Annons

Ny Dator(PC) 10 000kr exl.skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Ajdå, missade det...
Ok, jag ska i alla fall inte köpa dator för varken spelande eller för CS4s skull.
Det hade ju varit trevligt dock om det skulle funka med CS4 fast nu kör jag CS3 och det är bara att tuffa på så får man väl uppgradera om det känns nödvändigt.

Låt oss säga så här.

Hade jag vetat att HD 3650 256 MB inte var tillräckligt för att använda CS4 hade jag istället köpt det större grafikkkortet.

Jag har trott att det var processorn som i första hand arbetade i CS och min nuvarande 6800 GT gör varken till eller från i vanligt CS arbete.

Nåväl, XPS är beställd med 256 MB.

Ge mig gärna svar på frågan om CS4 kommer att fungera i min Dell Studio XPS.

Jag vet att Dell kommer med nya rabatter eftersom som gjort det med jämna mellanrum dom senaste 10 åren (minst). ;)
Jag skulle tro att det kommer nya koder inom en vecka.

Hmm, priset på Studio XPS verkar ha gått upp på ett par dagar... :-(
Det där koderna dyker upp på deras sida?

Tänkte bara flika in lite angående grafikkort.

Väljer du att hålla dig till spelkort så kommer du inte märka nån skillnad i 2D-prestanda mellan ett billigt 4850 och exempelvis ett mycket dyrare 4870X2. Det är i prestandan vid 3D-rendering i framför allt spel som den stora skillnaden finns. Mängden grafikminne spelar heller ingen roll för bildredigering i photoshop. Till syvende och sist så är HD4850 med 512MB ett prisvärt och bra kort.

Tänkte bara flika in lite angående grafikkort.

Väljer du att hålla dig till spelkort så kommer du inte märka nån skillnad i 2D-prestanda mellan ett billigt 4850 och exempelvis ett mycket dyrare 4870X2. Det är i prestandan vid 3D-rendering i framför allt spel som den stora skillnaden finns. Mängden grafikminne spelar heller ingen roll för bildredigering i photoshop. Till syvende och sist så är HD4850 med 512MB ett prisvärt och bra kort.
Förutom att 512mb är minimum för de avancerade funktionerna menar du?
"Issue: You have a GPU-enabled display card, but the Advanced Drawing option is dimmed or unavailable.
Solution: Check for an updated display driver, or your card doesn't have enough video RAM to support the advanced drawing functions. We require 512 MB RAM for Advanced Drawing to be enabled."
- Adobe.com

Eller att all bildhantering är beroende på minnet på grafikkortet när du använder det för att visa bilder?

"Issue: Photoshop redraws the display by drawing black squares or tiles.
Reason: You may have run out of memory for the GPU on your display card. Windows XP cannot virtualize video RAM, so if you use up your video RAM, Photoshop can no longer draw the image, and it substitutes black tiles. The more RAM on the display card, the less often you'll have problems like this.
Solution: Turn off any other applications that use the GPU while you are using Photoshop CS4, or work with fewer image windows open in Photoshop."
- Adobe.com

Sen är det givetvis skillnad på olika GPU:er och deras prestandad så fort du sätter på GPU-acceleration. Om skillnaden är stor nog att motivera prisskillnaden är upp till var och en att avgöra själv.

Jag beställde precis en Studio XPS och fick följande rabatt:

• Rabatt 500:-
• Gratis frakt 300:-
• 15% rabatt*

Koden 9??31LB4CSV12M ger 15% när man beställer för minst 8990:-. Gäller året ut.

Jag tog det dyrare grafikkortet och 6MiB i minne.

Jag tror att det kommer fungera. Men du får gärna skriva hur det går när du fått datorn. Jag kommmer att beställa en så fort Dell kommer ut med sina nya rabattkoder.

Jag har fått datorn och har installerat CS3. Jag ser ingen anledning idag att uppgradera till CS4.

Prestandatestet "skorpan2.jpg MAX radial blur" går på under 10 sek, vilket är 10 ggr snabbare än med min gamla pentiumprocessor.

ANNONS