Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har framförts i denna tråd att "vanliga" konsumenter inte bryr sig om utbudet av objektiv eller känner till storleken på sensorn. De skulle däremot vara lockade av namnet "Nikon". Min "point" är att jag tvivlar på att dessa "vanliga" konsumenter känner till namnet "Nikon" och lockas av det.

Jag tror vi tolkar om varandra, jag uppfattar det inte som om någon menat att kvalitén på systemet inte spelar roll och att man bara säljer på namnet. Men visst är Nikon, liksom Canon, kända namn bland många vanliga konsumenter. Mitt eget numera märke, Panasonic, är det säkert betydligt färre som vet att de gör kameror. Sony har väl arbetat upp sig rejält som varumärke på kamerasidan.

En kvalitetsmässig flopp lär dock inte räddas av namnet. Fast det vete f-n förresten, Nikon som under många år producerat så många kompakter med taskig kvalitet har ändå fått skräpet sålt. Detta sagt med erfarneheter av ett 30 -tal kompaktmodeller under ca10år... Folk kanske är mer noggranna när man ska lägga 5-7 000 på en kamera...

Martin har som vanligt koll på läget.. :) Jag menar också att besvikna FS- och Dpreview-skrivare inte är svaret på hur marknaden kommer ta emot 1-serien. Men det är svårt att se bort från sina egna preferenser...

Sedan att Pentax kan vara ute i ogjort väder är en annan tråd... För oss som minns det där 110-systemet på 70-talet blir man inte alldeles förvånad om de tänkt fel. Men det är som sagt en annan tråd, och jag kan ha fel...

Jag tror bra sensorer, bra objektiv och ett bra system säljer. Folk blir tipsade om det av vänner och säljare. Inte raketforskning. Konstig attityd att det kvittar om ett system är bra eller inte.

Helt rätt. Men bra nog räcker för de flesta. Det behöver inte vara bäst. Därför tror jag cx kan funka - Nikon har mkt starkare varumärke dessutom, många har bestämt sig innan de går till affären: "jag skall ha en Nikon", sedan tar de den som är bäst av Nikons kameror. (Jag har flera vänner som gått tillväga på det sättet.)

Martin har som vanligt koll på läget.. :)

Eller så är jag bra på att låtsas :)

Jag menar också att besvikna FS- och Dpreview-skrivare inte är svaret på hur marknaden kommer ta emot 1-serien. Men det är svårt att se bort från sina egna preferenser...

Precis. Vi som skriver i forum här på Fotosidan eller kommenterar artiklar utgör en rätt liten minoritet av kameraköparna. I synnerhet vi som i huvudsak skriver om och kommenterar teknik och prylar. Vi är en högljudd och köpstark minoritet, men faktiskt inte speciellt representativa för den stora volymen av kameraköpare. Fotosidan är säkert inte så extremt som Dpreview, men där utgör de som postar i forumen faktiskt bara två procent av de som besöker Dpreview (http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=39310213). Och de som besöker Dpreview är bara en delmängd av de som faktiskt köper kameror.

Sedan att Pentax kan vara ute i ogjort väder är en annan tråd... För oss som minns det där 110-systemet på 70-talet blir man inte alldeles förvånad om de tänkt fel. Men det är som sagt en annan tråd, och jag kan ha fel...

V1/J1 kanske inte blir några jättesäljare, men i mina ögon är det nog inte riktigt där det viktigaste med dem ligger. Nikon gick ju ut och sade att det här var den viktigaste produktanseringen de gjort sedan första digitalkompakten (eller vad det nu var). Jag kan tänka mig att det mer syftar på själva teknisksiftet, inte just de enskilda modellerna som visades nu.

Tänk på hur oerhört centralt spegelreflextekniken varit för Nikon genom hela deras historia. De har släppt enstaka systemkameramodeller här och var som inte varit spegelreflexer, men ryggraden i deras utbud av systemkameror har alltid varit en optisk sökare och en spegel. Nu verkar de på allvar vara på väg bort från den hittills helt förhärskande tekniken.

Nikon, liksom alla andra tillverkare, ser nu möjligheter med den teknik som kommit fram på senare år. Nu har vi möjligheter att bygga en elektronisk sökare som kan byggas mindre, billigare, inte består av stora dyra glasbitar och som kan placeras mycket friare på kameran eller rent av helt losskopplat från kameran. Elektroniska sökare kommer att bli vanliga, förmodligen sett till volymer, helt dominerande.

Spegeln har länge varit en genialisk lösning, dels för att mata den optiska sökaren, dels för att den möjliggjort fasdetektarende autofokus. Men den tar plats vilket ger oss tjocka kamerahus och krånglar till konstruktionen av vidvinkliga objektiv en hel del. Plus att det är en mekanisk rörlig del och sådana är alltid dyra att tillverka och kan lätt skadas. Dessutom är video viktigt numera och speglar och video trivs ungefär lika bra ihop som SJ och snö.

Kort sagt, att göra sig av med spegel och den optiska sökaren är vägen att gå.

Sony har ju med sina SLT-kameror så att säga löst lite drygt halva problemet: De har gjort sig av med den optiska sökaren och har förenklat spegeln så man slipper ha den rörlig eller att den är i vägen vid videofilmning. Men spegeln tar fortfarande upp plats och fortsätter krångla till vidvinklarna.

De spegelfria kamerorna har som sagt helt gjort sig av med spegeln, men i gengäld tappat den fasdetekterande autofokusen. Nu utvecklas kontrastdetekteringen snabbt, den har ju sina egna fördelar (som att mäta fokus rätt oavsett bländaröppning), men inom överskådlig framtid kommer fasdetektering vara en bättre teknik för följande fokus.

Det är i det här ljuset som Nikons lösning i V1/J1 känns ganska rätt tänkt. Sedan kan jag hålla med om att sensorn är liten, att hanteringen verkar väldigt riktad till nybörjare och en hel rad andra sakargument mot just de här modellerna. Men det intressanta är ändå själva teknikskiftet.

Det är i det här ljuset som Nikons lösning i V1/J1 känns ganska rätt tänkt. Sedan kan jag hålla med om att sensorn är liten, att hanteringen verkar väldigt riktad till nybörjare och en hel rad andra sakargument mot just de här modellerna. Men det intressanta är ändå själva teknikskiftet.

Jag har, precis som du, i någon mån svårt att se någon anledning att ta kritikstormen på allvar. De som gapar är inte målgruppen helt enkelt. Däremot tycker jag att man kan se det här på ett helt annat sätt ur perspektivet mer avancerade användare, nämligen som en testplattform för teknik. Istället för att klämma in den här typen av teknik i dyra avancerade kameror direkt, och få en kritikstorm där det är befogat, kan man testa och utveckla tekniken i ett annat lägre segment. Om (när) den anses mogen för mer avancerade segment kan man stoppa in den där och då redan ha erfarenhet av den utanför labbet.

Jag köper inte att kameror som "vi" gillar och testare ger bra betyg saknar koppling till hur "konsumenter" gillar dem. Som jag har sett marknaden senaste åren säljer de modeller bra som fungerar bra. NEX och m43 är väl perfekta exempel. Mycket större sensorer än "vi" anser att konsumenter behöver ändå säljer de riktigt bra. Uppenbarligen bryr en stor marknad om att få kort skärpedjup mm. Varför skulle inte bara företagen sälja ixus och LX5or annars om vi är så liten marginell grupp Utan köpstyrka? "Vi" verkar ju vara helt ointressant målgrupp annars. Jag tror entusiastmodellerna ger bra intäkter och är viktiga för tillverkarna och att Nikon gör bort sig, samma med pentax Q.

Jag köper inte att kameror som "vi" gillar och testare ger bra betyg saknar koppling till hur "konsumenter" gillar dem. Som jag har sett marknaden senaste åren säljer de modeller bra som fungerar bra. NEX och m43 är väl perfekta exempel. Mycket större sensorer än "vi" anser att konsumenter behöver ändå säljer de riktigt bra. Uppenbarligen bryr en stor marknad om att få kort skärpedjup mm. Varför skulle inte bara företagen sälja ixus och LX5or annars om vi är så liten marginell grupp Utan köpstyrka? "Vi" verkar ju vara helt ointressant målgrupp annars. Jag tror entusiastmodellerna ger bra intäkter och är viktiga för tillverkarna och att Nikon gör bort sig, samma med pentax Q.

Du missar ju hela poängen. Marknaden består inte av ett segment utan av flera. Det går att sälja både AMG Mercedes och Skoda Fabia med trepipig motor. Vilken som säljer i störst volym är inte heller så svårt att räkna ut med tanke på priset. Det betyder inte att det ena utesluter det andra, vilket ju är det kritiken går ut på; CX är skit och Nikon borde släppa tio FX-kameror. Lite tillspetsat förvisso, men lite åt det hållet är det ju.

Du missar ju hela poängen. Marknaden består inte av ett segment utan av flera. Det går att sälja både AMG Mercedes och Skoda Fabia med trepipig motor. Vilken som säljer i störst volym är inte heller så svårt att räkna ut med tanke på priset. Det betyder inte att det ena utesluter det andra, vilket ju är det kritiken går ut på; CX är skit och Nikon borde släppa tio FX-kameror. Lite tillspetsat förvisso, men lite åt det hållet är det ju.

Nej jag missar inte alls poängen, jag håller med dig. Det jag menar är att folk säger att kritiken på forum som detta är betydelselös i sammanhanget, jag håller inte med. "Vi" är köpstarka och viktiga för tillverkarna.

Så, blir D3200 spegelfri när den kommer? Mnja. Kanske lite för snart. Men en D3300 skulle definitivt kunna vara det. APS-C-sensor, elektronisk sökare, tunnare kamerahus där du kör traditionella f-objektiv via en billig (stora volymer) adapter och dessutom har en liten serie extra kompakta objektiv som bara passar på de nya tunnare kamerorna utan spegel. Hela konceptet med DX-objektiv som vi haft i drygt tio år visar att Nikon inte är främmande för att ha specialobjektiv som bara passar till vissa kamerahus.

Vad V1/J1 visar är att Nikon nu på allvar jobbar med och satsar hårt på elektroniska sökare och andra sätt att uppnå snabb autofokus än speglar. Det lovar gott inför framtida modeller.
jag tror att "AF-subspegellöst" kan bli första steget mot spegellöst i budgetmodellerna. dvs optisk sökare via 'traditionell' spegel (halvtransparent, som idag), och AF-sensorer direkt på bildsensorn. iofs kanske den elektriska sökaren är att föredra i kvalitetsperspektiv?
jag är fortfarande tveksam till att denna nya fasmätnings-AF är lika snabb som den nuvarande med separat strålgång/modul, men den är eller blir säkerligen tillräcklig för de enklare modellerna.

som påpekats målar nikon inte in sig i ett "spegellöst formathörn" med den lilla CX-sensorn. med fullgod AF-teknik utan speglar finns det egentligen inget som hindrar nikon att lansera ett nytt spegellöst format med DX/FX-sensorstorlek som via adapter är fullt kompatibelt med F-systemet.

Det har framförts i denna tråd att "vanliga" konsumenter inte bryr sig om utbudet av objektiv eller känner till storleken på sensorn. De skulle däremot vara lockade av namnet "Nikon". Min "point" är att jag tvivlar på att dessa "vanliga" konsumenter känner till namnet "Nikon" och lockas av det.

OK du svarade på mitt inlägg men inte på det jag skrev utan på hela tråden. :)

Jag skulle tro att ganska många som inget kan om kameror eller foto känner igen Nikon & Canon som det som hänger runt över axeln på "alla" pressfotografer.

Det påverkar säkert valet hos ganska många när de väl står i butiken.
Dessutom finns ju tekniknördiga säljare som glatt hjälper till.

Har du varit förbi tälten ännu, Kjell? Min hustru som var med igår tyckte i alla fall den chockrosa var läcker... Själv är jag svag för lackvita kameror, rent utseendemässigt, och lite mer neutralt. Nu är det ju också J1 som har fler färger att välja mellan, med V1 är det bara svart och vit.

Den chockrosa var i alla fall fräck.. ;-) Tänk på att köpa hela kit om man vill ha objektiven i samma färg!

Nu har jag klämt i verkligheten på dessa små hatobjekt :)

Den här kommer att dräpa marknaden för Canon G12, FinePix X10 m.fl. är jag helt övertygad om.

Mycket snyggare i verkligheten än de första bilderna visade.
Jädrans snabb AF, den klarar nog faktiskt av 10bps med följande fokus precis som Nikon säger.

Jag fastnade för den pianoblanka vita modellen. för övrigt. Rosa var ju sådär, lite väl mycket miss Piggy över den ;-)

hus +10-30 fön 5700:- är klart överkomligt och känns faktiskt inte så dyrt (FinePix X10 kostar ju 5500:)

Nej jag missar inte alls poängen, jag håller med dig. Det jag menar är att folk säger att kritiken på forum som detta är betydelselös i sammanhanget, jag håller inte med. "Vi" är köpstarka och viktiga för tillverkarna.

Jag tror inte att "vi" är "betydelelösa" men däremot är det som skrivs på diverse forum inte hela sanningen, bara en liten del av den.

Det är ganska lätt att göra matematiken.

Hur många kameraägare finns det i Sverige?

Hur många medlemmar har fotosidan.se?

Hur många av medlemmarn läser forumet?

Hur många av medlemmarna skriver på forumet?

Jag har inte siffrorna men ett hastigt överslag ger att de som skriver här utgör någon bråkdel av en promille av hela marknaden. Inte nog med att det är ett lite urval, det är sannolikt så att de inte utgör ett statistiskt representativt urval av marknaden.

Men visst är det kul att läsa vad alla tycker! :)

Nu har jag varit nere och klämt på V1:an och den bekräftade det jag spontant kände när nyheten kom. Detta är en mycket intressant kamera som jag gärna skulle köpa, Canonist som jag är. Spegellöst, utbytbara objektiv och elektronisk sökare. Sökaren var väldigt trevlig och det är riktigt skönt att kunna kontrollera exponeringarna i sökaren. Kameran upplevde jag som väldigt nätt.

Jag misstänker att Canon kommer lansera något snart...

Nytt spegellöst? Det är väl bara göra en FX eller DX utan spegel. Det kräver knappast ett nytt system.
Nikon kanske slopar alla kameror med mindre sensor än CX vilket ger en rejält övertag mot alla andra på kompaktsidan. Tänk P7100 efterföljaren med CX sensor och AF.

Nja. Om man bara tar bort spegeln och behåller huset i övrigt - vad har man tjänat? Objektiven blir lika stora p g a registeravståndet; huset blir lika tjockt. Det är bara prisman som försvinner. Man kan d u bara montera Nikonoptik och Leica R med adapter p g a registeravståndet. Detta blir en alvarlig begränsning mot konkurrenterna.

Nu har jag varit nere och klämt på V1:an och den bekräftade det jag spontant kände när nyheten kom. Detta är en mycket intressant kamera som jag gärna skulle köpa, Canonist som jag är. Spegellöst, utbytbara objektiv och elektronisk sökare. Sökaren var väldigt trevlig och det är riktigt skönt att kunna kontrollera exponeringarna i sökaren. Kameran upplevde jag som väldigt nätt.

Jag misstänker att Canon kommer lansera något snart...

Härligt att höra, canonist själv och jag kniper Canons motsvarighetdirekt när den kommer ut. Hoppas bara att Canon tillverkar en liknande converter som Nikons fast kanske med avtagbar stativfot, och så hoppas jag på att Canon också gör att AF funkar med converter och EF/EF-S objektiven så är jag så såld man kan bli :)

Jag tror inte att "vi" är "betydelelösa" men däremot är det som skrivs på diverse forum inte hela sanningen, bara en liten del av den.

Det är ganska lätt att göra matematiken.

Hur många kameraägare finns det i Sverige?

Hur många medlemmar har fotosidan.se?

Hur många av medlemmarn läser forumet?

Hur många av medlemmarna skriver på forumet?

Jag har inte siffrorna men ett hastigt överslag ger att de som skriver här utgör någon bråkdel av en promille av hela marknaden. Inte nog med att det är ett lite urval, det är sannolikt så att de inte utgör ett statistiskt representativt urval av marknaden.

Men visst är det kul att läsa vad alla tycker! :)

Förlåt, jag är inte tydlig nog. Det jag menar är inte att de som skriver i dessa trådar utgör en stor del av konsumenterna, naturligtvis är bara vi bara en försumbar handfull persoenr. MEN det finns gott om köpare med tekniskt intresse som kollar recensioner på prisjakt, kollar tester på diverse sidor, kollar vad vi skriver i trådar på FS.

Ni ska inte tro att alla startar en ny tråd för att de ska köpa en kamera. eller att alla bara går in på Mediamarkt och tar första bästa Canon säljaren pekar ut. T ex köpte en kompis en systemkamera nyligen, han har aldrig brytt sig om foto förut men ville ha bra grejer (som de flesta prylintresserade killar agerar). Han kollade recensioner han googlat fram, läste div. tester, läste tester på FS, och sökte på forumet här men skrev ingenting. Mao. brydde han sig om hur bra kameran var när det gäller sensor och annan prestanda, och tittade på objektivutbud etc. Samma gäller säkert fotointresserade som ska uppgradera, de kanske inte skriver här, eller ens läser här. Men förstår tillräckligt för att välja ett märke med bra utbud, eller ett system som har saker de behöver. Ni bedrar om ni tror att vi här är unika, research innan köp är norm bland många köpstarka konsumenter i Sverige. Säkert utomlands med. Alltså, bra grejer säljer.

ANNONS
Götaplatsens Foto