Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det är så så är det väl lite unikt. Det skulle innebära att vi ser ett ovanligt vägval där en av kameratillverkargiganterna medvetet lämna ett helt segment (det med små kompakta system med topprestanda) till konkurrenter som Sony och Samsung. Ska det då tolkas som att de insett att de kommit för sent? Jag tycker det låte väldigt konstigt.
...
Det kanske är som du själv och Magnus Garpendal säger att Nikon helt riktar in sig på kompaktfolk som vill uppgradera till ett system men inte ha något alltför stort och klumpigt.

Nikon har ju precis som du skriver medvetet lagt sig under m43 och NEX och ska nog närmast ses som snäppet över Coolpix. De kunde ju valt att konkurrera med Sony eller m43 men gjorde inte det. Troligen ska Nikons billigaste DX-kameror konkurrera där.

Vi får väl se hur länge spegeln finns kvar bland de enklaste DX-kamerorna…

Såg just här på FS att Nikon även har den "bakvända" objektivfattningen på 1:eek:rna, gäller visst att hålla på traditionerna även om de är bakvända. Annars så återstår att se hur marknaden tar emot nyheten.

Jag ser att slow-motion filmerna är i formatet 8:3. Det är verkligen brett, vad kan tanken med det vara?

Jag ser att slow-motion filmerna är i formatet 8:3. Det är verkligen brett, vad kan tanken med det vara?
Troligtvis av samma anledning som gör att även den gamla Casio EX-F1 producerar filmer med få linjer -- svårighet att hinna med. Med 1000 bilder per sekund måste exponeringstiden och tiden för att läsa data från sensorn ta mindre än en tusendels sekund.

Sitter det en Sony-sensor i J1/V1? Flera av de mer udda funktionerna i J1/V1 (filmning med hög hastighet, skur av stillbilder under 1s, mm) hittar man även i EX-F1 (med Sony-sensor).

Såg just här på FS att Nikon även har den "bakvända" objektivfattningen på 1:eek:rna, gäller visst att hålla på traditionerna även om de är bakvända. Annars så återstår att se hur marknaden tar emot nyheten.
Nikon går åt rätt håll. Det är alla andra som är bakvända.

:)

Troligtvis av samma anledning som gör att även den gamla Casio EX-F1 producerar filmer med få linjer -- svårighet att hinna med. Med 1000 bilder per sekund måste exponeringstiden och tiden för att läsa data från sensorn ta mindre än en tusendels sekund.

Jag förstår att det är svårt att hinna fånga många pixlar men jag tycker ändå det är märkligt att man väljder ett så "udda" format. Det måste ju bli lite knepigt när det spelas upp och skall efterbehandlas.

Sedan kan man ju fråga sig om 400 bilder per sekund är så lämpligt. Det blir väldigt "slow" motion. Jag (som golfare) hade gärna sett ca 240 bilder per sekund men flera pixlar och i ett "normalt" format.

Jag har inga problem med Nikons tänkta målgrupp. Vad Sony sett, enl de själva, är att många avancerade användare har tagit till sig NEX och kör äldre optik på kamerorna. Detta segment missar Nikon. Sedan, även om jag föredrar mina FF hus så tror jag att spegellöst kommer att bli allt viktigare, och då inte bara till kompaktkameraanvändare utan som huvudsystem hos entusiaster och där har Nikon begränsat sig. Det blir till att lansera ytterligare ett spegellöst system och de användare som avvaktat Nikons lansering innan man klippt till på t ex NEX kan nu förloras från Nikon. Då Nikon är sist ute i detta segment behöver de locka kunder bort från NEX, NX och m43 och det är frågan om 1systemet gör det. Lägg därtill det ologiska i lanseringen - det är välkänt att familjefotografer överlag inte använder "system" utan köper sin kamera och kitzoom och aldrig byter objektiv. Om man nu har detta som målgrupp - varför lansera en kamera med utbytbar optik om målgruppen endast är denna? Vill man åt mer avancerade användare för att sälja tillbehör, ja då är konkurrenten inte Nikon DX utan andra märken.

Kommer de objektiv som nu lanserats att funka med APS-C sensorer eller är utlysningscirkeln för liten för det eller själva bajonetten för trång för det tro, så det inte går av det skälet? Annars handlar det väl bara om ett nytt kamerahus?

Kommer de objektiv som nu lanserats att funka med APS-C sensorer eller är utlysningscirkeln för liten för det eller själva bajonetten för trång för det tro, så det inte går av det skälet? Annars handlar det väl bara om ett nytt kamerahus?

Hela resonomanget med mindre sensor är mindre objektiv med mindre utlysningscirkel och då DX är 3 ggr större räkna inte med att CX objektiv fungerar med DX sensor.

Nikon går åt rätt håll. Det är alla andra som är bakvända.

:)

Även om jag är inbiten nikonist kan jag faktiskt hålla med om att objektiven sätts i åt fel håll - man skruvar ju i nästan allt annat i världen medurs, men nikonobjektiv ska i moturs... :)

Däremot är jag lite besviken på Nikons lansering. Eller rättare sagt, jag finner inget att bry mig om överhuvud taget. En serier kameror som motsvarar dagens kompakter i prestanda, men har utbytbara objektiv och ett högre pris. Vem ska ha dem, och till vad? Men jag kanske mest är besviken för att Nikon vägrar göra en modern kamera i FE-hus med fullformatssensor :).

Nikon har satt upp ett tält i Kungsan i Stockholm där man får känna på de nya modellerna. Fräck staty utanför också.

Undrar när första CX 20/1.2 kommer och hur stor den blir :)
Ska nog ner till Kungsan i morgon och kolla om Nikon står kvar.
Vore kul att klämma lite.

En reflektion kring kamerorna är att majoriteten av FS' medlemmar nog inte är representativa för målgruppen. Även DP säger ju att kamerorna inte är riktade mot majoriteten av de som går in på DP. Sedan kan vi sitta här och önska sensorstorlekar, kontroller och utseende i all oödmjukhet.

Det blir liksom tydligare när man går på stan (Stockholm) och ser japanska turistgrupper, kanske även andra asiatiska grupper. Titta vad de har för kameror, vilka val de gör. Man kan kanske inte dra slutsatser på ett så smalt underlag, men att kompakta relativt avancerade kameror är en växande marknad är väl uppenbart. Nu verkar ju NEX:arna vara stora, och Nikon verkar ju bedöma att det finns en marknad strax under NEX/M43 i storlek, kvalitet och finesser. Och jag tror banne mig de har rätt, men kanske inte bland Fotosidans medlemmar.. ;-)

Baserat på en hands-on glimt av 1-kamerorna kl 16 45 och ca 50 minuter senare en asiatisk turistgrupp på ca 50 personer... Det kom som en vision...

ANNONS
Götaplatsens Foto