Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

NIKON R1 Lilla makroblixtkittet

Produkter
(logga in för att koppla)

m.bucht

Aktiv medlem
Hittade ingen tråd om detta blixt kit så jag startar en ny!

Jag önskar få lite tankar och synpunkter angående Nikon`s macro blixt kit R1.

Bilder är också välkommet för att se ett resultat.

Är det någon som andvänt dessa blixtar vid typ porträtt bilder?

//Mattias

Bilagor

• r1.jpg
    r1.jpg
    35.4 KB · Visningar: 348
Jag använder R1C1 för makro och är nöjd med flexibiliteten.
Porträttfotografering med den blixten har jag inte provat.

Troligen är effekten för svag för lite längre avstånd. En SB800 kan kanske vara bättre till det.
På avstånd över en meter så smälter ljuset från båda blixtarna ihop till en punkt. Och då borde en SB800 vara mer flexibel.

Vad skulle de tillföra till porträttfotografering? Visst blir du av med skuggsidan, men du får fortfarande hårt ljus från de små ljuskällorna. Jag tror säkert det kan vara en ypperlig lösning för närbildsfotografering men är rätt skeptisk till andra användningsområden. Om man inte är ute efter ett speciellt stuk, typ "det här skall se ut som en vimmelbild som passar i Assurs utställning" ,-)

Nikon har gjort en trevlig film som demonstrerar R1C1-kittets mångsidighet - den finns här. Där finns även exempel på porträttfotografering - glöm inte att dessa blixtar är trådlösa och alltså inte behöver sitta på kameran/objektivet.

Har dock själv mest använt dem vid makrofotografering.

thansen skrev:
Nikon har gjort en trevlig film som demonstrerar R1C1-kittets mångsidighet - den finns här. Där finns även exempel på porträttfotografering - glöm inte att dessa blixtar är trådlösa och alltså inte behöver sitta på kameran/objektivet.

Har dock själv mest använt dem vid makrofotografering.

Precis detta jag var ute efter, tackar och bockar för denna informationen!

Mvh. Mattias

ANNONS
Götaplatsens Foto