Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera z7 ll eller z8

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag bara en kamera med sexan, men så länge du fotar RAW så skall det vara samma. Om dom bakat in något mer i RAW-konverteraren som används för JPG-filerna i 7orna vet jag inte.

Nu tänkte jag endast på kvaliteten när fokusen satt och utan pixelshift.
Autofokusen skall vara bättre på sjuorna och så finns pixelshift där. Bägge dessa kan vara bidragande faktorer till bättre.

Blir bildkvaliteten bättre med expeed7 jämfört med expeed6?
När det gäller bildkvalité är det ju objektiv som är viktigast ändå.

Tycker inte man ska stirra sig blind på processorn i en kamera, det finns andra saker som är viktigare som t.ex ergonomi och AF. När jag ska köpa ny kamera kollar jag aldrig på processorn utan om den uppfyller de specifika krav/preferenser jag har.

Jag har inte sett något som tyder på att bildkvaliteten skall vara bättre i Expeed6 eller Expeed7. Bägge är fullt kapabla att leverera excellenta RAW-bilder upp över 40MP.

Lexar CFE b 128GB gold verkar prisvärd för 1000:- på ett antal olika ställen. Såg att jag fortfarande har ett gammalt XQD i min kamera, kanske dags att uppgradera

Jag kör också XQD, mest för att slippa köpa ny minneskortsläsare. Men när jag får min ZR behöver jag hastigheten från CFe B.

Jag har både en Z7ii och en Z8, har svårt att se någon skillnad på bildkvaliteten. Jag använder nästan mest min Z7ii, tycker vikten och storleken är mest behaglig. Skall man fota djur då är Z8 givetvis outstanding. Men jag fotar mest landskap.

Sålde min Z7ii och köpte en Z8. Det ångrar jag, som inte fotar djur/fåglar.
Saknar det behändigare formatet och lägre vikten på Z7. Någon skillnad i bildkvalitet kan jag inte upptäcka.

ANNONS
Götaplatsens Foto