Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Lanseringen verkar vara den 23 augusti. Jag har inte uppfattat något om säljstart Q2 2019, bara ”våren 2019” vilket kan var rätt tidigt 2019.

Det har hänt förr att det varit ett halvår mellan lansering och säljstart. För Nikon skulle det innebära att de hinner betatesta mjukvaran ordentligt och hinner tillverka ett stort antal kameror som är redo för säljstarten.
Var ar var, dvs. tidigast 1 mars... Det stammer att det hant att Nikon drojt lange mellan lansering och saljstart, t.ex. 2011 nar deras fabrik i Thailand drabbades av oversvamningar 2009 (D7000 och D5100), eller vid jordbavningen i Japan 2011 (FX kameror men ocksa delar till manga DX kameror). Forhoppningsvis intraffar inga naturkatastrofer den har gangen...

Det hande ocksa med DL kamerorna, men det var av en annan orsak. Nikon genomforde en strategisk genomgang och kom fram till att det var meningslost att konkurrera med iPhone. De bestamde sig for att lagga ner 1" sensorer och skit som Keymission for att satsa pa en Sony-utmanare...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hoppas på att
-Antingen släpps de nya spegellösa med en aggressiv prissättning för att snabbt ta marknadsandelar och då kanske man går direkt på en speglös
-Eller så är det andra som hoppar på de speglösa och släpper sina D850, så kanske det kan bli en sådan
 

Brix

Aktiv medlem
Jag hoppas på att
-Antingen släpps de nya spegellösa med en aggressiv prissättning för att snabbt ta marknadsandelar och då kanske man går direkt på en speglös
-Eller så är det andra som hoppar på de speglösa och släpper sina D850, så kanske det kan bli en sådan
Jag tror att 24MP kamerahuset kommer hamna på samma prisnivå som Sony A7III och 45MP kamerahuset kommer säkert ligga runt A7RIII i pris.

Det jag verkligen hoppas på är att Nikon släpper några bra objektiv. Skulle gärna vilja se några fasta objektiv med riktigt bra bildkvalité och som är gjorda av metall, men som samtidigt inte kostar multum och väger ton :p
Annars lär ju iofs. Sigma släppa sina art-objektiv till den nya fattningen. Det enda jag dock inte gillar med art-objektiven är att de är så tunga :( Dock så kanske den nya fattningen tillåter för lite lättare och mer kompakta objektiv?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tror att 24MP kamerahuset kommer hamna på samma prisnivå som Sony A7III och 45MP kamerahuset kommer säkert ligga runt A7RIII i pris.

Det jag verkligen hoppas på är att Nikon släpper några bra objektiv. Skulle gärna vilja se några fasta objektiv med riktigt bra bildkvalité och som är gjorda av metall, men som samtidigt inte kostar multum och väger ton :p
Annars lär ju iofs. Sigma släppa sina art-objektiv till den nya fattningen. Det enda jag dock inte gillar med art-objektiven är att de är så tunga :( Dock så kanske den nya fattningen tillåter för lite lättare och mer kompakta objektiv?
På tal om fattning, vad kommer tredjepartstillverkare att göra nu? Kommer de att tillverka med två fattningar till Nikon eller fortsätter de ett tag till med enbart F fattning eller kör de över att allt nytt blir Z.

Var det inte så att Sigma och Samyang släppte nytt objektiv enbart till Canon
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Storlek

Hoppas den är i rätt size med ordentligt grepp. Dvs ungefär som dagens DSLR:er i semi-pro segmentet. Den här trenden med mini-pini kameror som man får kramp av att hålla i är för mig helt obegripligt.
 

Brix

Aktiv medlem
På tal om fattning, vad kommer tredjepartstillverkare att göra nu? Kommer de att tillverka med två fattningar till Nikon eller fortsätter de ett tag till med enbart F fattning eller kör de över att allt nytt blir Z.

Var det inte så att Sigma och Samyang släppte nytt objektiv enbart till Canon
Att både Sigma, Tamron och Samyang kommer släppa objektiv till nya fattningen är nog rätt självklart, sen exakt vilka objektiv det blir återstår att se :) Förhoppningsvis släpper Sigma sina art-objektiv och jag hoppas att de då även har möjlighet att göra objektiven lite lättare. Den största nackdelen med art-objektiven är just att de är så tunga :(

Hoppas den är i rätt size med ordentligt grepp. Dvs ungefär som dagens DSLR:er i semi-pro segmentet. Den här trenden med mini-pini kameror som man får kramp av att hålla i är för mig helt obegripligt.
Även fast jag uppskattar kompaktheten hos många spegellösa kamerahus så håller jag med. Ett rejält grepp är nåt jag saknat. Sen får gärna resten av kamerahuset vara så kompakt och lätt som möjligt iofs. :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Att både Sigma, Tamron och Samyang kommer släppa objektiv till nya fattningen är nog rätt självklart, sen exakt vilka objektiv det blir återstår att se :) Förhoppningsvis släpper Sigma sina art-objektiv och jag hoppas att de då även har möjlighet att göra objektiven lite lättare. Den största nackdelen med art-objektiven är just att de är så tunga :(
Att Tamron, Tokina, Sigma m fl mest satsat på spegelreflexobjektiv hittills beror på att de vill kunna sälja objektiven i flera olika fattningar. När de uppfattade att Canon och Nikon var på gång med spegelfria småbildskameror drog utvecklingen av objektiv för spegelfritt igång, ex Tamron 28-75/2,8. Den och flera andra kommer säkert även till Nikon och Canon, och inte bara Sony.
 

PerKr

Aktiv medlem
Hoppas den är i rätt size med ordentligt grepp. Dvs ungefär som dagens DSLR:er i semi-pro segmentet. Den här trenden med mini-pini kameror som man får kramp av att hålla i är för mig helt obegripligt.
Små fullvärdiga systemkameror har sin plats. Hade gärna haft en sådan för resor och familjesammankomster där fotograferandet inte kommer varken i första eller andra hand. Men det kräver objektiv i en storlek som matchar kamerahuset, att sätta Sigmas Art-objektiv på ett hus i storleksordningen Olympus m10 blir bara absurt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är självklart bra att det kommer uppgraderingar men om uppgraderingarna mest är buggfixar tycker jag inte att täta uppgraderingar automatiskt är något bra utan ett symtom på att något annat är fel.

Nu har jag Nikon och jag upplever inte att jag har behövt vänta på någon buggfix någonsin. Jag följer också Sony, där är behovet av buggfixar och funktionsförbättringar stort. Självfallet ger ny teknik nya saker som kan gå fel så för Nikons nya förväntar jag mig fler buggfixar men färre än för Sony.

Jag har några inputdevice som skriker om uppdateringar typ hela tiden. Varför ska en musdrivare behöva uppdateras varje månad och ibland av säkerhetsskäl??? Någon har inte gjort sin hemläxa.

Är det inte uppenbara buggar som kunder direkt klagar på, så tror jag många tillverkare passar på att fixa buggar i samband med andra uppdateringar utan att redovisa precis allt man gjort. Det fins pengar att tjäna om man snabbt släpper ut 20000 kameror, köparna får jobba lite hemma och fixa lite småfel som många inte vet att dom fins där.
 

tocar

Aktiv medlem
Av en händelse fick jag upp en artikel om nya spegelfria från både Nikon och Canon. Båda släpper 2 modeller. Allt om sensorer priser osv.. kan jag inte sitta och skriva av. Seriöst eller inte??

which.co.uk under news technology cameras. by. Ryan Shaw
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Personlig åsikt:
Ända anledningen för mig att köpa en spegelfri kamera är om den har samma grepp som en vanlig Nikon DSLR, jag har inget önskemål om en liten kamera som inte kan ha ståra objektiv för att det blir jobbigt för fingrarna.

Dröm: Nikon Lanserar en Nikon D5x Ser ut exakt som D5 fast spegellös och mellanformat.
Samtidigt lanseras även den Spegellösa D5s i stort sätt samma som D5 fast med betydligt högra FPS (vilket jag ser som spegellösa kamerors enda egentliga fördel) så ca 2-3 x nuvarande FPS.
 

lonian

Aktiv medlem
ex Tamron 28-75/2,8. Den och flera andra kommer säkert även till Nikon och Canon, och inte bara Sony.
Ja det hoppas jag verkligen, men hur blir skillnaden på optiken med en större fattning baktill jämfört med sonys fattning? Måste hela optiken konstrueras om eller är det bara baktill som behöver göras om?

Är det ens den kameran, det står inte Nikon på den?
Kollar du på videon och sedan bilden så ser det ut att vara samma.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Personlig åsikt:
Ända anledningen för mig att köpa en spegelfri kamera är om den har samma grepp som en vanlig Nikon DSLR, jag har inget önskemål om en liten kamera som inte kan ha ståra objektiv för att det blir jobbigt för fingrarna.

Dröm: Nikon Lanserar en Nikon D5x Ser ut exakt som D5 fast spegellös och mellanformat.
Samtidigt lanseras även den Spegellösa D5s i stort sätt samma som D5 fast med betydligt högra FPS (vilket jag ser som spegellösa kamerors enda egentliga fördel) så ca 2-3 x nuvarande FPS.
#Fotosidan, varför går det inte att redigera stavfel i sina egna inlägg?
Tycker det är sjukt irriterande.
 

iSolen.se

Guest
Den försvinner efter några sekunder så man måste upptäcka stavfelen väldigt fort för att kunna redigera bort dom tyvärr :)
Nejdå, du har 20 minuter eller så på dig och sedan ytterligare kanske 10 minuter och då får man underskrivern "ändrad den xxxx-xx-xx kl xx:xx", jag skriver jämt fel så jag trycker ofta på den knappen.
 
ANNONS