Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikonobjektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

LoNi

Medlem
Hej!
Jag har en DX-kamera med 18-55 (å ett med fast brännvidd).

Nu funderar jag på ett zoom-objektiv, det jag kollar mest på är Nikkor 55-200VR (Ca 1800:) elr 55-300VR(2900:)...
Många rekommenderar Nikkors 70-300 VR (Typ 5k, nytt) med detta kostar lite mer än vad jag egentligen vill betala... :-0 Eller...?
Hur mkt zoom "behöver" man och hur är dessa objektiven?

Jag vill ha objektivet till att fota lite natur, hund ev "sport" osv.

Jag har ett Nikkor 55-300 VR till min D7000.
Det är ett utmärkt objektiv till det priset.

Hur mycket "man" behöver är tyvärr omöjligt att säga, vissa klarar sig med 50 mm och för andra räcker inte ens 800 mm. Ska du fota fåglar och vilda djur är 300 mm i underkant, till en del annat är 200 mm mer än nog. Det beror på hur nära du kommer och hur kräsen du är med resultatet också.

Jag skulle nog rekommendera 55-300 om du har råd. Det borde vara tillräckligt för dig, nästa steg uppåt är som du märker rätt dyrt och steget efter det är ännu dyrare.

Det är lätt att vara generös med andras pengar, men en fördel som Nikons 70-300 sägs ha är att det hittar fokus snabbare än 55-300. Det skulle kunna vara relevant om du ska fotografera sådant som rör sig snabbt. Om det är värt de extra pengarna; nå, det är en annan fråga.

Jag har också en DX-kamera (D3100) och för mig föll valet på Tamrons 70-300.
Med det kommer du ner under 4000 och jag är väldigt nöjd med objektivet. Det har också fått mycket beröm i tester.

Okej...
Skulle jag verkligen vilja så skulle jag nog kunna köpa ett dyrare och bättre än 55-300.

Tack, ska kolla upp Tamron 70-300 och se :)

ANNONS
Götaplatsens Foto