Re: Re: Om Canon läste detta forum...
reflux skrev:
Jag skiter i hårdvaran, jag vill ha ny MJUKVARA.
Exakt! Finns en hel del i Canon 5D som skulle kunna fixas med en mjukvaruuppgradering.
Sedan skulle livet vara enklare om fotobranschen i helhet bestämde sig för standarder. Hur mycket bättre skulle inte ex PS bli med EN standard för rawfiler och därmed kunna krama det bästa ur alla kameror, oavsett märke!
Helt klart kan sensorstorlekarna vara som de är i "35mm-läget". FF, APS, 4:3 och behållas som standarder.
Om sedan ett märkes sensor brusar mer än ett annat märkes kan ju i många fall spela kvitta.
Jfr med film: Oftast hade (har) man en eller två filmer som man körde (kör) med som "sina" filmer.
Ex: T-max 400 och Plus-X. Okej, förenklat men ni fattar vad jag menar.
Den dåliga med digitaltekniken är att kamerahuset avgör så mycket av bildkvaliteten idag. Innan dess spelade det ingen roll om man körde på en 20 år gammal Nikon eller deras F6 så länge man exponerade/fokuserade rätt. Livscykeln för en yrkeskamera angavs vid introduktionen av F4 till c:a 10 år. Det var för dyrt att projektera så "smala" produkter för tillverkaren.
(Hämtat från pressreleasen vid lanseringen av F4)
Och yrkesfotograferna är ff en liten målgrupp volymmässigt. Förresten blev det samma bildresultat med en gammal Canon AE-1 som med en F1-new om optik o film/avstånd/exponering var densamma.
Och därför menar jag att standarder måste sättas före smärre kosmetiska förändringar på hårdvaran. Handen på hjärtat: är det så stora skillnader på en 6mp dslr (10D) som introducerades för 4 år sedan och en 8mp "up to date" (30D). Jag VET att det finns skillnader, men är de så revolutionerande som man på mässor och i pressreleaser vill göra gällande?
Tittar på bilder jag tog med 10D (action/hockey) och sådana jag tagit med 1DMkII med samma glugg.
Visst finns där skillnader, men absolut försumbara i många fall. Jag diskuterar inte snabbhet här för det går inte att jämföra en av världens snabbaste yrkeskameror med en 3 bps 10D då, men däremot bildkvalitetsmässigt.
"Förbättringarna" av 10D till 20D resp 30D har de facto inneburit sämre grepp, klenare bygge, en slutare som låter sämre, sämre sökare p g a mindre spegel. Vad har vi fått istället: lite rappare AF, något mindre brus är ju bra. Motivvalsratt som på en billig kompakt, knapp för direktutskrift, sladdrig "joystick" för granskning av bilden i displayen, en popupblixt som är rena skämtet i sin rörelse (10D hade en mjuk säker metallmekanism för detta). Och iofs 2 mp till i rättvisans namn.
Jag önskar att Canon använde sig av firmwareuppgraderingar lite oftare istället för många "förbättringar" som jag anser helt onödiga. Istället för att locka folk till att "glömma" förra årets modell för en ny som ibland liknar kejsarens nya kläder. Pengarna vi sparade på det kunde läggas på optik, andra nyttiga tillbehör istället. Och då säljer ju Canon i alla fall, men vi användare blir nog nöjdare. I alla fall jag.
LA