Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hejje!
Jag har en Canon ip4000 och är ganska näjd med den. Två fördelar tycker jag den har mot mina gamla skrivare;
1. automatisk dubbelsidig utskrift
2. två pappersmatare (som går att välja från datorn)

Nu har den slutat skriva ut svart färg, både på den stora svarta och den lilla fotosvarta. Har försökt kolla upp vad ett skrivarhuvud kostar, men det verkar omöjligt att få tag på.

Funderar på att köpa en ny skrivare. Vad finns för bra grejor på marknaden?

Jag skriver ut bilder som jag tycker är fina och ramar in hemma, det blir inte så värst många, så hastighet och bläckkostnad spelar inte så stor roll. Kvalitén är viktigast.

Är det Canon eller Epson man bör jobba med?

Skulle vara skoj att få till stånd lite större utskrifter när man ändå uppgraderar sig, kanske kunna skriva ut 50*70. Eller drar prisert iväg något kopiöst då???

Är det bild du ska printa så är det definitivt Epson du ska ha, gärna i kombination med Colorburst eller ImagePrint RIP. Andra märken har sina fördelar men Epson är det som fotografer, repro och tryckeri uteslutande jobbar med. Skälet är självklart bildkvaliten samt möjligheten att använda alla typer av papper utan att för den sakens skull vara låst till originalpapper.

Själv har jag en Stylus Pro 3800 som är kanon, dock skriver den maximalt ut i A2 format så en 7880 eller 9880 vore drömmen. Läs mer om skrivarna här: http://www.ni.se/sd_page/12/1/index.php?item=prod_prod-s1/7533&group=prod_prod_grp-s1/230

Ja. Men 35000 för att skriva ut är nog lite väl häftigt för mig. Mina andra skrivare har legat på runt någon eller några tusenlappar. Så steget upp mot 10´ är ändå ganska stort.

Kan man skriva ut en bild bra från en D80 på en A2-skrivare???

Det är sant, men det kostar att ligga på topp :-D Hur som helst så kan du absolut skriva ut i A2 format från en D80, kanske inte med absolut högsta kvalitet men fullt tillräckligt för att bli imponerad. Skulle gissa på att A3 är max format du får ut av D80:s filer i högsta upplösning. Satsa på en Stylus 3800 om du inte har råd med de allra största varianterna, grymt bra skrivare med bra utskriftsekonomi.

vilken skrivare du än väljer se till att du har proffsprofiler till dom papper du ska använda alternativt rip program.
Har du råd är 3800 skrivarn väldigt prisvärd o en skrivare med bra ekonomi i bläck.

Håller med, visserligen är ICC-profilerna som följer med skrivaren riktigt, riktigt bra men det blir fantastiskt bra med en RIP. Jag använder Colorburst eftersom den är bra mkt billigare än de flesta andra på marknaden, men även t.ex IP är grym. Det är mest en kostnadsfråga, man kan ju alltid börja med standard drivrutin för att sedan gå över till RIP när man får råd/får högre krav på bildkvalitet/bläckförbrukning.

För oss vanliga dödliga som bara fotar, kanske ordnar till lite i Lightroom och sedan vill ha ut bilderna på papper undrar vad allt detta är med ex;
ICC
IP
Colorburst
RIP

Får man färprofiler med i papprersförpackningen eller hur fungerar det?

Jag har ett par frågor till.

Kollar man på ex pricerunner så ser man att;

1. Epson Stylus Pro 3800 - 2880 dpi - 14254 kr.
2. Epson Stylus Photo R2400 - 5760 dpi - 6450 kr.

Är det så stor skillnad, det skiljer ju sig typ 8 000 i pris till R2400 fördel. Räknar på ett annat sätt när det gäller dpi eller är det någon annan del i skrivaren som skiljer sig så mycket?

För det känns som om man bara tittar på specen lite snabbt så köper man hellre en billigare med högre upplösning.

De gamla vanliga råden.....Jag funderar på en bil, vilken skall jag ha? Jo köp dig en Bugatti för en sådär 16 millar för med den kan du köra i 407 km/h med. Kanonråd som vanligt.

För i helvete. Innan ni lägger ut era råd så borde det vara på sin plats med en liten behovsanalys och en släng av sunt förnuft.

I Chistians första fråga så framgår det i alla fall för mig att han ännu inte borde ha någon större nytta av en XQKIASOepson3852144 med rocketDiscoveryRIP. Inte ekonomiskt i alla fall.

Löjligt!!

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
De gamla vanliga råden.....Jag funderar på en bil, vilken skall jag ha? Jo köp dig en Bugatti för en sådär 16 millar för med den kan du köra i 407 km/h med. Kanonråd som vanligt.

För i helvete. Innan ni lägger ut era råd så borde det vara på sin plats med en liten behovsanalys och en släng av sunt förnuft.

I Chistians första fråga så framgår det i alla fall för mig att han ännu inte borde ha någon större nytta av en XQKIASOepson3852144 med rocketDiscoveryRIP. Inte ekonomiskt i alla fall.

Löjligt!!

Det är ju därför vi har säljare som skall lura oss vanliga konsumenter, inköpare och andra att köpa något vi inte behöver ha.

Ska man köpa en skrivare för mer än några tusenlappar tror jag att man är inne på den proffisonella marknaden och då är det annat som räknas. Just nu känns det för mig som en skrivare för mellan 6-7 tusen är väldigt bra och den måste vara betydligt bättre än min gamla Canon som står här. Fast den fungerar bättre än en ny HP å andra sidan :)

Tror faktiskt att om du vill behålla den höga kvaliten som din nuvarande skrivare kan ge dig så gäller der nog att hålla sig kvar hos Canon. (okej finns alltid bättre men då även dyrare) har själv en ip5200 och har inte hittat en skivare som skriver renare och snyggare (med rätt papper)

Känns som att A3 kan vara ett bra val om du inte tvunget ska ha A2 utskrift, skulle jag gå upp ett steg hade jag själv defenitivt valt en Canon Pixma Pro 9000.

Mer info finns även hos Canon:

http://www.canon.se/For_Home/Produc...sional_Photo_Printers/Pixma_Pro9000/index.asp

Hadé

Saxdalen skrev:
Det är ju därför vi har säljare som skall lura oss vanliga konsumenter, inköpare och andra att köpa något vi inte behöver ha.

Vaket inlägg.

Alla säljare luras?! Och inköparen som skall vara ett proffs inom sitt gebit har inget ansvar alls för sina inköp? Och den "vanliga konsumenter" är det oxå synd om för att farbror staten inte håller dessa hemska säljare bakom lås och bom.

Vakna för guds skull. Det är ingen som kommer att hålla dig i handen när du kliver in hos företaget som lever av att SÄLJA prylar till dig som konsument. Vare sig du vill det eller inte så bör det vara glasklart även för den "vanliga konsumenten". Spelreglerna ser ut som så. Han säljer för att överleva och inköparen köper för att få bröd på bordet medan du som den "vanliga konsumenten" oftast handlar för att det är kul eller för att du måste.

En seriös säljare beter sig inte heller på det sättet som de tidigare i tråden gjorde utan lyssnar först på vad du har att säga. För att förstå dina behov helt enkelt. Hjälper dig sedan genom alla de val som du har. Förmodligen lite vinklat då de har bättre marginal på vissa produkter men ändå in på ett spår som du kan leva med. Känner du att du inte blir behandlad på detta sätt - byt affär eller säljare. Förmodligen får du bättre service och mer "ärliga" råd av en seriös fotohandlare än av en nätbutik eller Kalle på hörnet som endast har en skrivare i skylten (och som råkar vara av 1965 års modell)

Christian, jag har Canon Pixma Pro 9000, en mycket trevlig färgskrivare som klarar upp till A3+.

Tänk på att kostnaderna drar iväg vid stora utskrifter. Inte bara för skrivaren, men också förbrukningen av bläck och papper. Köper man en skrivare som klarar stora format vill man ju använda dem också...

En annan aspekt - som jag själv inte tänkte på - är att kostnaden för ramar och passepartout är rejält mycket högre! Ju större utskrift, desto svårare att hitta standard ramar och passepartout till vettiga pengar.

A2 vore ju verkigen coolt men frågan är hur många man skulle kunna skriva ut innan väggarna var fulla? Om jag någon gång skulle vilja dra ut en utskrift riktigt stort kan jag ju för en rimlig peng beställa den från ett labb.

Slutligen så tar skrivaren en del plats redan i A3, A2 är väl ännu större.

A3+ är säkert helt tillräckligt för amatörfotografen som huvudsakligen skriver för eget och närmsta vännernas behov.

En nackdel med Canonskrivaren jag har är att det går åt mycket bläck. Om det är mer än för konkurrenterna vet jag inte, men helt klart har införskaffandet av en A3 skrivare ökat fotobudgeten märkbart! ;)

Mvh
Anders

r2400 eller 3800 pro

Båda skrivarna har identiskt resultat på sina utskrifter om man använder bra profiler.

Bläck ekonomin är bättre på 3800 pro.
r2400 kan endast ha ena av Matt eller Fotosvart i sig samtidigt.
Medan 3800 pro har båda samtidigt så det är drivrutinen som styr vilken som används.

Men upplösning på 2880dpi är den riktiga upplösningen medan r2400 erbjuder en optimerad upplösning på 5760x1440 som är egentligen den samma som 2880x1440 för våra ögon åtminstone.
Vågar nästan säga att det inte går att se någon skillnad även med en lupp (nu har jag inte kollat detta, därför jag vågar nästan säga och inte säga :) )

Men redan med epsons egna drivrutiner så fungerar båda skrivarna superbt, kan bli bättre med rip men samtidigt så länge man kör endast med Epson papper så är skillnaden inte allt för stor.
men visst så är det skillnad beroende på vilken rip man väljer.

ICC profiler är nog det som skulle läggar pengar på från början enligt min tycke åtminstone.

Mvh Amin

Hej

Jag har en pixma 9000 pro och är mycket nöjd med den. Funkar bra och ger jättefina utskrifter. Också enkel i hanhavande med Canons medföljande programvara. Tycker dock att färgerna mellan dator och skrivare är lättare att få till med sRGB och använder därför den färgrymden istället för AdobeRGB

Hälsningar

/HYB

ANNONS
Götaplatsens Foto