Annons

Nikons sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Är väl kanske inte Nikon som tillverkat den rent fysiskt, utan snarare designat den och låtit tillverka den hos t.ex. Aptina.

Du menar precis som nästan alla stora företag nu för tiden?
Ta Apple till exempel. Är inte iPhone en Appleprodukt bara för att Apple låter Foxconn tillverka komponenterna? I princip alla större företag lägger ut själva produktionen av komponenterna till andra företag. Så jag ser detta som en Nikonsensor skapad av Nikon lika mycket som jag ser en Nokiatelefon som en telefon skapad av Nokia.
 
Det är intressant.. Jag märker stor skillnad på hur man måste bildbehandla raw-filer från olika sensorer. Just nu äger jag tre Nikon -kameror, en D3, D5000 och en Nikon J1.

J1:an ska ju ha en aptina sensor och där är hudtoner det stora problemet.. de blir för gula och för ljusa.. Med D3:ans sensor är det omöjligt att få till en fin grå-skala ur raw-filen - allt ser så jävla digitalt ut plus att det blir kraftiga bandning i skuggorna, dvs, går inte underexponera för att rädda högdagrarna, och högdagrar i hud blir ofta färglösa jämfört med D5000 som utan tvekan har den bästa sensorn av mina kameror. D5000 har inga problem med urvattnade högdagarar som på D3:an, Ingen bandning i skuggorna, den ger mustiga hudtoner och det går nästan göra HDR ur en enda raw-fil.
Det roliga är att det går absolut inte göra HDR ur en D3:raw-fil, fastän de ska ha samma dynamiska omfång enligt DXO-mark.com..

Så, Sony´s sensorer RULES helt enkelt, ja än sålänge iaf.
 
En förklaring att den här 24mp sensorn är mycket bättre än SONY 24mp sensorn :). Det verkar som den nya 24mp FF sensorn inte heller är SONY ett företag som verkar lite svajigt just nu.........Kanske är det så att Nikon börjar titta efter andra sensortillverkare helt enkelt.
 
En förklaring att den här 24mp sensorn är mycket bättre än SONY 24mp sensorn :). Det verkar som den nya 24mp FF sensorn inte heller är SONY ett företag som verkar lite svajigt just nu.........Kanske är det så att Nikon börjar titta efter andra sensortillverkare helt enkelt.

Vet inte om sensorn i D3200 är så mycket bättre än den i A77 och NEX-7 i praktiken, men det torde vara lite oroväckande för Sony om Nikon inte längre bekostar deras sensorutveckling (fast den kan de nog sälja rätt enkelt).
 
ANNONS