Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny layout/stil på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Vår formgivare är faktiskt lärare på Berghs, så den kunskapen finns. Jag vet att utvecklingsgänget även kollar på hur andra stora nyhetssajter är uppbyggda.

Jag upplever det som om nyhetssajterna blir rörigare och sämre för varje uppdatering. Jag använder oftast riktig dator för att titta på sidorna. Kanske jag upplever dem som sämre därför att de är gjord i första hand för mobila enheter med små skärmar.
Nu gissar jag en del och kan ha väldigt fel, men jag tror att Fotosidan inte bör följa i de spåren. Besökarna här sitter nog i betydligt större grad vid en dator än kollar med mobilen. Och framför allt, när Fotosidans besökare verkligen vill använda sig av Fotosidans alla möjligheter sitter de vid en dator även om de kanske kikar in med mobilen ibland. Men det där har ni nog bra statistik på. Har jag rätt, är det större andel datorsurfare på Fotosidan än på nyhetssajterna?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
. Besökarna här sitter nog i betydligt större grad vid en dator än kollar med mobilen.

- - -

Men det där har ni nog bra statistik på. Har jag rätt, är det större andel datorsurfare på Fotosidan än på nyhetssajterna?
Ja, sånt har vi exakt statistik på. Men jag har inte siffrorna, utan det får David Elmfeldt svara på. Det är han som leder utvecklingsarbetet.

Jag vet i alla fall att mobiler och surfplattor ökat rejält och därför har vi mobilanpassat sajten.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet i alla fall att mobiler och surfplattor ökat rejält och därför har vi mobilanpassat sajten.
Det är populärt numera att ha en webserver som anpassar layouten av den websida den skickar till en webläsare efter hur stor den tror att läsarens skärm är. Det är kanske rätt tänkt, men det är rejält stor skillnad på hur man kan (och bör) utnyttja en 27-tumsskärm mot en telefonskärm på 4-5 tum, och det kan vara mycket svårt att få till en layout som passar bra på båda dessa skärmtyper bara genom att ha en anpassningsbar layout.

Jag tror därför att det ofta inte är meningsfullt att ha en gemensam, men flexibel, layout för alla sorters skärmar. Det är ibland bättre med den äldre lösningen att ha en speciellt anpassad mobilversion av webplatsen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Så här grundtanken;

- framsidan skall vara en mix av journalistik och text/bild från medlemmar. Tillsammans är det en viktig mix.
- vi har fått kritik för att bilder synts dåligt (därför har vi lyft fram ett stort bildblock tidigt).
- bloggarna har fått ökad fokus och ligger som prio tre efter nyheter/bilder. Bloggarna presenteras stort med bild/text för att verkligen synas. Framsidan nås av ca 80.000 unika per vecka.
- att det blir scroll är vi medvetna men vi tycker att det är rimligt och så man måste bygga en sida med mycket info. Vi vill bjuda på ett smörgåsbord från startsidan där man skall hitta saker man inte visste om.
- hela sajten är responsivt byggd för att funka optimalt på desktop/mobilt och där tycker vi lyckats bra. Det finns saker att putsa på nya framsidan när det gäller mobilt.
- att ha två olika sajter är omodernt, opraktiskt och ger inga fördelar varken i utveckling eller för besökare.
- andelen mobilbesökare ligger på 30% och ökar stadigt.
- framsidan kommer putsas på hela tiden för att göra den bättre och tajtare.
 

PMD

Aktiv medlem
Scrollningsbehovet skulle kanske minska lite med lite mindre rubriker. Dessa är nu satta i en väldigt stor stil.

Att placera bloggarna alldeles efter nyheterna skulle också minska scrollningsbehovet en del, men jag vet ju inte hur resonemanget för vad som ska prioriteras har gått. Att ha favoritbilderna där istället är väl inte helt orimligt på en websida för fotografi. Det beror väl på vilken ordning som ger flest läsare.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Scrollningsbehovet skulle kanske minska lite med lite mindre rubriker. Dessa är nu satta i en väldigt stor stil.

Att placera bloggarna alldeles efter nyheterna skulle också minska scrollningsbehovet en del, men jag vet ju inte hur resonemanget för vad som ska prioriteras har gått. Att ha favoritbilderna där istället är väl inte helt orimligt på en websida för fotografi. Det beror väl på vilken ordning som ger flest läsare.
Jo precis. Den är svår balansgång att vikta de olika sakerna. Vi har fått kritik (berättigat) för att vara texttunga så vi tänkte att vi skulle lyfta bilderna lite. Tycker det blev bra.

Ja vi har större fonter/block och där är tanken att skärmar blir större på desktop och vi vill låta saker poppa fram lite och på mobilt justerar storlekar vi ner för att det skall bli effektivt och inbjudande där.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jojust. Angående scroll så känns det som att antingen så skulle vi slippa scroll helt men trenden är snarare tvärtom med sidor med oändlig scroll. Jag tror man kommer vänja sig. Tex en forumtråd är ju många scroll långt.
 

nonno

Aktiv medlem
Ingen skillnad mellan lästa och olästa länkar

Det är hemskt irriterande att jag inte kan se skillnad på vilka bloggar jag läst och vilka som är olästa, för det verkar inte vara någon skillnad på länkar som jag hittills klickat på eller inte. Detta gäller bloggarna, för övrigt har jag inte kollat närmare på hur det blir i forum eller profiler m m. För mig är det viktigt att det inte ser ut att vara samma font/stil/färg för oklickade såväl som klickade länkar.
Jag får samma upplevelse oavsett om det är kalibrerade skärmar eller inte som används.
/Nonno
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Skall kika på det. Nu är det inte riktigt konsekvent. I forumet har vi det men det blir inte riktigt bra där heller. Har det på todo-listan.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
I en annan tråd så lyfte någon att vi tagit bort genvägarna från framsidan (det gjordes vi en tidigare omgörning för dryga året sen). Det finns ju under kugghjulet i menyn och valet Mina genvägar. Det är möjligt att de kanske ligger för dolt där. Vi får fundera på det.
 

PMD

Aktiv medlem
Uppgradera medlemskapet

I en annan tråd så lyfte någon att vi tagit bort genvägarna från framsidan (det gjordes vi en tidigare omgörning för dryga året sen). Det finns ju under kugghjulet i menyn och valet Mina genvägar. Det är möjligt att de kanske ligger för dolt där. Vi får fundera på det.
Om du menar i meny som heter "Meny" (längst upp till vänster) så hittar jag inget sådant val där.
Om du menar kugghjulet näst längs till höger i det svarta fältet högst upp näst längst till vänster så ser jag bara dessa val där:
  • Uppgradera medlemskapet
  • Mina bilder
  • Inställningar
  • Logga ut

Har jag letat på fel ställe? Eller måste man skapa en genvägslista någonstans i sina inställningar?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tajta till det

Så här grundtanken;

- framsidan skall vara en mix av journalistik och text/bild från medlemmar. Tillsammans är det en viktig mix.
- vi har fått kritik för att bilder synts dåligt (därför har vi lyft fram ett stort bildblock tidigt).
- bloggarna har fått ökad fokus och ligger som prio tre efter nyheter/bilder. Bloggarna presenteras stort med bild/text för att verkligen synas. Framsidan nås av ca 80.000 unika per vecka.
- att det blir scroll är vi medvetna men vi tycker att det är rimligt och så man måste bygga en sida med mycket info. Vi vill bjuda på ett smörgåsbord från startsidan där man skall hitta saker man inte visste om.
- hela sajten är responsivt byggd för att funka optimalt på desktop/mobilt och där tycker vi lyckats bra. Det finns saker att putsa på nya framsidan när det gäller mobilt.
- att ha två olika sajter är omodernt, opraktiskt och ger inga fördelar varken i utveckling eller för besökare.
- andelen mobilbesökare ligger på 30% och ökar stadigt.
- framsidan kommer putsas på hela tiden för att göra den bättre och tajtare.
Prova gärna att tajta till det och lägg mindre bilder där bilder inte är nödvändigt. När det gäller annonser och recensioner så ta bort bilderna (de som söker info eller vill köpa en produkt vet hur den ser ut), lägg tester för plusmedlemmar högre upp med mindre bilder (om man nu måste ha bilder) om det går vill säga - Jag förstår att man inte vill lägga oklickbara länkar för icke+medl.. Det finns säkert många sätt att få sidan mer överskådlig. Som det är nu är risken större att man missar något man vill läsa än tidigare. Det blir liksom tröttsamt att scrolla. Och varför ska man ha bilder när bilderna inte tillför något? Märk väl att jag inte sagt något om alla inspränga reklambilder (fast jag inte gillar dem så förstår jag värdet för Fs). Nej, man kan fortsätta med den nya "looken" och ändå få sidan lite mer överskådlig (i alla fall nästan som förut).

PS Rådet är gratis och garanterat positivt för FS;)
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Nya layouten ser helt okej i desktopläge, men för mig passar mobilläget inte alls. Om det gick att välja desktop när man är inne på mobilen skulle ni göra min dag.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nya layouten ser helt okej i desktopläge, men för mig passar mobilläget inte alls. Om det gick att välja desktop när man är inne på mobilen skulle ni göra min dag.
Tyvärr går inte det. Hela sajten är bygd på samma mall och som anpassar sig efter skärmstorlek. Men var är det som inte passar tycker du? Vi lyssnar gärna.
 

kujak

Aktiv medlem
Länk till Min sida fungerar inte

Analys av MS Edge:
HTTP 500-fel
Webbplatsen kan inte visa den här sidan
Underhålls utförs kanske för den här webbplatsen eller så är den eventuellt felkonstruerad.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Har har stora problem med att alltid behöva scrolla i sidled på iPhone och safari. Både när jag postar kommentarer som denna då skrivfälter är för stort för att få plats i vyn.
Och på ettan verkar den fullstora sajten ligga inpacketerad i en mobilvy.

Hel konstigt.
 
ANNONS