Annons

Nikon Z50 med Sigma 18-35 1.8 ART - Erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanneSWE

Medlem
Är verkligen nyfiken om det finns nån här som äger eller har erfarenheter av utrustningen jag skrev i rubriken.

Det jag undrar främst är:

  • Hur upplevs kameran med det objektivet rent allmänt, bättre eller sämre än Nikon 5XXX-7XXX serie?
  • Hur pass bra sätter den fokus (optiska sökaren), tänker då främst om man använder sig av den största bländaren (f1.8-f4 området)

Anledning till att jag undrar är att jag har en Sigma som sitter kopplad på en D5600, trivs väldigt bra med objektivet och den passar mitt behov perfekt.

Dock så har jag lite problem med att sätta fokus när jag använder mig utav den största bländaren, då är jag tvungen att använda Live view.
Mer knöligt blir det när man ska fota nått rörligt motiv och vill ha största bländaren...

/Daniel
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har ingen Z50, men i och med att den är spegellös så har den ingen optisk sökare* och därmed så körs den alltid i vad som skulle kunna betecknas som Lv-läge. Dock är ju "Lv-läget" bättre på de spegellösa än nästan alla Nikons spegelreflexer.

Sigmat är ju lite ökänt för lite dålig fokusprecision och det blir säkert inte bättre av det något enklare fokussystem som sitter i D3xxx och D5xxx. Det borde principiellt bli bättre på Z50 så länge som objektivet fungerar ordentligt på adaptern, men jag gissar att känslan av att objektivet är ute och går med kamerahuset (och inte tvärtom) kan bli påtaglig.

*Den har ju en sökare, men det är en pytteliten bildskärm paketerad med optik som man tittar på den igenom.
 

DanneSWE

Medlem
Jag har ingen Z50, men i och med att den är spegellös så har den ingen optisk sökare* och därmed så körs den alltid i vad som skulle kunna betecknas som Lv-läge. Dock är ju "Lv-läget" bättre på de spegellösa än nästan alla Nikons spegelreflexer.

Sigmat är ju lite ökänt för lite dålig fokusprecision och det blir säkert inte bättre av det något enklare fokussystem som sitter i D3xxx och D5xxx. Det borde principiellt bli bättre på Z50 så länge som objektivet fungerar ordentligt på adaptern, men jag gissar att känslan av att objektivet är ute och går med kamerahuset (och inte tvärtom) kan bli påtaglig.

*Den har ju en sökare, men det är en pytteliten bildskärm paketerad med optik som man tittar på den igenom.
Tack för infon!
Det med sökaren hade jag inte tänkt på men det är ju helt självklart när man tänker efter.

Men då borde Z50 vara ett bättre alternativ för mig, främst för att mina problem med att sätta fokus inträffar då jag använder den optiska sökaren.
Sen verkar Z50 vara ett steg uppåt av många olika skäl om man jämför med D5600.
 
ANNONS