Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoom till Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Forumet!
Jag står i begrepp att skaffa en Nikon D 7100. Till denna behöver jag en normalzoom för allmänt bruk. Jag har en 17-55:a, men den är för tung att släpa med sig.
Jag funderade på Nikons 16-85 VR, men kanske finns det är mer lämpligt alternativ?
Några förslag? Jag är inte intresserad av billiga gluggar.

//Stefan

Nikons 17-55 är nog den optiskt sett bästa normalzoomen för DX-formatet. Det är också Nikons enda "proffsobjektiv" som är för enbart DX.

Sigmas motsvarighet heter 17-50 f/2,8 OS HSM och har bildstabilisering, något som Nikons 17-55 saknar.

Nikons 16-85 är ljussvagare (f/3,5-5,6), men den är avgjort bättre än alla kitt-zoomar som börjar på 18-nånting.

Sigmas motsvarighet till den heter 17-70 f/2,8-4 Contemporary. Den är ett steg ljusstarkare genom hela intervallet, men inte lika ljusstark som 17-50 eller 17-55.

Jag själv använder 16-85 på min D7100 och jag tycker att den är underbar. Ifall jag verkligen behöver något ljusstarkare så har jag en 28 mm f/1,8 och en 50 mm f/1,8 att ta till.

Nikons 17-55 är nog den optiskt sett bästa normalzoomen för DX-formatet. Det är också Nikons enda "proffsobjektiv" som är för enbart DX.
Så är det nog, men vikten gör att den oftast blir liggande i kameraväskan. :(

Sigmas motsvarighet heter 17-50 f/2,8 OS HSM och har bildstabilisering, något som Nikons 17-55 saknar.

Nikons 16-85 är ljussvagare (f/3,5-5,6), men den är avgjort bättre än alla kitt-zoomar som börjar på 18-nånting.

Sigmas motsvarighet till den heter 17-70 f/2,8-4 Contemporary. Den är ett steg ljusstarkare genom hela intervallet, men inte lika ljusstark som 17-50 eller 17-55.

Jag själv använder 16-85 på min D7100 och jag tycker att den är underbar. Ifall jag verkligen behöver något ljusstarkare så har jag en 28 mm f/1,8 och en 50 mm f/1,8 att ta till.
Jag använder den på en D7000 på jobbet och tycker också den är riktigt bra. Jag tar till mitt 50 1:1,4 när det mörknar på...

Tack för tips! Jag ska kolla in de andra gluggarna du nämner.
//Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto