Annons

Noob objektivtermer

Produkter
(logga in för att koppla)
Majoriteten av alla kameror som säljs har en sensor i storleken APS-C eller mindre - vore det då inte mer logiskt att tala om brännviddsförkortning om man har en kamera med större sensor?

På min D3 blir t.ex. en 300/2,8 bara en 200/2,8 (och räknar man med motsvarande skärpedjup så blir det en 200/2,0) :)
 
ohlen skrev:Precis det svar jag hade förväntat mig av en sådan person som bara vill provocera andra hela tiden. Men jag låter det vara, tycker bara det är synd att ett bra forum ska förstöras av några ruttna blåbär. Tror du folk känner sig sugna på att skapa nya trådar och fråga om saker när du dumförklarar människor som du gör? Att du dessutom har fel gör ju inte saken bättre. Ska du vara spydig kan du åtminstone vara påläst.
Det gör du tydligen inte alls. Du har inte tillfört ett jota till den här tråden, men vill ändå fortsätta.

Jag är inget "blåbär". Jag vet vad jag talar om och är ganska väl påläst. Forumets kvalitet upprätthålles bäst om folk inte skriver massa dravel som inte är sant. Jag hoppas verkligen att folk blir mer sugna på att skapa nya trådar om de får vettiga svar, inte bara massa dumheter.
 
Efter att ha försökt sova i tre timmar och misslyckats så fick det bli lite läsning och lustig sådan såhär på fredagsnatten.

Jag håller fullt med Martin, rätt ska vara rätt. Väldigt tråkigt att han får skit för sina inlägg med då jag tycker att dessa brukar vara sakliga, informativa och väldigt läsvärda.

Folk verkar ju tolka trafikreglerna lite som de vill ibland men hur skulle det se ut om en körskolelärare lärde ut sina egna fria tolkningar? Ta en funderare på det. Godnatt.
 
vaktis100 skrev:
200 mm och större ÄR tele alla dar i veckan på alla dlsr oavsett sensorns storlek så va e de som e fel??????? Hårklyveri kanske???

Allt över 85mm brännvidd räknades förut som tele - kanske det Martin menar? 200mm känns som en väldigt lång brännvidd om det är gränsen för tele (om man inte då räknar med brännviddsförkortningen på småbild), men även då.

Jag skulle säga att 135mm är gränsen (för mig), då det motsvarar 85mm, för att räknas som tele.
 
Foto farligt för hälsan?

fsp skrev:
Efter att ha försökt sova i tre timmar och misslyckats så fick det bli lite läsning och lustig sådan såhär på fredagsnatten.

Jag håller fullt med Martin, rätt ska vara rätt. Väldigt tråkigt att han får skit för sina inlägg med då jag tycker att dessa brukar vara sakliga, informativa och väldigt läsvärda.

Folk verkar ju tolka trafikreglerna lite som de vill ibland men hur skulle det se ut om en körskolelärare lärde ut sina egna fria tolkningar? Ta en funderare på det. Godnatt.


Ja det vet ju alla att fotar man fåglar med vidvinkel och arkitektur med tele så riskerar man att utsätta dig för livsfara.
Och kom ihåg att det snart är valborg, så ska du fota då så kan du inte dricka sprit. Du vaknar upp och upptäcker ett porträtt taget med vinvinkel, då blir det tråkigheter....


Edit: föresten hur många tycker att 5x zoom är ett superzoom? Det är väll inte specielt super med 5x?
 
Senast ändrad:
Men det bästa av allt är ju om man har ett stort zoom för då kan man komma nära.
 
Thunderbird skrev:
Javisst ja, jag hade tydligen fel där åxå.

/ E

Lätt hänt, men jag förlåter dig. ;)
http://vet.hut.nu/?id=16
Jag vet hur det är när de som "vet" hoppar på en, fast jag har gjort det till en sport att dra igång såna som har fört sin talan här i forumet.

Och så skulle jag samtidigt vilja passa på att fråga om Martin nu är våran mest kunniga "körlärare" här på FS, för jag måste veta vart jag ska vända mig med alla frågor jag har om foto. ;)
 
vaktis100 skrev:
200 mm och större ÄR tele alla dar i veckan på alla dlsr oavsett sensorns storlek så va e de som e fel??????? Hårklyveri kanske???
Du missade det lilla matematiska tecknet ">" som betyder att det till vänster om tecknet är större än det till höger. I forumuleringen som avsågs så betyder det alltså "tele är längre än 200 mm", vilket är fel.
 
Makten skrev:
Du missade det lilla matematiska tecknet ">" som betyder att det till vänster om tecknet är större än det till höger. I forumuleringen som avsågs så betyder det alltså "tele är längre än 200 mm", vilket är fel.
Du tolkar det fel ,där står att 200 och STÖRRE är tele vilket är sant och inget om att 85 inte skulle vara tele,,, det gäller att vara öppen när man tolkar och inte tolka det som man själv vill
 
vaktis100 skrev:
Du tolkar det fel ,där står att 200 och STÖRRE är tele vilket är sant och inget om att 85 inte skulle vara tele,,, det gäller att vara öppen när man tolkar och inte tolka det som man själv vill
Nej, det är du som tolkar fel. Det står nämligen "tele KOLON > 200 mm". Det innebär att tele skulle definieras av att vara över 200 mm.

Sen var det ju inte det enda felet direkt. Det är knasigt att rada upp en massa exempel utan att skriva att de är just exempel.

Jag kan tjafsa om det här i evigheter, men jag betvivlar att någon är intresserad av att läsa mer, så jag föreslår att vi lägger ner. Trådskaparen har fått tillräckligt med svar. Nu går jag och dricker öl.
 
Ja jag stod och funderade på det i duschen nyss och det är nog så det ska tolkas, beror nog på att man vet vad som är tele och inte som man tog det som exempel och inte en definition, så skål för bövelen själv ska jag ta ett glas vin (blir nog mer ändå)
Ha de// Christer
 
ANNONS