Annons

Ny kamera z7 ll eller z8

Produkter
(logga in för att koppla)

Chappe4

Ny medlem
Tänkte skaffa en ny Nikon kamera. Och undrar skall man satsa på Z7 ll eller Z8?
Z8 har en kraftigare processor expeed 7 som även nu finns i en hel del Nikon kamrer. Z7 ll har en äldre processor expeed 6.
Frågan är om Nikon kommer att satsa mer på expeed 6 och komma med uppdateringar eller om det är expeed 7 som prioteras med tanke på att man använder denna på nästan alla nya kamera modeller som man släpper.
Vad har ni för uppfattning kring detta?

Har inget svar på din fråga men följer med intresse. Är det foto som är det mest intressanta här med tanke på att båda alternativen har hög upplösning?

Ja det är foto. Men frågan är mer ifall det kommer några uppdateringar för expeed 6 processor eller Nikon utvecklar mer för expeed 7.

Alla modeller som Nikon har släppt från Z9 till dags datum har Expeed 7 förutom Z30 som i allt tekniskt väsentligt är en Z50.

Att det skulle komma stora uppdateringar till Z7 II är osannolikt till gränsen till fri fantasi. Nu vet man inte hur många stora det eventuellt är kvar till Z8 heller då den har varit ute ett bra tag, men det är i alla fall mer troligt att det kommer någon mer i framtiden än till Z7 II. Att köpa en kamera bara på basis av rent spekulativa framtida uppdateringar som inte har utlovats av någon ter sig dock inte helt lyckat. Någonstans kommer det även rimligen en Z9 II, eller motsvarande, och cykeln börjar om med att låta teknik successivt filtrera ned genom modellprogrammet.

Jämförelsen är dock ganska konstig då prisskillnaden är typ 20 tkr med dagens priser och AF-prestandan knappt är på samma planet för följande fokus med motivigenkänning. Z7 II kan vara ett bra köp om man vill ha upplösningen/sensorn och t ex inte bryr som om autofokusen så mycket, annars är ju alla småbildskameror med Expeed 7 bättre.

Ang. kommentaren ovan om foto vs video så är Z8 en mycket bra kamera att filma med, medan Z7 II är sämre än syskonet Z6 II. Båda de senare är sämre än Z8.

Behöver du alla pixlar som dessa 2 ger ?
Är själv i valet mellan Z8 och Z6III men väljer troligen Z6 pga pris ,modernare,bättre video och inte så mycket data att föra över till dator. Men vet du med dig att du behöver full upplösning så är det frågan ?

En relevant fråga är vad det är för typ av motiv? Är det ”statiskt”, dvs landskap, porträtt (människor) etc så funkar Z7II alldeles utmärkt.
Är det rörliga motiv så är Z8 att föredra då det är som dag och natt i skillnad i autofokus.

Z8 har en kraftigare processor expeed 7 som även nu finns i en hel del Nikon kamrer. Z7 ll har en äldre processor expeed 6.
När den uppdaterade ver. av Nikon Z7 kom 2021 (dvs Z7II) hade den utrustats med dubbla Expeed6-processorer. Det påstås i någon artikel att den ena arbetar uteslutande med bilddata och den andra med allt övrigt som kameran sysslar med. Jag hade vid den tiden själv en Z7 och vid div. jämförelser som jag då gjorde, med att forska i specar och publikationer, kunde jag inte finna någon anledning att byta upp till en ZII.
Långt senare har jag bytt till Z8 och det blev ett riktigt lyft på alla plan. Det enda man kan påstå vara likvärdigt är väl bildsensorn, som är densamma i båda. Allt övrigt är klassen bättre i Z8. Därtill kommer många nya funktioner som inte finns i en Z7II. Men det gäller tyvärr också både pris och vikt.
Och en fråga som jag ständigt ställer mig själv är om jag verkligen behöver 45,7 Mp-sensor i kameran. Hade jag väntat ett år till med kamerabytet är det högst troligt att det hade blivit en Z6III som har nästan samma prestanda men mindre sensor på 24 Mp. Den kostar lite mindre än Z8 och väger också lite mindre.
Men kort sagt: hade jag idag stått inför valet mellan Z7II eller Z8 hade svaret troligen blivit Z6III.
För ordningen skull skall jag säga att jag i detta inlägg inte tar någon hänsyn till något speciellt fotoområde såsom landskap, sport, fågel etc..

Senast ändrad:
Långt senare har jag bytt till Z8 och det blev ett riktigt lyft på alla plan. Det enda man kan påstå vara likvärdigt är väl bildsensorn, som är densamma i båda.'
Det stämmer absolut inte. Sensorn i Z7 (II) är mycket långsammare än den staplade i Z8, som istället är bland de snabbaste på marknaden trots den relativt höga upplösningen. Att det är så är ju en del av hela konceptet med Z8/Z9, annars hade det inte gått att ta bort den mekaniska slutaren med något vettigt resultat, helt oaktat hur autofokusen och sökarupplevelsen hade blivit.

AF - Z8
Filma - Z8 Z6III
pengar - Z6II Z7II
Z5 II finns också. I princip en Z f i standardkostym, vilket innebär sensorn från Z6 II* med Expeed 7. Den är lite billigare än Z6 III och Z7 II, men något dyrare än Z6 II. Även om jag gärna har displayen på ovansidan som saknas på den så hade jag nog hellre köpt Z5 II än en Z6 II om vi pratar nytt.

*Den gamla Z5 hade en äldre lite slöare sensor som sannolikt var D750-varianten, men försedd med fokuspixlar.

Det stämmer absolut inte. Sensorn i Z7 (II) är mycket långsammare än den staplade i Z8, som istället är bland de snabbaste på marknaden trots den relativt höga upplösningen. Att det är så är ju en del av hela konceptet med Z8/Z9, annars hade det inte gått att ta bort den mekaniska slutaren med något vettigt resultat, helt oaktat hur autofokusen och sökarupplevelsen hade blivit.
Tack för rättelsen! Jag borde nog preciserat mig bättre än att i all enkelhet tänka på sensorns storlek 45,7 Mp.

Frågan är om Nikon kommer att satsa mer på expeed 6 och komma med uppdateringar eller om det är expeed 7 som prioteras med tanke på att man använder denna på nästan alla nya kamera modeller som man släpper.
Vad har ni för uppfattning kring detta?

Frågan är lite som "ska jag ha kastrull eller stekpanna till matlagning", det finns inget självklart svar utan beror helt på vilken kategori av arbete du ska ha den till. För landskap och resor är Z7 fortfarande väldigt bra eftersom sensorn har marginellt bättre dynamiskt omfång än Z8, och att den är mindre och lättare. För allting som kräver bra autofokus är Z8 det självklara valet.

Z7 ii kan även vara en bra macro kamera då den är mindre, lättare och autofokus inte behövs vid extrema närbilder vid handhållen macro. Hög upplösning och bra dynamiskt omfång är bra.

Mitt bud är, om man behöver både pixlarna och AF köp Z8. Om man behöver AF men att det räcker med färre pixlar köp Z6iii. Behövs pixlarna men kan strunta i AF så fungerar fortfarande Z7ii (men räkna inte med några större FW uppdateringar)

En Z7ii har trots allt inte kass AF, så strunta i AF behöver man inte göra. Jag har fotat mycket fågel med Z6 som har sämre AF än Z7ii.

Däremot har en Z8 bättre AF, speciellt i jobbiga situationer för AF.

För mig skulle viktigaste kriteriet för en Z7ii vara vikten/storleken.

Video, AF och hastighet skulle jag säga är dom största fördelarna med Z8 över Z7ii.

En Z7ii har trots allt inte kass AF, så strunta i AF behöver man inte göra. Jag har fotat mycket fågel med Z6 som har sämre AF än Z7ii.

Däremot har en Z8 bättre AF, speciellt i jobbiga situationer för AF.

För mig skulle viktigaste kriteriet för en Z7ii vara vikten/storleken.

Video, AF och hastighet skulle jag säga är dom största fördelarna med Z8 över Z7ii.
Det är väl riktigt, men det är ju vad man har för krav på AF. För mig försökte jag med fåglar med Z6ii i några månader men gick tillbaka till D500 och därefter D850. Det var först med Z6iii som jag tyckte att AF hade kommit upp till en anständig nivå

Jag förstår dig helt och fullt, men strunta tycker jag är enormt överdrivet. För fågelfoto är en Z8 mycket bättre, men i otroligt många andra fall sätter en Z7II fokusen precis lika bra som en Z8.

Om man köper sig en Z8, vad väljer man för minneskort och var köper man dem?
Ngn rekommendation om minneskortsläsare?
Måste man ha ett extra batteri till de här spegellösa, min gamla D800 stänger jag aldrig av men det kanske man måste med en modernare kamera?

En D800 och en ny spegellös fungerar på samma sätt. Efter ett tag stänger bägge av och går igång när man trycker på en valfri knapp.

Dom spegellösa drar dock mer ström, men det är inte otroligt mycket mer. För en helg där jag tar kanske 400 bilder och 30min film är batteriet i en Z6 fortfarande halvfullt (jag är optimist) när jag kommer hem.

Batteriet till en Z6 är kraftfullare än orginalbatterierna till D800, men dom nya fungerar fint i D800 också. Så skillnaden är inte jättestor mellan en D800 med dess orginalbatteri och en Z6 med dess orginalbatteri.

Z-kamerorna kan dock vara konstant uppkopplade med WiFi eller BT, det har en tendens att dränera batterierna när kameran bara ligger utan att vara helt avstängda med on/off-knappen.
Du kan dock stänga av WiFi och BT i kameran då drar Z-kamerorna i princip inget när dom "sover".

Fördelen med alla Z-kameror är dock att du kan ladda batteriet med USB till kameran. Så man behöver inte släpa med någon laddare när man är ute på vift. Jag tillhör dock dom som nästan alltid hade med extrabatteri till min D800 också.

Senast ändrad:
Z-kamerorna kan dock vara konstant uppkopplade med WiFi eller BT, det har en tendens att dränera batterierna när kameran bara ligger utan att vara helt avstängda med on/off-knappen.
Du kan dock stänga av WiFi och BT i kameran då drar Z-kamerorna i princip inget när dom "sover".
Det kan dslr kameror också, jag hade det problemet med min D500 innan jag kom på att den kommunicerade med telefon fast kameran var avstängd.

ANNONS
Götaplatsens Foto