Annons

Ny i den analoga branchen.

Produkter
(logga in för att koppla)

altruism

Aktiv medlem
Jag har fotat digitalt i några år nu och är sugen på att göra något omvänt och börja med analogt. Det känns som man nästan "borde" testa på det också, ska även försöka få tag i något mörkerrum och gå en kurs.

Det är såhär att jag har hittat en gammal Rolleiflex SL35 i fint skick hemma hos föräldrarna, det enda som är defekt är fästet till blixten.

Nu till den egentliga frågan, eftersom jag är ny på det här undrar jag lite över filmval. Finns det någon film ni kan rekomendera till just den här kameran eller beror det på vad man är ute efter? Jag är lite sugen på svartvitt...

Just till den kameran vet jag inte, men jag rekommenderar att du provar svartvitt och då helst också framkallar filmen själv. Det är alltid roligt när man framkallar filmen själv och jag tror även att genom att titta på sina svartvita negg, så lär man sig mycket mer (vi färgas annars av motivet i sig och inte hur det verkligen ser ut (rent tekniskt)).

Filmvalet tror jag inte har så jättestor betydelse. Om du inte vill ha så mycket korn tar du lägre ISO-tal och om du vill ha en klassiker tar du Tri-x 400

/ Marcus

Kameran du fått tag på är fin, även om den inte är lika suverän som Rolleis 6x6 modeller. Den är tillverkad på 70-talet. Det finns t ex många förnämliga Zeiss-objektiv som passar. Även en del Rolleinar och Voigtländer. Det finns också en del Tamron-optik som kan anpassas. (Adaptall 2 adapter). En trasig blixtsko behöver inte vara ngt problem. Det finns stavblixtar som monteras på sidan om. Men frågan är om den inte beöver ett nytt batteri till ljusmätaren?
SL35E använder PX28 som är lätt att få tag på, men om du har en äldre modell så kan det vara kvicksilverbatterier som är orginal, och då får man lösa det på annat sätt. (Se forum som tar upp ämnet).

Urr skrev:
Kameran du fått tag på är fin, även om den inte är lika suverän som Rolleis 6x6 modeller. Den är tillverkad på 70-talet. Det finns t ex många förnämliga Zeiss-objektiv som passar. Även en del Rolleinar och Voigtländer. Det finns också en del Tamron-optik som kan anpassas. (Adaptall 2 adapter). En trasig blixtsko behöver inte vara ngt problem. Det finns stavblixtar som monteras på sidan om. Men frågan är om den inte beöver ett nytt batteri till ljusmätaren?
SL35E använder PX28 som är lätt att få tag på, men om du har en äldre modell så kan det vara kvicksilverbatterier som är orginal, och då får man lösa det på annat sätt. (Se forum som tar upp ämnet).

Ja det finns två objektiv till det ett 50mm 1.4 (carl zeiss tror jag) och ett 135mm, som var tamron. Ja batteriet är tänkt att bytas, det var ett sånt litet runt fast lite annorluna modell, är det ett PX28 batteri tror du? =)

froderberg skrev:

Det finns därför hur mycket film som helst att välja mellan. En klassiker om du framkallar själv är Kodak Tri-X.

Om jag inte framkallar själv är det någon vits att köra Tri-X ändå? För jag kan tänka mig att dom första rullarna blir inlämnade...

altruism skrev:
Om jag inte framkallar själv är det någon vits att köra Tri-X ändå? För jag kan tänka mig att dom första rullarna blir inlämnade...

Du ska absolut inte köra Tri-X om du inte framkallar själv. Det kan bli svindyrt.

Det finns svartvita filmer som framkallas hos vanliga färglabb, C-41 prcocess. En är Ilford XP2 och Kodak har några varianter.

Har du batteriet framför dig så är ngn form av batteribeteckning ingraverad. Om det är 1,35 V är det kvicksilver. 5,6 likaså. Px28 är alkaliskt 6 volt.

Urr skrev:
Har du batteriet framför dig så är ngn form av batteribeteckning ingraverad. Om det är 1,35 V är det kvicksilver. 5,6 likaså. Px28 är alkaliskt 6 volt.

Ja det är ett PX625. Jag hade det inte här men ringde hem och kollade. Har även hittat ett ersättningsbatteri som ska fungera lika bra (lpfoto.se), lite dyrt dock (100pix) men det får man kanske leva med. =)

Tack för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto