Annons

Nya Canon fotokinarykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
Så de informerade dig om detta? När ingen annan i hela världen utanför Canon har fått veta något? Utveckla gärna vad du fick veta och varför just du (ja, jag är avis för att jag inte är lika betrodd). ;)

Eller menar du att de haft en presskonferens idag?

Nu kan jag inte hålla mig mer.. ;)

Den informationen fick jag på Elmia-mässan i maj oxå ;)... Men vad ska de säga.. Ja, det kommer en superduperkamera med 22MP?

Skämt åsido så brukar de inte säga mycket när det gäller florerande rykten. Men denna gång dementerade de verkligen. De sa "utvecklingsår". Men den som lever får se. Jag hoppas få klämma på många smarriga prylar på Photokina, ni får se senare varje kväll vad jag hittar för godsaker :)

Dadigan skrev:
Jag har idag fått information från Canon och som bland annat sa att det inte kommer någon ny "super Eos-1:a", jag vet inte om det utesluter en "N"-uppgradering men det kommer i alla fall inte en kamera med 22 megapixlar. Däremot kommer en 50mm f1,0 och lite annat smått och gott som jag inte fick veta något mer om men troligen kommer det ett nytt enklare kamerahus och något mer.

Idag fick jag information från Canon............javisst :)

hur löjlig får man bli egentligen

Jeppe skrev:
Nu kan jag inte hålla mig mer.. ;)

Den informationen fick jag på Elmia-mässan i maj oxå ;)... Men vad ska de säga.. Ja, det kommer en superduperkamera med 22MP?

Skämt åsido så brukar de inte säga mycket när det gäller florerande rykten. Men denna gång dementerade de verkligen. De sa "utvecklingsår". Men den som lever får se. Jag hoppas få klämma på många smarriga prylar på Photokina, ni får se senare varje kväll vad jag hittar för godsaker :)

Eh.... är du även Daniel Sidenbladh eller gick du bara i svarsmål istället för honom? *konfunderad*

Jag syftade naturligtvis på att Canon hade berättat om ett kommande objektiv till honom, ett objektiv som mig veterligen inte blivit presenterad på någon presskonferens ännu. Eller har jag bara missat presentationen av en ny 50/1.0?

Lars Johnsson skrev:
Ännu roligare är att Canon inte bara berättade vad som kommer, de sa även vad som inte kommer:)

hehehe...

Eero: Nej, jag bara spädde på informationen, som är vad canon säger och inte vad canon gör...

Att det skulle komma ett nytt 50/1.0L är inte helt omöjligt, ganska logiskt om man tänker efter. En ny 85/1.2L kom ju i våras, så det är en naturlig utveckling. Det tillhör ju samma gamla konstruktion som gamla EF 85/1.2L (typ).

Jeppe skrev:
hehehe...

Eero: Nej, jag bara spädde på informationen, som är vad canon säger och inte vad canon gör...

Att det skulle komma ett nytt 50/1.0L är inte helt omöjligt, ganska logiskt om man tänker efter. En ny 85/1.2L kom ju i våras, så det är en naturlig utveckling. Det tillhör ju samma gamla konstruktion som gamla EF 85/1.2L (typ).

Där är även en stor skillnad. 85:an uppdaterade man bara.......50/1,0 är nerlagd och bort-tagen från Canons produktion.
Men givetvis är inget omöjligt...

Om överraskningen blir liten eller stor är inte så viktigt, bara den blir possitiv. Negativa överraskningar kan vi vara utan ;-)

SixBySix skrev:
Jag föreslår att vi ignorerar inlägg av den typen som photocon just skrev. Det är klart att en del tycker det är roligt att retas, eller pedagogiskt att sprida sitt evangelium genom att provocera (för att få stackars oupplysta medmänniskor att tänka till).
1) I fotosidan.se regler ingår att inte använda ironi då det ofta missuppfattas.
2) Det finns tillräckligt många trådar som urartar i ordkrig.
3) Det är ganska ohövligt att antyda att de som deltar i denna tråden är ett gäng lättlurade stackare.
4) Det finns väldigt många anledningar till att intresserade vill disskutera teknikens utveckling och sia om vad som komma skall. Förmodligen har photocon inte tagit detta i beaktande utan utgått ifrån sitt eget perspektiv.
5) Trådar som denna skadar inte någon. Ditt inlägg skulle passa bättre i en tråd där en nybörjare söker råd om förstakamera och blir rekommenderad en 1DsMkII med 4st "L" objektiv.
6) I denna tråd är vi intresserade av nyheter. Det photocon skrev är urgammalt och har sagts åtskilliga gånger... till leda. Vänligen återkom när du har något nytt att tillföra.

Snälla, håll denna tråd fri från brandfacklor och ordkrig! Jag tror de flesta uppskattar god stämning och vänligt bemötande.

Om någon vill disskutera huruvida kameraköpare är lättlurade stackare föreslår jag att den som vill disskutera detta startar en tråd för just det ämnet. Det är ju trots allt praxis. Om man vill disskutera ett nytt ämne startar man en ny tråd, och låter vänligen bli att kapa eller förstöra en befintlig tråd.
MVH, Niclas Vestman

Ber vördsammast om ursäkt för att jag släppt mig i kyrkan där jag uppenbarligen predikat ur ett känsligt evangelium.

Forumen vimlar av ironier. Den uppmärksamme läsaren noterade säkert att inlägget faktiskt pekade ut mig själv. Jag är rätt så mycket prylfanatiker och försöker hålla igen.

Förslaget om att ignorera inlägget är skrivet i sann demokratisk anda. D v s ordet är fritt för Niclas Vestman. Och det är okej! Varför mitt ord inte skulle få vara fritt förstår jag inte.

Jag har inte varit medlem på Fotosidan så länge och kan därför inte överblicka vad som skrivits anno dazumal.

Att inlägget skulle avvika från tråden anser jag inte för då skulle jag i logikens namn inte skrivit det.

Jag anser tvärtemot att kameratillverkaren Canons eventuella nyheter är av stort intresse. Såväl historiskt som i nutid.

Syftet med inlägget var alltså att på ett skämtsamt och till stor del självutlämnande sätt påvisa hur stark påverkan Photokina och spekulationer kring vad som presenteras där styr våra tankar. Absolut inte minst mina. Och det skulle aldrig falla mig in att kalla detta forums deltagare för "lättlurade stackare" och mena det.

I logikens namn deltar (eller deltog om Vestman fick råda) jag ju i det och är då per definition
lättlurad stackare.

Jag ville förlägga diskussionen lite åt hållet vilket grepp nyheter från Photokina har om mig och uppenbarligen om andra i detta forum och skrev lite provocerande, vilket inte alls är ovanligt i flesta forum.

Har jag trampat på någon öm tå så var det inte min tanke. Jag ville bara peka på att vi kanske oftare skulle nöja oss med det vi har i förstaläget. I andraläget begära förbättringar från fabrikanterna VI själva vill ha. Inte vad de vill att vi ska ha. Är övertygad om att många viktiga firmwareuppgraderingar aldrig konstruerats bara för att en ny modell är på gång t ex.

Ha det bra allihopa/Lennart Aspman

Jag hade helst av allt sett ett 500/5.6L :(
Men 400 IS kanske inte är så dumt om det landar under 20.000kr.

Kul rykten i alla fall ^^

För det första tycker jag att det är en ganska tråkig ton mot folk i den här tråden. Jag skrev mitt förra inlägg i brådrasket och hade inte riktigt tid att utveckla formuleringarna. De som tycker jag är löjlig kan ju helt enkelt låta bli att läsa mina inlägg i sånt fall.

Det jag menade med att jag fått information från Canon innebär att jag och en annan fotograf på Expressen pratat med en person på Canon -jag tänker inte säga vem men det borde inte vara så svårt att gissa- som vi helt enkelt tjatat på och till slut fick vi veta så pass mycket som jag sa -det kommer ingen 22megapixelkamera (vi konfronterade honom nämligen med ett rykte om just en sån kamera) men däremot en 50mm f1,0(eller möjligen 1,2).
Vad som kommer därutöver ville han inte säga och det var vi inte intresserade av att höra heller men att det kommer andra saker var i princip säkert.

Nå -hur löjlig var jag?

Dadigan skrev:

Nå -hur löjlig var jag?

Syftet med mitt inlägg var inte att förlöjliga dig, ber om ursäkt om du tog illa upp. Syftet var däremot att ifrågasätta, då alla fotoforum vimlar av personer som säger sig ha insiderinformation, utan att kunna visa några som helst belägg för sina påståenden.

Håll med om att du i ditt första inlägg inte visade några som helst argument till stöd för dina påståenden. Därav en ytterst befogad skepsis för de fakta du presenterade. Mer än lovligt naiv och blåögd skulle vi ha varit om jag bara svarat med att "jaha, kommer det från dig (som vi inte känner ens), då litar vi på att det är sant. Detta är ju ett internetforum!". Du förväntade dig lite väl mycket om du förväntade att vi skulle ha trott på dig så där, rakt av, utan ifrågasättanden.

Lite mera hållbara och trovärdiga argument tog du däremot fram i ditt andra inlägg. Snart får vi se om det stämmer, vilket mycket väl kan stämma. Precis som Jeppe sa, det är inte en omöjlighet att de kommer en ny, ljuskraftig 50:a. Men som det gick med deras första 50/1.0 så har jag svårt att tro att det skulle bli en större succe nu än då. Eller jo, kanske om de fick flera med APS-C sensorer att köpa denna. Problemet är bara att de som har råd och behov av att köpa ett 50/1.0, de har också ofta råd att köpa någon av Canons fullformatare. Och då duger 85/1.2L alldeles utmärkt till exempelvis porträtt och konsertfoton.

Fast en 50/1.2L skulle helt klart vara något att sukta över. Den skulle inte behöva bli lika stor och tung och dyr som en 1.0:a. Och förmodligen skulle en sådan ha bättre prestanda, om man bortser från ljusstyrkan. Fast det är klart, jag har ju inte ens testat 1.4:n än, då 1.8 har dugit alldeles utmärkt åt mig hittills. :)

MVH!
-Eero

Re: Re: Om Canon läste detta forum...

reflux skrev:
Jag skiter i hårdvaran, jag vill ha ny MJUKVARA.

Exakt! Finns en hel del i Canon 5D som skulle kunna fixas med en mjukvaruuppgradering.

Sedan skulle livet vara enklare om fotobranschen i helhet bestämde sig för standarder. Hur mycket bättre skulle inte ex PS bli med EN standard för rawfiler och därmed kunna krama det bästa ur alla kameror, oavsett märke!

Helt klart kan sensorstorlekarna vara som de är i "35mm-läget". FF, APS, 4:3 och behållas som standarder.

Om sedan ett märkes sensor brusar mer än ett annat märkes kan ju i många fall spela kvitta.

Jfr med film: Oftast hade (har) man en eller två filmer som man körde (kör) med som "sina" filmer.
Ex: T-max 400 och Plus-X. Okej, förenklat men ni fattar vad jag menar.

Den dåliga med digitaltekniken är att kamerahuset avgör så mycket av bildkvaliteten idag. Innan dess spelade det ingen roll om man körde på en 20 år gammal Nikon eller deras F6 så länge man exponerade/fokuserade rätt. Livscykeln för en yrkeskamera angavs vid introduktionen av F4 till c:a 10 år. Det var för dyrt att projektera så "smala" produkter för tillverkaren.
(Hämtat från pressreleasen vid lanseringen av F4)

Och yrkesfotograferna är ff en liten målgrupp volymmässigt. Förresten blev det samma bildresultat med en gammal Canon AE-1 som med en F1-new om optik o film/avstånd/exponering var densamma.

Och därför menar jag att standarder måste sättas före smärre kosmetiska förändringar på hårdvaran. Handen på hjärtat: är det så stora skillnader på en 6mp dslr (10D) som introducerades för 4 år sedan och en 8mp "up to date" (30D). Jag VET att det finns skillnader, men är de så revolutionerande som man på mässor och i pressreleaser vill göra gällande?

Tittar på bilder jag tog med 10D (action/hockey) och sådana jag tagit med 1DMkII med samma glugg.
Visst finns där skillnader, men absolut försumbara i många fall. Jag diskuterar inte snabbhet här för det går inte att jämföra en av världens snabbaste yrkeskameror med en 3 bps 10D då, men däremot bildkvalitetsmässigt.

"Förbättringarna" av 10D till 20D resp 30D har de facto inneburit sämre grepp, klenare bygge, en slutare som låter sämre, sämre sökare p g a mindre spegel. Vad har vi fått istället: lite rappare AF, något mindre brus är ju bra. Motivvalsratt som på en billig kompakt, knapp för direktutskrift, sladdrig "joystick" för granskning av bilden i displayen, en popupblixt som är rena skämtet i sin rörelse (10D hade en mjuk säker metallmekanism för detta). Och iofs 2 mp till i rättvisans namn.

Jag önskar att Canon använde sig av firmwareuppgraderingar lite oftare istället för många "förbättringar" som jag anser helt onödiga. Istället för att locka folk till att "glömma" förra årets modell för en ny som ibland liknar kejsarens nya kläder. Pengarna vi sparade på det kunde läggas på optik, andra nyttiga tillbehör istället. Och då säljer ju Canon i alla fall, men vi användare blir nog nöjdare. I alla fall jag.

LA

Enligt en Svensk "newbie" datatidning som jag läste på jobbet idag så kommer det en uppdaterad 350D på 10mp och som har ett hus som är tillverkad i ett exklusivare matrial.

kent.

Zoso skrev:
Enligt en Svensk "newbie" datatidning som jag läste på jobbet idag så kommer det en uppdaterad 350D på 10mp och som har ett hus som är tillverkad i ett exklusivare matrial.

kent.

I så fall får de uppdatera 30D också, annars kommer 350D att ta ut 30D. Pixlar säljer fortfarande, tyvärr.

Jeppe skrev:
I så fall får de uppdatera 30D också, annars kommer 350D att ta ut 30D. Pixlar säljer fortfarande, tyvärr.
Här tycker jag man ser en tydlig skillnad i filosofi mellan Nikon och Canon. Medan Nikon klämmer in "så mycket de kan" i nya modeller, och inte verkar bry sig nämnvärt om ev. "kannibalism" på dyrare modeller, så verkar Canon betydligt försiktigare. Illustrerar (i mina ögon) tydligt skillnaden mellan det mer marknadsdrivna Canon och det mer ingenjörsdrivna Nikon.

Jag kan tänka mig följande scenario:

I yrkesklassen släpper Canon inte sin numera beryktade 22.1MP, prylfanatikerna sucker och stönar högt medans yrkesfotograferna lugnt fortsätter att fotografera med sina 1Ds MkII (som fortfarande är ohotad från övriga konkurrenter).

I Prosumer-segmentet händer inte mycket, lite små uppdateringar och en prissänkning av 5D, för att möta konkurransen från D200 lite bättre. Prylgalningarna blir irriterade över att inte Canon släpper en ny 12MP för 13000 kr.

I konsument-segmentet kommer en ersättare till den nu 17 månader gamla 350D. Samma sensor, men små förbättringar i handhavandet. Folk blir irriterade över att den inte har 10MP.

Eller:

Canon släpper sin nya 1Ds MkIIn med 22.1 MP. Folk börjar genast att ladda hem testbilder och gnälla över kantskärpan och ondgöra sig över var nya objektiv blir av. Priset är ändå så högt att de flesta som gnäller ändå aldrig har råd att köpa kameran.

Canon släpper istället en rad nya objektiv som t.ex. ny kitglugg till nya instegsmodellen, efter massiv kritik mot den gamla. Nya objektivet blir ett EF-S 17-70/3.5-5.6 USM. Vidare kommer ett 50/1.2L.

ANNONS
Götaplatsens Foto