Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
NEX-7 kan nog vara bra som en kompromiss, inte bäst på något och tillräckligt bra på det mesta.
Det enda som den saknar är större sensor. Det kommer säkert inom något år, men de vill förstås mjölka så mycket pengar ur marknaden som möjligt med mindre och billigare (för dem) sensorer.

Ljusinsläppet blir också 4.0, det är bara skärpedjupet som blir som 10.8.
Och bruset. Alltså, det blir ganska precis som att använda ett 810/11 på FF med 7,3 gånger högre ISO, förutsatt att vi snackar om en modern sensor.
 
Senast ändrad:

Olle

Aktiv medlem
Och bruset. Alltså, det blir ganska precis som att använda ett 810/11 på FF med 7,3 gånger högre ISO, förutsatt att vi snackar om en modern sensor.
Inte alltid. Om du t ex vill ha ett visst skärpedjup kan du med den mindre sensorn använda en större bländare och vid samma slutartid då ett lägre ISO. Och lägre ISO brukar ju ge lägre brus. Fast idag när de flesta verkar ha drabbats av bakgrundsfobi är det kanske få som förstår att en del av oss ibland vill ha ett visst skärpedjup. Ju blurrigare bakgrund, ju bättre bild verkar gälla för många idag, oavsett motiv. Jag är väl bara gammalmodig som inte förstår det. ;-)

Olle
 

Falumas

Aktiv medlem
Och bruset. Alltså, det blir ganska precis som att använda ett 300/4 på FF med 7,3 gånger högre ISO, förutsatt att vi snackar om en modern sensor.
Jo, men 7.3ggr högre ISO ger mindre och mindre brus för var generation sensorer som kommer. Så argumentet blir mindre och mindre relevant.

/Karl
 

Bengf

Aktiv medlem
NEX-7 kan nog vara bra som en kompromiss, inte bäst på något och tillräckligt bra på det mesta.

/Karl
Nu kalle får du nog läsa på lite om Nex 7, många ägare av Canon/Nikon- dyra prokameror sneglar på Nex 7 som en extra bildmaskin av klass, finns risk att dyra tunga prokameran även där blir liggandes kvar i garderoben.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hur kan den varar till en fördel...10mp på detta lilla format motsvarar och ställer väl samma krav på optiken(mitten av optiken) som en APS-C sensor med ca 24mp(?)
Så du menar att objektiven klarat sig bättre om 1-systemen hade haft 24MP? I så fall får du förklara hur du tänker.

/Karl
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den låga upplösningen är en fördel, det gör att objektiven kommer klara sig bättre. En annan fördel är att dom flesta objektiv är skarpare i mitten än vad dom är i hörnen. Hur ett FX/DX-objektiv presterar i hörnen är tämligen ointressant om man fotograferar med en CX-kamera.

Ett 50f1.4G objektiv kommer hur man än vrider och vänder på det hela förmodligen alltid vara skarpast på en FX-kamera, men förhoppningsvis kommer det vara tillräckligt bra på en CX-kamera.

/Karl
Kanske är 10mpx i sig inte mycket men det motsvarar 73mp i FX! Kollar man MTF är det frågan om zoomen räcker. Vissa fasta kanske klarar sig, kanske äldre 70-200/2,8 VR (ett eller två förstås) som har hög mittskärpa, men 70-300 VR är en mellanklasszoom, en relativt bra sådan, men man skall inte begära för mycket. Med samma utsnitt på en D7000 blir 5mp kvar - det kan också räcka - skillnad i linjär upplösning då mellan CX kamerorna och beskuren D7000 blir 1,4x eller 2x på arean.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Slutprodukten då?

Det som jag tycker är intressant är slutprodukten. Ska man skriva ut typ A3 eller större? Ska man bara titta på bildskärm 1920x1080 eller 2560x1600 (kostar ca 10 000 för 30tum). För utskriften behöver man många pixel. Fördelen med APS-C är att man får rätt många pixel & bra kvalitetl till ett måttligt pris och att det vimlar av begagnade objektiv. Och idag gör väl även relativt oerfarna fotografer massor av jobb vid datorn tex klipp (spec vanligt för fågelskådare).
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu kalle får du nog läsa på lite om Nex 7, många ägare av Canon/Nikon- dyra prokameror sneglar på Nex 7 som en extra bildmaskin av klass, finns risk att dyra tunga prokameran även där blir liggandes kvar i garderoben.
Att den är bra har jag väl aldrig sagt något om, den har en nyare generation än dom flesta SLRer just nu. Men när den generation FX-kameror kommer från Nikon och Canon så kommer dom prestera ännu bättre.

Sedan är det en annan diskution att ta när ISO-prestanda kommer bli irrelevant eftersom även dom "dåliga" kamerorna kommer vara tillräckligt bra.

/Karl
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så du menar att objektiven klarat sig bättre om 1-systemen hade haft 24MP? I så fall får du förklara hur du tänker.

/Karl
Jag tycker det är tydligt vad som menas med det inlägget. 10mp i CX motsvarar ungefär 27mp i DX om man skalar upp sensorn och ställer samma krav på objektivets upplösning över den gemensamma arean.
 

jorgene

Aktiv medlem
Det som jag tycker är intressant är slutprodukten. Ska man skriva ut typ A3 eller större? Ska man bara titta på bildskärm 1920x1080 eller 2560x1600 (kostar ca 10 000 för 30tum). För utskriften behöver man många pixel. Fördelen med APS-C är att man får rätt många pixel & bra kvalitetl till ett måttligt pris och att det vimlar av begagnade objektiv. Och idag gör väl även relativt oerfarna fotografer massor av jobb vid datorn tex klipp (spec vanligt för fågelskådare).
Som jag skrev tidigare i tråden, så kommer APS att från och med nu vara ett "passerat" sensorformat för mig, åtminstone när min D7000 är slut / säljs. CX-formatet (med små kameror och objektiv) är bra nog för en andrakamera och det jag normalt sett använder en sådan till. Och vill jag ha bästa möjliga kvalitet så kommer det vara FX som gäller. Jag ser inte vad DX-formatet skall tillföra mig i framtiden, och vill jag prompt ha det, så finns DX-autocrop-läge i mina FX-kameror (med kanske 8-15MP i D4 / D800?).
 

Falumas

Aktiv medlem
Kanske är 10mpx i sig inte mycket men det motsvarar 73mp i FX! Kollar man MTF är det frågan om zoomen räcker. Vissa fasta kanske klarar sig, kanske äldre 70-200/2,8 VR (ett eller två förstås) som har hög mittskärpa, men 70-300 VR är en mellanklasszoom, en relativt bra sådan, men man skall inte begära för mycket. Med samma utsnitt på en D7000 blir 5mp kvar - det kan också räcka - skillnad i linjär upplösning då mellan CX kamerorna och beskuren D7000 blir 1,4x eller 2x på arean.
En D7000 får inte plats i min kameraväska samtidigt som min D700 så den är inte aktuell.

Jag kräver inte samma skärpa av ett 1-system som från min D700, men jag ser ett 1-system som ett bra komplement till den.

/Karl
 
Senast ändrad:

pet

Aktiv medlem
Så du menar att objektiven klarat sig bättre om 1-systemen hade haft 24MP? I så fall får du förklara hur du tänker.

/Karl
Nej men jag ser ingen fördel med 10mp upplösning på den lilla sensorn för objektiven då det ställer samma krav som med en APS-C sensor motsvarande ca 24mp...alltså det ställer höga krav på objektiven.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nej men jag ser ingen fördel med 10mp upplösning på den lilla sensorn för objektiven då det ställer samma krav som med en APS-C sensor motsvarande ca 24mp...alltså det ställer höga krav på objektiven.
24MP är nog något som man rimmligen kan tänka att en del objektiv klarar. Hade upplösningen varit högre hade F-adaptern varit tämligen värdelös. Därför är det en stor fördel att 1-systemet har 10MP och inte t.ex 16MP.

/Karl
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hade upplösningen varit högre hade F-adaptern varit tämligen värdelös. Därför är det en stor fördel att 1-systemet har 10MP och inte t.ex 16MP.
Hur tänker du nu? Bilderna skulle väl inte bli sämre med högre upplösning på sensorn (allt annat lika) oavsett vilket objektiv man sätter på?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag utgår från att dom flesta objektiv inte klarar en pixeltäthet motsvarande över 100Mpixel FX.

Har jag fel blir ingen gladare än jag denna gången.

/Karl
det finns objektiv som klarar betydligt högre än så, Joakim som just nu sitter på ett tåg på väg hem kan berätta om en Koreans försök med betydligt högre pixeltäthet samt John Sheehy har gjort beräkningar på det dubbla.Om jag inte kommer ihåg fel så har John undersökt/beräknat tex SP90 upplösning till 200Mpixel 24x36
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det kan nog vara sant, men hur kan det vara "en stor fördel" att upplösningen är mindre och varför skulle adaptern vara "tämligen värdelös" om upplösningen var högre än den är?
se svaret ovan

och att adaptern skulle vara tämligen värdelös med ökad upplösning är även för mig en gåta
 
ANNONS