Annons

Ny stationär dator för fotoredigering i LR mm

Produkter
(logga in för att koppla)

krämskaft

Aktiv medlem
Hej! Den dator jag byggde själv 2018 orkar inte med mina foton och redigering i tex Lightroom längre, och den har lite andra skavanker också. Jag behöver därför skaffa en ny stationär dator för foton, fotoredigering mm i LR och PS, stackning samt lite annat. Denna gång vill jag inte ha ett hemmabygge, utan vill plocka ihop en dator som finns på marknaden med tillräckligt bra processor och ev grafikkort för fotoredigering (och inte för spel), 32 Mb RAM och tex en SSD på 1 Tb och en (eller fler) HDD på 4-5 Tb. I gamla datorn har jag ungefär 3 Tb foton av olika ursprung och med senaste kamerahuset ligger varje foto på ungefär 60 Mb.

En tanke jag har är att plocka ihop en Dell XPS eller OptiPlex. En budget på upp till kanske 25.000 kr kan jag tänka mig.

Någon som har några bra tips eller synpunkter på detta?
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag kan inte så mycket om datorer, men jag köpte nyligen in MacBook Pro 16" och den är nog ganska vass för en dator som kostar 25000:-.

Helt otroligt hur bra skärmen är, prestandan för Adobe appar och batterikapacitet.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag uppfattar det som att trådskaparen är på jakt efter en stationär dator med tanke på rubriken samt att han har strukit under "stationär" i texten. Kanske han har en hyfsat bra skärm redan vilka, när det gäller stationära datorer, oftast är betydligt större än 16".
 

mikoto

Aktiv medlem
Vad har din nuvarande dator för Processor, RAM och grafikkort?

Så blir det lättare att ge relevanta råd.
 

thommym

Aktiv medlem
Japp, skärmar har jag och Mac vill jag inte ha.
Det är synd, för Mac är det bästa du kan ha för fotoredigering. För drygt 25.000:- får du mycket MacMini. Apple M2 Pro med 10-kärnig processor, 16-kärnig grafik, 16-kärnig Neural Engine med 32 GB enhetligt minne och 1 TB SSD. Dessutom ett Unix-baserat operativsystem som sänker pulsen med 20-30 slag per minut.
 

esbtse

Aktiv medlem
Hej! Den dator jag byggde själv 2018 orkar inte med mina foton och redigering i tex Lightroom längre, och den har lite andra skavanker också. Jag behöver därför skaffa en ny stationär dator för foton, fotoredigering mm i LR och PS, stackning samt lite annat. Denna gång vill jag inte ha ett hemmabygge, utan vill plocka ihop en dator som finns på marknaden med tillräckligt bra processor och ev grafikkort för fotoredigering (och inte för spel), 32 Mb RAM och tex en SSD på 1 Tb och en (eller fler) HDD på 4-5 Tb. I gamla datorn har jag ungefär 3 Tb foton av olika ursprung och med senaste kamerahuset ligger varje foto på ungefär 60 Mb.

En tanke jag har är att plocka ihop en Dell XPS eller OptiPlex. En budget på upp till kanske 25.000 kr kan jag tänka mig.

Någon som har några bra tips eller synpunkter på detta?
jag är okså intresserad av en stationer dator för fs och lr min ät från 2006.
 

Johan O E

Aktiv medlem
Vad gör ni med era datorer?
Min imac jag köpte 2009 funkar felfritt med RAW filer, videoredigering och musikproduktion. Den har 8 i ram. Min 3 år gammla samsung platta för 6500kr funkar felfritt i RAW redigering m.m. perfekt för resa.
 

BeBest

Aktiv medlem
Det är synd, för Mac är det bästa du kan ha för fotoredigering. För drygt 25.000:- får du mycket MacMini. Apple M2 Pro med 10-kärnig processor, 16-kärnig grafik, 16-kärnig Neural Engine med 32 GB enhetligt minne och 1 TB SSD. Dessutom ett Unix-baserat operativsystem som sänker pulsen med 20-30 slag per minut.
Oavsett vilken dator man väljer om valet står mellan Mac eller PC så är det inte enbart hårdvaran som har betydelse. Man har som regel även en hel del viktig mjukvara som man använder dagligen eller tämligen ofta. Det är inte så säkert att dessa och de sparade filerna fungerar om man går från ett av dessa 2 till det andra.
Själv använder jag en Imac och trivs bra med den men personer som jag kommunicerar med kan ha svårt att rakt av ta del av en del av mina texter. PDF är då ett alternativ men även där har det funnits enstaka komplikationer.
Så håll du dig till det system du är van vid och har passande mjukvara till. En ny dator brukar innebära att man också måste/kan/vill uppdatera de program man vanligtvis använder. Det är tufft nog redan där och skulle du byta system helt och hållet, kommer det att ta tid innan allt åter flyter på så som du vill ha det.
 

krämskaft

Aktiv medlem
Hmmm, mot bakgrund av vad jag skrev inledningsvis skulle jag som sagt vilja ha några råd inför ett nyinköp. Av olika orsaker är inte Mac ett alternativ. Mac diskuteras därför lämpligtvis i annan tråd.
 

Spunken

Aktiv medlem
När jag köpte min dator läste jag på vad som var viktigt för bildbehandling (ram, GHz på processorn, ej antal kärnor, GPU ifall man vill redigera video etc).
Sedan valde jag en lämplig på Komplett och moddade. Deras "komplett PC" gör det lätt - allt man kan välja är kompatibelt och de sätter ihop det åt dig.
Den blev en iCore-modell (dvs utan spejsigt datorchassi) för ca 16 000 kr och jag är helnöjd. 32 GB ram, tillräckligt snabb processor, helt okej grafikkort.

Går tyvärr inte att göra ett smart val utan att läsa på lite. Pemrbys länkar verkar vettiga. Lycka till! :)
 

lonian

Aktiv medlem

thommym

Aktiv medlem
Oavsett vilken dator man väljer om valet står mellan Mac eller PC så är det inte enbart hårdvaran som har betydelse. Man har som regel även en hel del viktig mjukvara som man använder dagligen eller tämligen ofta. Det är inte så säkert att dessa och de sparade filerna fungerar om man går från ett av dessa 2 till det andra.
Nu hamnar vi lite långt från ämnet, men jag kan nog säga att det under mina över 40 år av dagligt intensivt datoranvändande på många olika plattformar så har jag mycket sällan haft problem att utbyta data. Det finns alltid en väg om man vill.
 

Cygni

Aktiv medlem
Satsa på mer än vad du tror behöver. Programvara och OS blir inte lättare att köra efter några uppgraderingar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Som vanligt är det säkrast att läsa på själv. Annars får man förslag på andras preferenser. Det behöver inte vara fel men man behöver ändå vara påläst för att kunna sovra bland förslagen. En genväg är att logga in på sweclockers och fråga där. :)
 

Snuddas

Aktiv medlem
Följer tråden med intresse då även jag står i begrepp att byta dator. Använder idag en HP Pavilion med i5, 8:e gen. 8400 med 16 Mb ram och två hårddiskar varav den primära är ssd 256 Gb, som bara används för Op och programvaror. Den andra på 1 Tb är mekanisk och används endast som lagringsenhet. Dedikerat grafikkort NVIDIA GTX 1050, som jag ständigt frågar mig om det verkligen aktiveras när jag inte har en högupplöst bildskärm eller någonsin spelar datorspel.

Förutom vardaglig användning arbetar jag mest med bildredigering i CO och Photoshop (sällan video). Använder standard skärmupplösning och har fått för mig att integrerad grafik typ Intel® UHD Graphics 770 skulle kunna vara fullt tillräcklig för att klara t.ex. bildredigeringen. Mot den bakgrunden kan jag tänka mig att min nästa stationära dator innehåller bl.a. Intel Core i7 12:e gen. (12 kärnor), 32 Gb ram, 20-25 Mb Cache, Intel® UHD Graphics 770, två separata ssd-hårddiskar varav den ena endast för lagring samt lediga kortplatser för framtida utbyggnad.

Eller tänker jag för snålt på komponenterna om budgeten får gå upp till 25 tkr?
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Vad gör ni med era datorer?
Min imac jag köpte 2009 funkar felfritt med RAW filer, videoredigering och musikproduktion. Den har 8 i ram. Min 3 år gammla samsung platta för 6500kr funkar felfritt i RAW redigering m.m. perfekt för resa.
Min dator tar 1 timma att starta upp och har 2.66 GHz XEON, 6 Gbit ram med wind 7, NVIDA QADRO FX4500. 512 G SSD + 2 TB HD. Så dags att byta till nyare Windows och bättre dator med mer Ram
 
Senast ändrad:
ANNONS