Annons

Nikon spegellös

Produkter
(logga in för att koppla)

aabo

Medlem
Idag fotar jag med NikonD750 och är supernöjd med den, men ska nu gå över till spegellöst. Vad ska man välja? Tittar på Nikon z5 och Nikon Z6ll. Någon som kan ngt om dessa? Fotar mest djur o natur, mycket fågel o hund.
 

aabo

Medlem
D750 är egentligen lite för tung o klumpig för mina händer…har problem med lederna i fingrarna. Har ignorerat det för att jag älskar kameran o att fota, men märker att händerna blir sämre efter långa ledigheter då jag fotat mycket och har nu kommit i ett ekonomiskt läge då jag kan passa på att byta.
 

pdahlen

Aktiv medlem
D750 är egentligen lite för tung o klumpig för mina händer…har problem med lederna i fingrarna. Har ignorerat det för att jag älskar kameran o att fota, men märker att händerna blir sämre efter långa ledigheter då jag fotat mycket och har nu kommit i ett ekonomiskt läge då jag kan passa på att byta.
Jag har Z6ii en trevlig kamera som allround, skickar med en jämförelse med Z5. Det är kanske bilder per sekund där Z5 skiljer sig mest, nu ska det mycket till innan Z6ii kommer upp i 14fps som står i tabellen, det är nog mer max 9 om man inte ändrar massa inställningar och har medvind. Hur det är med de 4,5 som står för Z5 vet jag inte, om det reduceras ytterligare så blir det inte mycket kvar. Z6ii är ju mindre att hålla i jämfört med D750, men viktskillnaden är inte så stor har jag för mig, om man använder sina gamla objektiv via adapter, adaptern väger också en del. Vad har du för objektiv idag och ska du ha med dem över till Z?

Edit, jag vägde min Z6ii med adapter och batteri samt D750 med batteri och det var ganska likt runt 850g


 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
D750 är egentligen lite för tung o klumpig för mina händer…
Har bara ett råd: Gå till en välförsedd butik och låt händerna prova.
Nikon släppte nyligen 85/1,2.
Garanterat en fantastisk optik.... men den väger drygt 1 kg.
Så det hänger givetvis på vilka objektiv man är intresserad av.
O med tanke på ditt problem så är fasta objektiv 1,8 bra lösningar. En zoom väger alltid mer.
Men skall man använda 70-200/2,8 då spelar det nog en liten roll hur mycket huset väger.
Så fundera på helheten.
Lycka till!
 

horvendile

Aktiv medlem
Av dessa två skulle jag säga Z6II, som har lite vassare autofokus än Z5. Skillnaden är nog inte gigantisk, men för fågel och hund skulle det kunna vara relevant.

Och innan någon säger Z9 - visst, men den är större och tyngre än D750.
 

lonian

Aktiv medlem
D750 är egentligen lite för tung o klumpig för mina händer…har problem med lederna i fingrarna. Har ignorerat det för att jag älskar kameran o att fota, men märker att händerna blir sämre efter långa ledigheter då jag fotat mycket och har nu kommit i ett ekonomiskt läge då jag kan passa på att byta.

Z5 väger 590 gram.
Z6 väger 615 gram.
D750 väger 750 gram.

Det är inte mycket som skiljer där viktmässigt.
 

lonian

Aktiv medlem
Och om man lägger till adaptern på 125-135g så skiljer det inte så mycket så mycket till D750 i vikt. Men Z5 o 6 är ju mindre att hålla i
Bra för dem med små händer. Personligen hade jag ett tag funderingar på att köpa till en sådan där bottenplatta så att lillfingret får vila mot något på Z6:an.

Om det blir en Z8 i framtiden hoppas jag på D750 storlek.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Bra för dem med små händer. Personligen hade jag ett tag funderingar på att köpa till en sådan där bottenplatta så att lillfingret får vila mot något på Z6:an.

Om det blir en Z8 i framtiden hoppas jag på D750 storlek.
Har också problem med lillfingret, köpte en smallrig men det blev obekvämt ändå och besvärligt när man skulle in med kablage, så den använder jag bara när jag verkligen behöver den. Men det finns kanske bara bottenplattor att köpa?
 

aabo

Medlem
Z5 väger 590 gram.
Z6 väger 615 gram.
D750 väger 750 gram.

Det är inte mycket som skiljer där viktmässigt.
Nej om man bara tar grammen i beaktning är det inte mycket som skiljer, men det handlar även om ergonomin, hur greppbar den är. Detta måste jag naturligtvis känna mig fram till genom att prova modellerna i handen, min fråga var från början mer inriktad på kamerornas tekniska för/nackdelar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Fotograferar du fågel och djur spelar det inte så stor roll vad kameran väger. Merparten av vikten kommer att utgöras av dina objektiv. Så börja med att titta på vad olika märken har att erbjuda här.

Vad det gäller Nikon så är det nog bara Z9 som kommer att fungera riktigt bra för snabba autofokuskrävande motiv som fågel, men den är stor och tung, så förmodligen inget för dig. Säger inte att en Z6ii inte skulle fungera, det går alltid att få bilder med nästan vilken utrustning som helst, men inte lika ofta. Det finns ju fågelbilder även från tiden före autofokus.

Skulle föreslå att du byter till Canon R5 och 600/11 för fågel. Vet inte om R5:an är lättare än din d750 men 600/11 väger under halvkilot. Priset dessutom väldigt lågt för ett tele. R5:an har väldigt bra autofokus för sådant som fågel.

Du kan säkert få tag i ett begagnat Canon 600/11 för kring 6000 kr. Objektivet är dessutom ihopskjutbart så att det tar mindre plats när du fotograferar Nackdelen med Canon är dock att de håller hårt i specifikationen för sin objektivfattning vilket begränsar tillgången billiga objektiv från tillverkare som t.ex. Sigma.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nej om man bara tar grammen i beaktning är det inte mycket som skiljer, men det handlar även om ergonomin, hur greppbar den är. Detta måste jag naturligtvis känna mig fram till genom att prova modellerna i handen, min fråga var från början mer inriktad på kamerornas tekniska för/nackdelar.
Tekniskt sätt så har både Z5 och Z6 fördelar mot D750. Sedan är det hur det är med objektiven ska du behålla de du har och vad har du
 

StanM

Aktiv medlem
Jag köpte en Z5. Mycket nöjd med den men så här i efterhand borde jag köpt en Z6II. Vassare af, snabbare serietagning, lite bättre hög-ISO egenskaper och annat smått. Varje sak i sig är inte en stor grej men sammantaget blir den en skillnad. Hur stor skillnaden är, får ju var och en bedöma efter sina egna behov.
 

aabo

Medlem
Jag köpte en Z5. Mycket nöjd med den men så här i efterhand borde jag köpt en Z6II. Vassare af, snabbare serietagning, lite bättre hög-ISO egenskaper och annat smått. Varje sak i sig är inte en stor grej men sammantaget blir den en skillnad. Hur stor skillnaden är, får ju var och en bedöma efter sina egna behov.
Tack för svar! Lutar mer o mer åt Z6ll!
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag skulle också slå ett slag för Z6 eller Z6ii. Storlek och viktskillnaden mot D750 är inte jättestor, men det är en hel del teknikförbättringar som väger upp den smala mellanskillnaden. Ta bara en sådan sak som slutaren med 1/8000 som tak hellre än 1/4000, möjligheten till tyst slutare (med begränsningar genom den långsamma avläsningen, förvisso), videofunktion som faktiskt går att använda - och sensorbildstabiliseringen.

Optiken är fina fisken. 50mm 1.8S eller 35mm 1.8S (om något dyr) är väldigt bra, allsidiga och väger inte mycket. Utbudet på normalzoomar är också bra för att passa alla möjliga pris- och viktnivåer.

Z6ii har fördelen med sina två kortplatser, så du kan fortsätta köra SD-kort. Även om CFexpress är bra grejer.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Tack för svar! Lutar mer o mer åt Z6ll!
Bytte nyligen in min välvårdade D750 mot en begagnad Z6. Jag fick förstås lägga några kronor mellan, men det var det värt. Kan inte påstå att D750:an var dålig på någonting men Z6 är bättre på nästan allt utom följande AF men jag kan inte tänka mig att byta tillbaks! Det enda jag saknar är det riktigt stadiga handgreppet på D750:an, men det har inte varit något avgörande problem för min del, trotts stora labbar. Jag sätter större värde på en bra och lättskött kamera!
Z6II hade förstås varit ett snäpp bättre med dubbla processorer och dubbla kortplatser men det ger troligen inte bättre bilder eller känns bättre i handen! Z5 har en standard bildsensor medans Z6 och Z6II har bakbelyst d: o, något som faktiskt gör skillnad på bilderna. Särskilt om man fotar i RAW, då finns mer att få ut ur bildfilerna.
I övrigt är det bara att gå in på Nikons webbsida och jämföra spesarna, eller ladda hem handböckerna och jämföra. Det är gratis.
 

jjq

Aktiv medlem
Oberoende av andra preferenser väger Z fc 445gram med batteri. Nu fotograferar jag inte fåglar men väljer den lätt i 9 fall av 10 i stället för Z6:an. INte på grund av vikten utan att Z fc passar mitt sätt att fotografera. Jag kör inga tunga zoomar...
 

lonian

Aktiv medlem
Har också problem med lillfingret, köpte en smallrig men det blev obekvämt ändå och besvärligt när man skulle in med kablage, så den använder jag bara när jag verkligen behöver den. Men det finns kanske bara bottenplattor att köpa?
Jo det finns, i trä bland annat.
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS