Annons

Nikons ljusmätarknapp.

Produkter
(logga in för att koppla)

alex.odman

Aktiv medlem
Hej!

Jag har kört med F80, D100 och D200. På alla tre utav dessa kameror sitter vridknappen för att välja mätmetod i höjd med tummen, vid AE-lock-knappen.

Men om man tittar på nikons proffskameror, både nya som gamla, analoga som digitala så sitter den knappen på högra sida av ockularet (heter det så?).

Min fråga är självklart varför den sitter där?

Jag tycker att det är smidigare men vredet vid tummen så att man lätt och smidigt kan byta mätmetod utan att byta handgrepp. Att byta mätmetod utefter motiv är en del i min kreativitet för att få bra exponeringar.

Är det helt enkelt så att de som använder proffkamerorna är så proffsiga att de inte behöver ändra mätmetod?

Eller är det jag som inte litar så mycket på matrixmätningen som jag borde? För det ska ju sägas att matrismätningen är jättebra, men den ger inte det resultat jag vill ha i alla lägen. (nu kankske jag låter som en översittare, det är inte meningen. =) ).

En tredje teori är att det är bäst, av någon anledning jag inte förstår, att ha vredet på ockularet, och att proffskamerorna inte har inbyggda blixtar och därför kan ha vredet på ockularet. Medan F80, D100, D200 har inbyggd blixt och inte KAN ha vredet där.

Är det någon som kan bringa klarhet i denna fråga, varför nikon konsekvent placerar mätmetodvredet på "fel ställe" på proffskamerorna?

Tacksam för svar!

/ Alexander Ödman

Inte ett svar på din fråga, men jag kan tipsa om att programmera FUNK-knappen för spotmätning! Mycket fiffigt om man använder AF-L/AE-L-knappen för mätningslås. Vill man ha spotmätning så riktar man helt enkelt kameran dit man vill mäta, håller inne FUNK och låser mätningen med tummen. Sen komponerar man om och knäpper bilden:) Jag tycker nämligen att det är lite bökigt med mätmetodsvredet, och har svårt att "greppa" det utan att ta kameran från ögat. Jag har alltså nästan alltid matrix-mätning påslaget, men kan ändå snabbt komma åt spotmätningen utan att ta ögat från sökaren.

Edit: Detta är alltså på D200. Jag vet inte hur det funkar på proffshusen, men det borde väl gå att göra samma sak?

Hej!

Håller med om att det kan vara bökigt och trögt att ändra verdet, men det är lite olika från modell till modell, D200's knapp är både större och mer lättviden är D100's.

Jo, jag har också programmerat FÙNK-knappen så. Men jag upplever inte att vredet är tillräckligt jobbigt för att jag kan ha behov av FUNK-knappen. Men jag gåller med om att det är ett fiffigt sätt att låsa sin mätning.

Men frågan kvarstår, varför är vredet placerat på ockularet på proffskamerorna?

/ Alexander Ödman

Senast ändrad:
alex.odman skrev:
Men frågan kvarstår, varför är vredet placerat på ockularet på proffskamerorna?

/ Alexander Ödman
Till Nikon F/F2/3/4/5 fanns ett antal olika sökare, t.ex. prismor eller skorstenar, man kunde alltså lossa sökaren och byta den mot en annan. På F4/5 sitter en stor del av ljusmätningen i prismat, vilket ju gör det lättast att sätta vredet där. F3 hade inte mätningen i prismat men demonterbarheten fanns kvar från F/F2 där hela ljusmätningen fanns i prismat som ett valbart tillbehör, t.ex. Photomic-sökarna.

När F6:an kom fick Nikon kritik för att man tagit bort möjligheten att byta sökare men det tystades med argument om dammtålighet o.dyl. En digitalkamera med utbytbar sökare är nog ingen toppenidé med tanke på hur mycket folk klagar på damm på sensorn!

Här finns en del information om mätningen i F4 och här om F5:an (ytterligare lite om F5:ans olika prismor här)

Senast ändrad:
Makten skrev:
Inte ett svar på din fråga, men jag kan tipsa om att programmera FUNK-knappen för spotmätning! Mycket fiffigt om man använder AF-L/AE-L-knappen för mätningslås. Vill man ha spotmätning så riktar man helt enkelt kameran dit man vill mäta, håller inne FUNK och låser mätningen med tummen. Sen komponerar man om och knäpper bilden:) Jag tycker nämligen att det är lite bökigt med mätmetodsvredet, och har svårt att "greppa" det utan att ta kameran från ögat. Jag har alltså nästan alltid matrix-mätning påslaget, men kan ändå snabbt komma åt spotmätningen utan att ta ögat från sökaren.

Edit: Detta är alltså på D200. Jag vet inte hur det funkar på proffshusen, men det borde väl gå att göra samma sak?
Kul att du också valt just den funktionen inställd. Jag tycker det är en helt suverän inställning. Jag har dessutom ställt in så att AE-L/AF-L förblir låst efter ett tryck dvs att man inte behöver hålla den intryckt. Sen kan man i lugn o ro focusera och komponera bilden innan exponering.

Men i och med att F6:an och D2H/X har mätmetodsväljaren på ockularet, men inte har löstagbort ockular så blir det nästan ännu konstigare att den inte sitter vid tummen.

Vad är anledningen till att placera mätmetodväljaren på ockularet?

/ Alexander Ödman

P.S. Precis som Paul har jag också AF-L/AE-L inställd så att den inte låser upp förrän man trycker en gång till, toksmidigt! D.S.

alex.odman skrev:
Men i och med att F6:an och D2H/X har mätmetodsväljaren på ockularet, men inte har löstagbort ockular så blir det nästan ännu konstigare att den inte sitter vid tummen.

Vad är anledningen till att placera mätmetodväljaren på ockularet? [...]
Förmodligen bara tradition: den har suttit där tidigare och det har fungerat bra så då låter man den sitta kvar...

Om inte tillräckligt många proffs klagar ändrar man inget. Why change a winning concept? (eller iaf ett "non-losing concept" =)

Emil-G skrev:
Förmodligen bara tradition: den har suttit där tidigare och det har fungerat bra så då låter man den sitta kvar...

Om inte tillräckligt många proffs klagar ändrar man inget. Why change a winning concept? (eller iaf ett "non-losing concept" =)

Nej det är sant, ingen anledning att ändra ett vinnande koncept.

Men det är just detta som gör mig lite förbryllad. Varför tycker inte proffsen att det är smidigare med mätmetodväljaren vid AE-Lock- knappen? Ett av ledorden när man bygger proffskameror bör ju vara att den ska vara så funktionnell och lättanvänd som möjligt.

Men proffsarvet är nog en bidragande orsak. Fast det känns ju konstigt att en semiproffskamera är, enligt mig, mer lättanvänd än en proffskamera. Just när det gäller ljusmetodväljaren i alla fall.

/ Alexander

paul innergård skrev:
Kul att du också valt just den funktionen inställd. Jag tycker det är en helt suverän inställning. Jag har dessutom ställt in så att AE-L/AF-L förblir låst efter ett tryck dvs att man inte behöver hålla den intryckt. Sen kan man i lugn o ro focusera och komponera bilden innan exponering.
Så har jag också inställt:-D

Proffshusen har mätmetodvredet framme på sökaren dels kanske för att det kan sitta där när det inte finns någon blixt och dels kanske för att det är ett mindre använt val än AE/AF-L respektive AF-ON. De två knapparna sitter nu med perfekt ergonomi för tummen.
Jag tycker ergonomin på D2X är perfekt.
/Erik

Ändringen av mätmetod är den enda knapp i ergonomin som är helt kass på Nikons D2 kameror, kanske är det för att jag är vänsterhänt som jag tycker den är helt "KASS" !

/kent.

eon skrev:
Proffshusen har mätmetodvredet framme på sökaren dels kanske för att det kan sitta där när det inte finns någon blixt och dels kanske för att det är ett mindre använt val än AE/AF-L respektive AF-ON. De två knapparna sitter nu med perfekt ergonomi för tummen.
Jag tycker ergonomin på D2X är perfekt.
/Erik

På D200 är ju AE/AF-L OCH mätmetodvredet på samma ställe. Och jag håller med dig! De sitter perfekt ergonimiskt!

Men att mätmetodväljaren sitter där den sitter på proffskamerorna är la så det är. Det är nog en vanesak mycket. Jag vet inte ens hur jag sätter på en Canon D1/30D, men efter fyra månader tar jag nog likandana bilder som jag gör idag med D200, det är en vanesak.

/ Alexander Ödman

ANNONS