Annons

Normal till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Är riktigt sugen på att köpa ett 50 mm f/1,4 till min D90, men är lite osäker på vad man skall köpa.

Vad är det tex för skillnad på följande objektiv;

Nikon 50/1,4G AF-S

Nikon AF 50/1,4D

Vilket passar bäst till en D90?

Finns det första med på recensionssidan här på Fotosidan? Har letat men ej funnit.

Är det en normal du vill ha, eller ett kort tele?

AF-S 35/1.8G är en normal anpassad till DX (D90).

50 mm är ju normaler anpassade till småbild. Men vill man ha en porträttglugg är 50 mm helt OK.

Du har ju ett zoomobjektiv nu. Ställ det på 50mm och rör sen inte zoomen, prova att fota med den inställningen (även inomhus). Gör sedan samma sak men ställ den på 35mm.

De flesta brukar föredra 35.

Mer flexibel glugg. Ungefär samma utsnitt som sitt skarpa synfält. Mer användbar inomhus. 50 mm kan bli lite långt inomhus.
Sen är ju 50 mm 2/3 ljusstarkare, det är ju till deras fördel.

Jag är väldigt nöjd med min 35/1.8G.

Tackar för hjälpen. Jag har kikat en hel del mot 35:an också skall jag erkänna.

Inser nu att 35 mm i realiteten hamnar runt 50 på en D-Nikon. Och en 50 glugg på upp mot 70. Eller?

Inser nu att 35 mm i realiteten hamnar runt 50 på en D-Nikon. Och en 50 glugg på upp mot 70. Eller?
Det motsvarar de siffror du nämner, om man avser användande på FF-sensor eller analog småbilsfilm. På din kamera är 35 mm alltid 35 mm, oavsett objektiv. Så om du ställer in din 18-105 på 35 eller 50 mm så blir det precis samma utsnitt med ett 35/1,8 eller 50/1,4.
Det du vinner är ljusstyrka (och därmed möjlighet till kortare skärpedjup),bättre skärpa vid nedbländning, samt att storleken är mindre och vikten lägre. Sen är det många som gillar begränsningen som en fast brännvidd ger. Man får helt enkelt göra det bästa av situationen, vilket kan öka ens kreativitet:)

Är riktigt sugen på att köpa ett 50 mm f/1,4 till min D90, men är lite osäker på vad man skall köpa.

Vad är det tex för skillnad på följande objektiv;

Nikon 50/1,4G AF-S

Nikon AF 50/1,4D

Vilket passar bäst till en D90?

Finns det första med på recensionssidan här på Fotosidan? Har letat men ej funnit.

Jag kör med den nya 35/ 1,8 som normal till min D90 och räcker det med 1,8 för dej så är det ett mkt prisvärt alternativ. Funkar bra i utställningslokaler och kyrkor mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto