Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Noise Ninja/Neat Image.

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv tycker jag bättre om noise ninja, dels för att den analyserar hela bilden och inte bara en del. Samt att jag tycker den ger bättre resultat jämförst med neat image

Det är en smaksak! Själv använder jag NeatImage Pro (som har Photoshop plugin) och det fungerar mycket smidigt för mig.

Testa med demo-versionen och se om du gillar resultatet. NeatImage har bra batch-stöd och kan hantera hundratals bilder åt gången om du så vill. =)

Andra här på Fotosidan har förespråkat NoiseNinja. Best är väl att du testar med dina bilder. Jag kan tänka mig att NeatImage kräver lite mer förberedelse då du måste skapa en brusprofil för din kamera för att få riktigt bra resultat.

Ett snabbtest med en en svår bild. Det snöade kraftigt. Jag använde brusprofil för min kamera i båda programmen.

Bilagor

• neat.jpg
    neat.jpg
    45.9 KB · Visningar: 327
Jag har NeatImage, men köpte nyligen NoiseNinja PS-plugin som alternativ, tycker den är smidigare att jobba med och snabbare. Den har autoladdning av profiler baserat på ISO mm (konfigurerbart) som även funkar med Nikon-filer (som har ISO-värdet på fel ställe i EXIF)

clindh skrev:
Jag har NeatImage, men köpte nyligen NoiseNinja PS-plugin som alternativ, tycker den är smidigare att jobba med och snabbare. Den har autoladdning av profiler baserat på ISO mm (konfigurerbart) som även funkar med Nikon-filer (som har ISO-värdet på fel ställe i EXIF)
Båda har autoladdning av profiler =). Men du har rätt, Noise Ninja verkar processa bilden snabbare än Neat Image.

Det kanske är bäst att ha båda i sin programportfölj. För vissa bilder så kanske den ena ger bättre resultat än den andra och tvärt om...

Jag veta att NI har funktionen, men jag har då inte fått det att funka med Nikon - jag kontaktade dem ang det för typ ett år-halvår sedan, då hade dom ivartfall inte implementerat specialkod för att hantera Nikons special. Men jag har nog inte uppgraderat min på ett tag, kanske funkar nu.

Aha, Jag använder en Nikon 5700 och det fungerar utmärkt. Du kan alltid fråga på NeatImage forumen om det. De brukar vara snabba på att svara.

clindh skrev:
... tycker den är smidigare att jobba med och snabbare.
Gör bara inte som jag. Skulle brusreducera en sisådär 700 bilder. Har använt NN sedan version 1 och hade precis uppgraderat innan detta tillfälle. Av ren klantighet startade jag batchningen med NN1 istället för NN2. Den fick stå över natten och var ändå inte helt klar när jag vaknade!

På morgonen när jag insåg min miss provade jag med NN2. Det tog "bara" någon timme :)

Jag vågar påstå att Noise Ninja 2 är rejält uppsnabbat sedan tidigare version. Kan tyvärr inte jämföra mot Neat Image, har bara testat demon. Fastnade för Noise Ninja av någon anledning. Funkar mycket bra för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto