skymmer blixtljuset vilket oftast ger en halvcirkelformig skugga på bilden. Dessutom kan du inte vinkla den vilket ofta ger slagskugga på bilderna.

Fantatiskt många inlägg som inte alls svarar på frågan.

Den enda Metz 45:a som ger blixtexponeringsautomatik ihop med Nikons digitala kameror är Metz 45 CL-4 digital.

Metz 45 har ledtal 45 vid 35 mm utlysning i småbildsformatet. Det var tidigare standard att ange ledtal vid 35 mm utlysning.

Någon zoomreflektor finns inte, men väl en teleförsats som är populär bland fågelfotografer.

Andra Metz 45:eek:r går att utlösa, men då måste man köra manuellt eller med blixtens inbyggda sensor. Det går också att ansluta en extern kontroll som ger fler arbetsbländare vid automatik och fler manuella lägen vid manuellt läge.

Även Metz 76 MZ-5 digital funkar utmärkt. Den har zoomreflektor och fördelen att blixten helt styrs från en dosa som fästs på kameran. Toppen om blixten monteras i paraply eller softbox.

Ljudlandskap skrev:
jag vill ju kunna ha den till allt möjligt, utomhus och inomhus :)
Som sagt, modellbeteckningen är väldigt viktig, och jag undrar om just Metz CL4 digital är en egen blixt eller en beteckning ihop med en speciell af-fot ifrån Metz. Jag vet att de tillverkat af-fötter till sina annars manuella blixtar, de har dock varit relativt dyra tillbehör. Kanske finns de i nyproduktion även idag, jag vat inte. Men skall du absolut ha en Metz tycker jag att du bör titta på deras nyare modeller som förmodligen är bättre anpassade till dagens DSLR. Det ultimata alternativet är dock fortfarande Nikons egna blixtar SB 800 o SB 600, enligt min uppfattning.

Ljudlandskap skrev:
så om jag skaffar en metz 45 och nikon behöver jag något mer för att de ska fungera ihop?

Det måste vara en "Metz 45 CL-4 digital" och du får antagligen köpa till en adapter för Nikon. Kolla med säljaren vad som ligger med i paketet. Förmodligen levereras blixten med sladden som krävs mellan blixt och adapter.

Mitt råd är: köp Nikon original!
(Nu kommer Makten snart instormande)
Orsaken är följande:
Nikon har infört ett nytt TTL-system som kallas för i-TTL, där i står för intilligent.
Vad det handlar om är att Nikon nu kopplar ihop sina blixtar trådlöst m hj a IR-ljus, precis som på vanliga fjärrkontroller till TV, video, mm.

För att kunna styra trådlösa slavar så krävs en MASTER-blixt. SB-800 är en sådan blixt. Den kan styra upp till 3 banker av olika nikon-blixtar, totalt 12 st.
Dessa slavar kan styras på många sätt från masterblixten. Man kan välja TTL, manuellt, automatisk bländare och repterande blixt. Dessutom kan man styra ljusstyrkan på de olika blixtarna.
Övriga Nikon-blixtar kan endast användas som slavar, SB-600, den nya SB-400 och SB-R200. Den senare kan inte anslutas till kameran utan används enbart som slav för, i första hand macrobilder.
Men nu kommer det fina i kråksången, även D70, D80 och D200:ans inbyggda blixtar kan användas som masterblixtar och styra ett mindre antal (en resp 2 banker) slavblixtar. Även SB-800 kan användas som slav till dom inbyggda blixtarna.
Det hela är ett mycket avancerat system som verkar fungera mycket bra.

Då D2x saknar inbyggd blixt så måste denna kamera använda SB-800 som masterblixt eller använda SU-800 comander som styrning. Den senare är en ren ir-sändare som saknar blixtljus och används i första hand för att styra macroblixtarna SB-R200.

Alla dessa möjligheter försvinner om man använder piratblixtar. Visst dom fungerar som iTTL-blixt på kameran eller på förlängningskabel, men går inte att använda som varken Master eller slav.

Mycket av detta har jag kommit fram till genom att jag ville använda Nikon:s blixtar undervattnet, men ir-ljus dämpas så kraftigt under vattnet att det inte fungerar.
Ett mycket smart system för landfotografer men värdelöst för oss UV-fotografer.

Se:
http://www.imaging-resource.com/ACCS/NIKONCLS/NIKONCLSA.HTM
Samt nikons hemsida.

ANNONS
Götaplatsens Foto