Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalobjektiv till digitalare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Hej.
På en vanligt 35mm kamera så är ju 50mm "normalobjektiv".
Men på en digital SLR kamera så brukar det finnas en bränvidsförlängning med ca 1,5-1.6x.

Är altså då ett objektiv på ca 31mm ett "normalobjektiv" på en Digital SLR??.
Eller är det fortfarande 50mm?.

mvh jago

Som normalobjektiv brukar ett objektiv med brännvidd nära rutans diagonal betraktas. 43 mm för småbild alltså vilket av Leica eller någon avrundats till 50 och blivit tradition. En 10D har en diagonal på 27 mm så ett 28 mm får väl betraktas som en normal till en dylik kamera.

Sen ger jag mig inte in i diskussionen kring vad som egentligen är "normalt" med ett normalobjektiv ;-)

Jag ser att Jim smyger så sakterliga in i den digitala världen genom att blända oss med kunskapen om diagonalen på en sensor hos en EOS 10D ;).

Det är korrekt att ett 28mm ger motsvarande bildvinkel som ett 50mm gör på en analog 35mm kamera. Men ett 28mm ger ju inte samma bild som ett 50mm. Detta beror ju förstås lite på hur välkonstruerat objektivet är. Jag kan ha fel, men jag upplever 28mm (18mm) på 10D som vidvinkligare pga distorsionen t.ex.

det måste väll vara ett 28mm objektiv han menar och inte ekvivalent 28mm med 1.6x förlängning?. 18mm kan väll knapast räknas som normalobjektiv, det måste vara vidvinkel?

eller är jag helt ute och cyklar?

//jago

Jag som är lite otydlig...

Alltså.. 28mm blir motsvarande bildvinkel som ett 50mm på en 35mm analog kamera.

Men, jag upplever att 18mm på 10D (alltså motsvarande 28mm, på en 35mm analog) ger en vidvinkligare känsla iom. distorsionen som 18mm ger (eftersom du måste ha 18mm på 10D för att få motsv. 28mm på en 35mm analog)

Hoppas det klarnade något.

Om man ska vara petig så motsvarar 28mm på Canon dslr inte 50 utan snarare 43 mm på småbild. Att man sedan valt att använda 50mm som normal på småbild (för det mesta) är en annan sak.

Så summan av kardemumman blir altså att ifall jag vill köpa ett "normalobjektiv" till min D-slr så skall jag satsa på ett 28mm.
Är detta rätt tolkat?

mvh jago

Eller ett 35 mm om du bland normalobjektiven till småbild föredragit 55 mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto