Annons

Ny Sigma 50mm f1,4

Produkter
(logga in för att koppla)
Starkt argument för att inte vara Canonägare mao. Tur som sjutton då att jag sålt av allt Canon. :D
 
tannler skrev:
Starkt argument för att inte vara Canonägare mao. Tur som sjutton då att jag sålt av allt Canon. :D
Om man inte som jag äger en Mark III. De fasta gluggarna får felfocusera rätt mycket för att det inte skall kunna åtgärdas med micro af justeringen. Värre är det med zoomar som lider av focusshift beroende på brännviddsläge. Men som sagt, fasta gluggar skall inte vara något problem.

Jag tror den nya Sigman blir helt kanon. Enligt uppgift den första 50 mm med tyst ringformad motor. Byggkvaliten lär vara högre än på originalgluggarna, bortsett ifrån Canon 50 1,2 L.
 
tannler skrev:
Starkt argument för att inte vara Canonägare mao. Tur som sjutton då att jag sålt av allt Canon. :D


Eller kanske ett skäl att som Canon användare inte köpa Sigma då.

Hur är det med dom andra tillverkarna. Tokina och Tamron.
 
Jag har ägt 10D, 1Ds och 5D, och använt dem tillsamans med Sigma EX DG HSM Asp 12-24, Sigma EX DG HSM 17-35, Sigma IF 24-135 samt Sigma EX DG HSM 150 1:1 Makro.

Alla kombinationer har fungerat oklanderligt, vilket leder till den uppenbara frågan; har jag haft tur, eller är det ett annat problem än att Sigma inte kan tillverka objektiv för Canon?
 
PMD skrev:
Sigma är notoriska på att leverera objektiv med bak- eller frontfokus.

Sigma licensierar inte någon information från Canon om hur en EOS och dess objektiv pratar med varandra, utan gissar själva. Det innebär att en del gamla Sigmaobjektiv inte fungerar alls med nyare EOS-kameror.

Man kan alltså inte vara säker på att ens Sigmaobjektiv fungerar tillsammans med en framtida EOS.

Vad jag hört så var det så förr, och att sigma nu betlara canon för att slippa gissa. Om det stämmer vet jag faktiskt inte.
 
Om objektivet blir någorlunda skarpt och inte alltför dyrt så kan det helt klart bli intressant! Undrar när det dyker upp mer info om det och när det börjar säljas! Nån som har koll ungefär hur lång tid det brukar ta för Sigma att börja sälja nya objektiv från det att de presenterat det? (om det nu finns någon generell tid det brukar ta...)
 
Fasta, ljusstarka objektiv is the sh_t, det skriver jag också under på. Men inte som DX.
Har föregångaren, Sigmas 30 /1.4:a övertygat kanske? Det här tycker inte jag ser så kul ut.
 
Sigma 30/1.4 har väl prestanda liknande många andra normalobjektiv. Ett 50/1.4 från våra vanligare tillverkare ger ungefär de där värdena på småbildsformatet.
 
PMD skrev:
Ja, det är det nog. En sådan har Sigma redan haft på marknaden ett tag: 30/1.4

Ja och ett bra exemplar av den är inte att leka med.

Min glugg är ett optiskt toppexemplar! I alla fall vad gäller skärpan. Lite knepig är dock focusmotorn, men det kan jag leva med. Knallskarp på bl 1,4 och med hög kontrast. Skärpemässigt bättre (på största öppningen) än både Nikon AF 50/1,4 och AF 85/1,4. Skärpan faller dock något mot kanten.

Jag använder den inte sällan som porträttglugg då jag även tycker om dess bokeh.

/K
 
divander skrev:
Det vore kanon om de även kunde skippa den där gummibeläggningen som finns på alla objektiv. Greppvänligt och bra till en början, men lossnar ganska snabbt och ser då för bedrövligt ut.
Lossar ? Det har jag inte varigt med om. Hur måste jag behandla gluggarna då ?

/ Erik (som har tre Sigma EX gluggar : 15 - 30/3.5 - 4.5, 30/1.4 och 70 - 200/2.8)
 
ekemannen skrev:
Lossar ? Det har jag inte varigt med om. Hur måste jag behandla gluggarna då ?

/ Erik (som har tre Sigma EX gluggar : 15 - 30/3.5 - 4.5, 30/1.4 och 70 - 200/2.8)

Har bara erfarenhet från en 70-200 men det ser ut som beläggning på alla objektiv. Det börjar med lite avskavda kanter vid fästet för stativfästet. Efter ett tag är all gummiyta borta i skåran där stativfästet sitter. Sen lossnar det även från andra delar av objektivet. Känns som sagt bra när objektivet är nytt men blir rätt trist efter ett tag.
 
Florestan skrev:
Fasta, ljusstarka objektiv is the sh_t, det skriver jag också under på. Men inte som DX.
Har föregångaren, Sigmas 30 /1.4:a övertygat kanske? Det här tycker inte jag ser så kul ut.


Jag tycker det ser jättekul ut. Superskarpt i mitten öppen på 1.4 - skarpare (i mitten!) än t.ex canons 50 1.4 och 35mm 1.4L.

Vem bryr sig om hörnen när man fotar med 1.4? :)

Här är en som gillar den iallafall:
http://www.whichlens.com/index.php?..._f1_4_vs_canon_ef_35mm_f&more=1&c=1&tb=1&pb=1

Jag ska nog skaffa den tror jag:)
Sen när skaffar en FF-kamera blir nog den nya 50mm 1.4 aktuell..
 
Florestan skrev:
Fasta, ljusstarka objektiv is the sh_t, det skriver jag också under på. Men inte som DX.
Har föregångaren, Sigmas 30 /1.4:a övertygat kanske? Det här tycker inte jag ser så kul ut.
Vadå DX och vadå föregångare? 30/1,4 är en normal för DX och 50/1,4 är en normal för småbildsformatet. Varför dillar du om DX när tråden inte handlar om ett sådant objektiv?
 
Makten skrev:
Vadå DX och vadå föregångare? 30/1,4 är en normal för DX och 50/1,4 är en normal för småbildsformatet. Varför dillar du om DX när tråden inte handlar om ett sådant objektiv?
Alltid samma försynta tillslag...

Men visst, klantigt av mig att inte läsa noggrannare på dpreview:
Sigma's DG designation means it will also work as a standard lens on full-frame digital cameras.
Å andra sidan var det ju ingen som tidigare i tråden sa emot mitt dillande.
 
tannler skrev:
Jag har ägt 10D, 1Ds och 5D, och använt dem tillsamans med Sigma EX DG HSM Asp 12-24, Sigma EX DG HSM 17-35, Sigma IF 24-135 samt Sigma EX DG HSM 150 1:1 Makro.

Alla kombinationer har fungerat oklanderligt, vilket leder till den uppenbara frågan; har jag haft tur, eller är det ett annat problem än att Sigma inte kan tillverka objektiv för Canon?

Jag tror just det problemet ligger i dåtiden. Canon kan ju knappast småändra på sin EF-standard för att Sigmas äldre objektiv inte ska fungera på nyare kameror - även om man faktiskt kan tro att det är vad de har gjort. Det skulle ju sannolikt innebära en risk att deras egna äldre objektiv skulle bli mindre kompatibla.

Jag hade ett Sigma 105mm Macro-objektiv som jag var tvungen att lämna in för en uppgradering av chipet för att det skulle funka med min 10D. Ärligt talat är jag en rätt bitter Canonägare (jag har haft en del problem med annan Canonutrustning). Det lustiga är hur det, åtminstone tidigare, klagades på Sigma - när det borde vara Canon man klagar på. De är ju uppenbarligen ointresserade av att erbjuda sina kunder det mervärde det innebär att kunna köpa objektiv från andra tillverkare.

Jag själv har precis tagit ut pengar för att köpa ett Canon 50/1.4 men tänker nu istället avvakta lite för att få mer info om Sigmaobjektivet.
 
ANNONS