Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Solutions Expo

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokeh

Aktiv medlem
Fick en inbjudan av Nikon att besöka mässan i Nacka Strand den 11/3, någon än jag här som skall besöka Nikon mässan ?
Det verkar bli en intressant mässa i allafall.

/kent

Har fått inbjudan per mail två gånger och tycker det skulle vara kul men känner inte riktigt att jag tillhör målgruppen "professionella fotografer och användare".

Hmm.. undrar om man får gå ändå..

gsol skrev:
Har fått inbjudan per mail två gånger och tycker det skulle vara kul men känner inte riktigt att jag tillhör målgruppen "professionella fotografer och användare".

Hmm.. undrar om man får gå ändå..

Klart du får, du är väl användare (NPU) som jag :)

/kent

Bokeh skrev:
Klart du får, du är väl användare (NPU) som jag :)

/kent

Användare, ja. Men NPU står väl för Nikon Professional User? Och professionell är jag verkligen inte ;).

Dessutom verkar man behöva äga ett av Nikons proffskamerahus och dit räknas knappast D80 :)

Det är synd för jag hade tyckt det var väldigt intressant till skillnad från Nikon D-School Basic där man fick lära sig skillnaden mellan lång och kort slutartid och att Capture NX kunde allt som Photoshop kan plus lite till...

Har du fått en inbjudan så önskar väl dom att du kommer dit !
Jag är inte heller professionell, men jag tänker gå i allafall eftersom dom skickade en inbjudan, men vad jag fattat så är mässan öppen för alla, oavsätt proffs eller amatör, även Canon ägare :)

/kent

Senast ändrad:
Inbjudan och inbjudan - det är ju ett marknadsföringsevent, inget ordensmöte. Alla är lika välkomna, det är desutom gratis för alla, bara man knappar in sina uppgifter på hemsidan i förväg (gissa varför..).

Skrev samma sak i en annan tråd; som NPU'are skulle jag känna mig mer ompysslad om jag tex. fick ett mail om att det finns en firmwareuppdatering tillgänglig till just min kameramodel.

Per

Jag avser oxå gå dit, då jag måste få klarhet i hur man bäst jobbar i Capture NX... ;-)

Är väl heller inte fel att lyssna lite på Adobe-grabbarna (PS CS3 och LR).

/Oscar

Tackar, men dessa pdf-filer har jag redan printat ut och sitter alltjämt med några frågetecken framför datorn...

Fick f.ö tips på en annan manual/guide på nätet som man kan köpa. Den ska tydligen vara mer omfattande och beskrivande än Nikons egna manual. Har tyvärr inte adressen till sidan här, men kan återkomma med den.

Teori i all ära, men praktiken är nog så viktig. Ska bli intressant att se hur "proffsen" jobbar i NX.

/Oscar

Teori i all ära, men praktiken är nog så viktig. Ska bli intressant att se hur "proffsen" jobbar i NX.

Ja,fram för allt hur dom har tid att vänta i timmar på att någonting skall hända ;-)
Mvh
JB

Måste nästan gå dit enbart för att se hur någon Nikonanställd måste stå och hålla masken när han/hon visar NX och försöker hålla ett arbetsflöde.

MarcusHolmberg skrev:
Måste nästan gå dit enbart för att se hur någon Nikonanställd måste stå och hålla masken när han/hon visar NX och försöker hålla ett arbetsflöde.

Du kan vara säker på att han/hon använder en väldigt snabb dator med minst 4gig ram :)

/kent

Varför har man en slö dator och en kamera med tillbehör för massor av stålar?

Man blir småirriterad när folk klagar på slött Capture, när de sitter med en D3:a / D300:a och optik och blixtar o annat för tiotusentals kronor.

Lite lustigt :)

Bokeh skrev:
Du kan vara säker på att han/hon använder en väldigt snabb dator med minst 4gig ram :)

/kent

De va la en lapppeettop....specarna vet jag däremot inte men jag tycker inte att den gick så speciellt långsammare eller snabbare än min P4 3GHz 2GB ram dator..........på vilken NX rullar på tämligen anständigt....

hpz skrev:
Varför har man en slö dator och en kamera med tillbehör för massor av stålar?

Man blir småirriterad när folk klagar på slött Capture, när de sitter med en D3:a / D300:a och optik och blixtar o annat för tiotusentals kronor.

Lite lustigt :)

Jag kör CNX på tre burkar - två stationära pc med dual core, och en macbook. Alla har 4GB RAM. NX är klart långsammare på det mesta än t.ex. lightroom, men bildresultaten blir bra :)

Någon som har något meningsfullt att berätta från Nikon Solutions Expo för oss som inte var där?

Florestan skrev:
Någon som har något meningsfullt att berätta från Nikon Solutions Expo för oss som inte var där?

Jodå. det var rätt trevligt. Nikon visade givetvis upp sina senaste produkter tillsammans med några få utvalda andra leverantörer. Epson, HP, Prophoto, och några andra. Det var mer som en workshop än mässa men visst...skillnaden var inte så där jättestor mellan fotomässan som höll till i samma lokaler för några månader sedan. Det jag fastnade för var seminaierina. Staffan Widestrands Vilda Sverige var helt enastående. Fantastiska bilder och ett budskap som fick mig att tänka till hur Sverigens naturtillgångar skall användas (inte mineraler och sådant utan själva naturupplevelsen alltså). Seminaret om lagar, regler och fotogrfens rättigheter (eller vad det nu hette) var oxå givande.

Något som verkligen förvånar mig är alla männsikor som går runt med sin D70, D80, D40 etc hängandes runt halsen. Vad i hela friden har de tänkt att plåta på en mässa som denna? Känns mer som att den måste hänga där som ett bevis på att "jag är minsann en riktig fotograf" :)

Jag tyckte personligen det var skitbra, för man fick testa det som ingen har på hyllan, även tele, där 3,4,5 och 600 fanns på plats samt 200/2.0 som var riktigt häftig!

200/2.0 och 2st till SB-800 och några softboxar står på dröm menyn just nu :)

Seminarierna var riktigt bra, och som tur är hade jag tid till 3 seminarier, men var sugen på flera!

Jag kan faktiskt inte finna något negativt.

ANNONS
Götaplatsens Foto