Annons

Nya Canon fotokinarykten

Produkter
(logga in för att koppla)
estranged skrev:
Det enda trista med det här (om det nu är sant) är att min 1DMkII-N redan blir akterseglad...

Det enda som blir akterseglat är din hjärna om du tänker på det. Använd istället det du har och njut av resultatet :)

Canon har ju antytt att en sådan modell skall komma...men redan? Canon har inte för vana att tillverka mock-ups, så OM det är sant, så är det kul. Men rent prismässigt så lär den nog inte medföra några större förändringar. Gissningsvis så hamnar en sådan modell på 50000 kr, vilket gör den attraktiv för yrkesfotograferna och i så fall tar död på 1Ds MkII

lillmicke skrev:
Det låter intressant med 35/1.8, undrar hur priset hamnar på den gluggen?
Men varför envisas med att göra en till 400/5.6?
det är förvisso IS, men dom kunde gjort det
lite ljusstarkare i stället.

35 1,8 låter intressant ja!!

Även 400,at.
Mer ljusstark så blir den ett långt mer oatraktivt objektiv för målgruppen, som vill både har överkomlighet/ekonomisk tillgänglighet samt ngt smidigt.
Ett 400 5,6L IS med samma brutala skärpa som dagens gamla travare hade varit ett smart grepp från Canon!!

Jag hade gärna sett ett 500 2,8L IS med en vikt, strl och pris som dagens 600 4L IS... jaja..

Efterträdaren till 1Ds MII låter spännande men inte minst efterföljaren till 5D!! Det lovar riktigt gott nu när jag ligger på sparandefronten för ett nytt hus;)!
Vad kan en sådan kosta tro? 25 000 sek???

MVH Niclas,

Hmm... priser... 1DsIII lär väl ligga kvar i samma prisklass. Fast det är klart... vill man attrahera tidigare 1D ägare måste man kanske gå ner lite i pris. den kostade ju trotts allt bara lite drygt hälften av 1Ds. Speciellt ev pressfotografer med egna kameror lär nog knorra.

Den nya 5D+ eller 3D eller vad man nu vill kalla den, tja det beror nog lite på huset var priset hamnar. Har man byggt huset i 1D kvalitet lär den väl gå loss på ca 30-35tkr. Det betyder att den 5D (old) hehe om man nu kan snacka om gammal i detta sammanhang... kasar ned lite i pris och lägger sig ink moms (inget cashback tjafs) på ca 18,5-23tkr..:) På så sätt kanske den också lockar de mest avancerade amatörerna där 30D halkat lite efter t ex D200.

Ja, ja... hur som helst... nu börjar det bli riktigt spännande. Och facit lär inte dröja mer än 6 veckor nu :)

Personligen tror jag inte riktigt på en 5Dn redan. Visserligare blir produckcyklerna kortare och kortare men Nej. Däremot verkar påståendet rimligt att det kommer en ny Canon med samma sensor som 5D fast högre bildfrekvens 6b/s. Det skulle ju kunna vara en 3D och då även med lite vassare hus (lite lätare och stabliare än 5D... på så sätt blir produktlinjen i proffssegmentet lite mer komplett.

Jag tror i och för sig inte riktigt på ryktena gällande kamerahusen, optiken må vara sant men att komma med en "super-Eos" och en 5Dn redan verkar lite konstigt...själv hade jag önksat att Canon kunde leverera lite bra vidvinkeloptik. En skarp och ljusstark 16mm eller ännu hellre en uppdatering av 16-35 skulle inte vara helt fel för den nuvarande kunde vara skarpare...

ondjultomte skrev:
Inga roliga rykten om 400D?

jodå

Well, thanks to Sterling Publishing (who have since taken the page off their site - but still held in the magic of the Google cache:

"MAGIC LANTERN DVD GUIDES: CANON EOS REBEL XTI

A Lark Photography Book

When a camera is bound to be as popular as Canon’s replacement for the super-successful Rebel XT will be, new owners have to have somewhere to go to learn the model’s ins-and-outs. This live-action DVD shows them how to become a master of every fabulous feature.

$19.95 US $25.95 Canadian DVD
Available : 02/2007
ISBN: 1-60059-100-0"

Thanks to Amazon.com (who have also deleted the page!) we have
Canon Eos Rebel Xti (Magic Lantern Guides) (Paperback)
by Michael Guncheon
Paperback: 192 pages
Publisher: Lark Books (28 Feb 2007)
Language English
ISBN: 1600590993

We at least know the US name for the Replacement for the 350D... Sounds like a 370D or 350Di to me....

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/436826/13

Oj det var verkligen som tusan... !!!! :-O ... Ett högst sensationellt, delikat och synnerligen intrikat rykte :-D
Det tackar vi för :)

Problemet är egentligen att 5D inte är ett dugg med avancerad som kamera än 30D. Lite större buffer kanske, men inga extra funktioner av det slaget som D200 har (ex auto-ISO, mer avancerade och bättre histogramvisningar, fler programmerbara knappar och funktioner, större EV-kompensationsomfång, autorotation av det slag som 30D har etc).
Canon skulle egentligen inte ens behöva uppdatera 5D-hårdvaran, det skulle räcka med en mer avancerad firmware som har funktionalitet i klass med D200 och deras egna 1D-kameror för att lyfta kamera betydligt och hålla försäljningen uppe. De kunde t om ta betalt av befintliga kunder för att casha in mer...

5D = fin men dum.

SixBySix skrev:
På så sätt kanske den också lockar de mest avancerade amatörerna där 30D halkat lite efter t ex D200.

Hmm... angående Eriks frågetecken. Det är väl inte så ofta som det dyker upp riktigt intressanta rykten. De flesta är uppenbart falska. Dessutom med en källhänvisning. Att det då råkar slinka iväg en lite skämtsam glädjeyttring från en spekulations-afficionado. är väl inte så märkligt. Och att tacka ibland för bra bidrag tycker jag hör till etikett och god ton.

Angående att 5D är finessfattig. Hmm... jag tror det är lite poängen med den kameran. Den ska vara bra på vissa områden. Sensorstorlek, upplösning, stor bra sökare. Dessutom har den som andra Canon bra prestanda på höga ISO och gör tydligen synnerligen fina RAW-filer. Det räcker i stort sett för mig (Och många andra också). Även om Canon brukar vara bäst är det ju lite orimligt att de ska vara bäst på allt. Jag tycker det är utmärkt att D200 piskar sina Canonkunkurenter op en del områden. Konkurrens är nyttigt. Tack Nikon ! ;-)
Däremot tror jag att 5D finns kvar som den är och den kameran som diskuteras är en 3D byggd på 5D sensor. Just denna kamera lär ha massor med IQ, precis som även efterföljaren till 30D (vilken ju bara var en "n" uppgradering).
Mina 2 ören. :) (och mitt 699:eek:nde inlägg .. ;-)

reflux skrev:

Canon skulle egentligen inte ens behöva uppdatera 5D-hårdvaran, det skulle räcka med en mer avancerad firmware ...

Jag tycker inte det känns som uppgraderingar av firmware är Canons paradgren.

Vet dock inte hur bra t.ex Nikon är på att fixa sån´t

Wowza!

Om det stämmer (jag brukar vara skeptisk, men det här ser ändå rätt lovande ut!) kommer jag att köpa 100-400mm f/4 IS, om den är skarp på full glugg och inte kostar över 20000kr. Det låter som mitt drömobjektiv!

Skulle den bli för dyr ligger det nära till hands att skaffa 400mm f/5,6L IS. Anledningen till att jag valde 300mm f/4L IS var just stabiliseringen.

Den som lever får se!

/Pontus

400 5,6 L IS vore helt klart intressant tycker jag.

Vill ha ett längre tele (och betydligt bättre) än den billiga sigmazoomen 55-200 ja har...
300 4.0 L IS är ju iofs ett alternativ, men inte så hemskt mkt längre. Ett 400 5,6 L IS med 1.4 konverter vore fint (fast då tappar man ju autofokus iofs...)

Vad jag önskar att Canon presenterade en EOS 3D med vädertätat hus, stor sökare, tyst slutare och FF-sensor! Då skulle begagnatmarknaden översvämmas av billiga 5D under en tid och då kunde jag slå till...

Ett 100-400/4L IS låter klart intressant. Fast ännu bättre skulle det vara med ett 100-400/2.8-4L IS. Sen vore det ju inte helt fel med ett Ef 700/2.8L DO IS heller, vilkens motsvarighet det snackats om på en Nikon-tråd . Fast jag är rädd att ett sådant skulle kosta mer än 3500 kr... (och därmed spräcka min budget).

Pongu skrev:
19000kr är ju billigt om man ser till L-alternativen med lång brännvidd.

/Pontus

Jo, men de dyrare har också mera ljusstyrka. Jag skulle tippa på 15 000 - 19 000 kr för 400/5.6L IS, ifall en sådan nu äntligen skulle komma.

ANNONS
Götaplatsens Foto