Martin har som vanligt koll på läget..
Eller så är jag bra på att låtsas
Jag menar också att besvikna FS- och Dpreview-skrivare inte är svaret på hur marknaden kommer ta emot 1-serien. Men det är svårt att se bort från sina egna preferenser...
Precis. Vi som skriver i forum här på Fotosidan eller kommenterar artiklar utgör en rätt liten minoritet av kameraköparna. I synnerhet vi som i huvudsak skriver om och kommenterar teknik och prylar. Vi är en högljudd och köpstark minoritet, men faktiskt inte speciellt representativa för den stora volymen av kameraköpare. Fotosidan är säkert inte så extremt som Dpreview, men där utgör de som postar i forumen faktiskt bara två procent av de som besöker Dpreview (
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=39310213). Och de som besöker Dpreview är bara en delmängd av de som faktiskt köper kameror.
Sedan att Pentax kan vara ute i ogjort väder är en annan tråd... För oss som minns det där 110-systemet på 70-talet blir man inte alldeles förvånad om de tänkt fel. Men det är som sagt en annan tråd, och jag kan ha fel...
V1/J1 kanske inte blir några jättesäljare, men i mina ögon är det nog inte riktigt där det viktigaste med dem ligger. Nikon gick ju ut och sade att det här var den viktigaste produktanseringen de gjort sedan första digitalkompakten (eller vad det nu var). Jag kan tänka mig att det mer syftar på själva teknisksiftet, inte just de enskilda modellerna som visades nu.
Tänk på hur oerhört centralt spegelreflextekniken varit för Nikon genom hela deras historia. De har släppt enstaka systemkameramodeller här och var som inte varit spegelreflexer, men ryggraden i deras utbud av systemkameror har alltid varit en optisk sökare och en spegel. Nu verkar de på allvar vara på väg bort från den hittills helt förhärskande tekniken.
Nikon, liksom alla andra tillverkare, ser nu möjligheter med den teknik som kommit fram på senare år. Nu har vi möjligheter att bygga en elektronisk sökare som kan byggas mindre, billigare, inte består av stora dyra glasbitar och som kan placeras mycket friare på kameran eller rent av helt losskopplat från kameran. Elektroniska sökare kommer att bli vanliga, förmodligen sett till volymer, helt dominerande.
Spegeln har länge varit en genialisk lösning, dels för att mata den optiska sökaren, dels för att den möjliggjort fasdetektarende autofokus. Men den tar plats vilket ger oss tjocka kamerahus och krånglar till konstruktionen av vidvinkliga objektiv en hel del. Plus att det är en mekanisk rörlig del och sådana är alltid dyra att tillverka och kan lätt skadas. Dessutom är video viktigt numera och speglar och video trivs ungefär lika bra ihop som SJ och snö.
Kort sagt, att göra sig av med spegel och den optiska sökaren är vägen att gå.
Sony har ju med sina SLT-kameror så att säga löst lite drygt halva problemet: De har gjort sig av med den optiska sökaren och har förenklat spegeln så man slipper ha den rörlig eller att den är i vägen vid videofilmning. Men spegeln tar fortfarande upp plats och fortsätter krångla till vidvinklarna.
De spegelfria kamerorna har som sagt helt gjort sig av med spegeln, men i gengäld tappat den fasdetekterande autofokusen. Nu utvecklas kontrastdetekteringen snabbt, den har ju sina egna fördelar (som att mäta fokus rätt oavsett bländaröppning), men inom överskådlig framtid kommer fasdetektering vara en bättre teknik för följande fokus.
Det är i det här ljuset som Nikons lösning i V1/J1 känns ganska rätt tänkt. Sedan kan jag hålla med om att sensorn är liten, att hanteringen verkar väldigt riktad till nybörjare och en hel rad andra sakargument mot just de här modellerna. Men det intressanta är ändå själva teknikskiftet.