Annons

Nikon spegellös

Produkter
(logga in för att koppla)

aabo

Medlem
Tekniskt sätt så har både Z5 och Z6 fördelar mot D750. Sedan är det hur det är med objektiven ska du behålla de du har och vad har du
Tanken är att köpa adapter så jag kan nyttja mina objektiv som jag redan har. och ja, jag vet det blir extra vikt med adaptern, men knäckfrågan var som sagt mer om de tekniska skillnaderna mellan Z5 o Z6ll
 

aabo

Medlem
Fotograferar du fågel och djur spelar det inte så stor roll vad kameran väger. Merparten av vikten kommer att utgöras av dina objektiv. Så börja med att titta på vad olika märken har att erbjuda här.

Vad det gäller Nikon så är det nog bara Z9 som kommer att fungera riktigt bra för snabba autofokuskrävande motiv som fågel, men den är stor och tung, så förmodligen inget för dig. Säger inte att en Z6ii inte skulle fungera, det går alltid att få bilder med nästan vilken utrustning som helst, men inte lika ofta. Det finns ju fågelbilder även från tiden före autofokus.

Skulle föreslå att du byter till Canon R5 och 600/11 för fågel. Vet inte om R5:an är lättare än din d750 men 600/11 väger under halvkilot. Priset dessutom väldigt lågt för ett tele. R5:an har väldigt bra autofokus för sådant som fågel.

Du kan säkert få tag i ett begagnat Canon 600/11 för kring 6000 kr. Objektivet är dessutom ihopskjutbart så att det tar mindre plats när du fotograferar Nackdelen med Canon är dock att de håller hårt i specifikationen för sin objektivfattning vilket begränsar tillgången billiga objektiv från tillverkare som t.ex. Sigma.
Tack för svar. Det är som sagt inte vikten utan ergonomin som är viktig. Den frågan löser jag lätt genom att provhålla i butik, frågan här var mer åt det tekniska hållet. Att byta från Nikon kommer inte vara aktuellt. Trevlig helg!
 

lonian

Aktiv medlem
Tanken är att köpa adapter så jag kan nyttja mina objektiv som jag redan har. och ja, jag vet det blir extra vikt med adaptern, men knäckfrågan var som sagt mer om de tekniska skillnaderna mellan Z5 o Z6ll
Jag har aldrig testat Z5, men vad jag läst på nätet är det dem som är missnöjd med Z5:ans autofokus. Någon med Z5 får gärna rätta mig om det inte är så.
 
ANNONS