Mitt råd är: köp Nikon original!
(Nu kommer Makten snart instormande)
Orsaken är följande:
Nikon har infört ett nytt TTL-system som kallas för i-TTL, där i står för intilligent.
Vad det handlar om är att Nikon nu kopplar ihop sina blixtar trådlöst m hj a IR-ljus, precis som på vanliga fjärrkontroller till TV, video, mm.
För att kunna styra trådlösa slavar så krävs en MASTER-blixt. SB-800 är en sådan blixt. Den kan styra upp till 3 banker av olika nikon-blixtar, totalt 12 st.
Dessa slavar kan styras på många sätt från masterblixten. Man kan välja TTL, manuellt, automatisk bländare och repterande blixt. Dessutom kan man styra ljusstyrkan på de olika blixtarna.
Övriga Nikon-blixtar kan endast användas som slavar, SB-600, den nya SB-400 och SB-R200. Den senare kan inte anslutas till kameran utan används enbart som slav för, i första hand macrobilder.
Men nu kommer det fina i kråksången, även D70, D80 och D200:ans inbyggda blixtar kan användas som masterblixtar och styra ett mindre antal (en resp 2 banker) slavblixtar. Även SB-800 kan användas som slav till dom inbyggda blixtarna.
Det hela är ett mycket avancerat system som verkar fungera mycket bra.
Då D2x saknar inbyggd blixt så måste denna kamera använda SB-800 som masterblixt eller använda SU-800 comander som styrning. Den senare är en ren ir-sändare som saknar blixtljus och används i första hand för att styra macroblixtarna SB-R200.
Alla dessa möjligheter försvinner om man använder piratblixtar. Visst dom fungerar som iTTL-blixt på kameran eller på förlängningskabel, men går inte att använda som varken Master eller slav.
Mycket av detta har jag kommit fram till genom att jag ville använda Nikon:s blixtar undervattnet, men ir-ljus dämpas så kraftigt under vattnet att det inte fungerar.
Ett mycket smart system för landfotografer men värdelöst för oss UV-fotografer.
Se:
http://www.imaging-resource.com/ACCS/NIKONCLS/NIKONCLSA.HTM
Samt nikons hemsida.