Annons

Nya Canon fotokinarykten

Produkter
(logga in för att koppla)
BME skrev:
Nej, det är fysiskt omöjligt, i alla fall så länge man håller sig till en klassisk spegelreflex-konstruktion. Ett EF-S objektiv sticker in för långt i huset, och spegeln på ett FF-hus skulle slå i objektivet när den fälls upp.

Som sagt, det skulle kanske gå om man frångick den klassiska spegeluppfällnings-mekanismen och lät spegeln röra sig enligt ett mer komplicerat mönster, men inte annars.
Jag förstår inte riktigt varför Canon valde denna lösning, och inte satsade på kompatibilitet som Nikon gjort med sin DX-serie? Var det för att göra konstruktionen mer kompakt, eller? Någon som är mer insatt i Canon-systemet?

Som en sidnot: Jag är ganska övertygad om att vi kommer att se just detta på Nikons FF, när den väl kommer. FF-sensor med beskuret DX-läge, plus stöd för MF. Allt sedan 1977 kan användas. Jag tror det är delvis därför vi har High Speed Crop-läget på D2X; för att "vänja" oss vid denna framtida feature.

jorgene skrev:
Och hur skiljer sig detta från Nikons situation? I stort sett samma förutsättningar gäller väl för dem? Inget av det du räknar upp torde väl gälla Canon specifikt?

Nej, jag står fast vid att det är två helt skilda företagsmentaliteter som jobbar här.
Jag visst är det förmodligen så. Det är ju därför som Canon säljer så många fler "consumer" DSLR-kameror än Nikon, och därför har mycket mer pengar till R&D, och därför hela tiden slår Nikon på fingrarna när det gäller tekniken (nu får jag väl mycket skit, men det är ju så det är...). Det är väl förmodligen också därför som Canons produktcykler är kortare än Nikons, de har råd helt enkelt.

Tämligen ovetande turistfotografer köper en massa dyr kamerautrustning som betalar utvecklingen av ny teknik som jag själv får nytta av något år senare.

Som sagt, Canon vet nog vad de håller på med.

BME skrev:

Jag skulle vilja påstå att den typiska Canon DSLR-kunden inte vet så mycket mer om sin 300D/350D/20D/30D/5D än var avtryckaren sitter och vad de små figurerna på programvalsratten betyder. Dessa typiska kunder övertygas mycket lättare till att köpa av print-knappar och nya modellbeteckningar, än av spot-mätning, fullskärmshistogram och allt det där som vi som hänger i dessa forum önskar oss.

Snyft - är inte alla kunder kamera-nördar som vi...

Money makes the world go........

BME skrev:
Jag visst är det förmodligen så. Det är ju därför som ..........

Som sagt, Canon vet nog vad de håller på med.

Shure! Canaon är markedsorienterad; Nikon är teknikorienterad.......Du,jag och vi är....???????
Fattiga amatörer?.....som skjuter sparv med k(c)anoner.
MVH Erik J
FOTA mer; KÖP mindre

Svar till Mårten Engblom

Hej
Förmodligen har du tyvärr rätt i din analys av Canons kunder på amatörsidan när det gäller USA.

"Even my wife can use it" som dom nästan alltid säger.
Ja så dom har nog koll på totala marknaden. Men när det gäller mjukvarustyrda funktioner så utesluter inte det ena alltid det andra så jag tycker i alla fall att dom är rejält trista minst sagt. Jag har t. ex en Garmin GPS och jag upplever Garmin som generösa med uppgradateringar av firmware.

Jesper E skrev något om mervärde och positionering och positioneringen kan jag hålla med om. Mervärdet är för Canon självt.

EF-S på FF

Grundproblemet är egentligen inte den bakre utbyggnaden på EF-S linserna, den går att fixa!

Dock täcker inte den projicerade bilden hela sensorn med intressant resultat som följd.

Nedanstående bilder visar en 17-85 EF-S som jag moddat och som Johan Grandin dödsföraktande provade på sin 5D. Jag tror bilderna talar för sig själv :)

17 mm

Bilagor

• _mg_0577 liten.jpg
    _mg_0577 liten.jpg
    91.5 KB · Visningar: 837
Senast ändrad:
EF-S på FF

Bild 2

85 mm

Bilagor

• _mg_0578 liten.jpg
    _mg_0578 liten.jpg
    68.1 KB · Visningar: 827
Senast ändrad:
Re: EF-S på FF

gray skrev:
Grundproblemet är egentligen inte den bakre utbyggnaden på EF-S linserna, den går att fixa!

Dock täcker inte den projicerade bilden hela sensorn med intressant resultat som följd.

Nedanstående bilder visar en 17-85 EF-S som jag moddat och som Johan Grandin dödsföraktande provade på sin 5D. Jag tror bilderna talar för sig själv :)

17 mm
Så kann du ju bara ta "crop" i efterhand :)
MVH Erik J
....TV är presis som radio...om du blundar.....

Bilagor

• 033102biglove_1_prv.gif
    033102biglove_1_prv.gif
    946 bytes · Visningar: 801
Re: Re: Uppgradering av mjukvara

PMD skrev:
Vad är det för något?

Om du fotar Raw + Jpeg så får du i 350D en Raw + en jpg. MEN... i rawfilen finns samma jpg embedded. Fotar du enbart Raw så är Raw-filen mindre ( i Mb alltså). Prova får du se.
Waste of space helt enkelt.
Så är det inte i 30D och jag är rätt säker på att det inte är så i 20D heller.

Och det är samma professor som sköter beräkningarna i dessa kameror så han borde klara av det.

Re: EF-S på FF

gray skrev:

17 mm

Det där visar ju att det borde gå att göra en FF-kamera som kan ta EF-S-objektiv. Vill man inte göra åverkan på sina objektiv kanske Canon kan göra någon adapter och sedan en FF-kamera med möjlighet till beskuret läge som D2X.

Hej

Är detta rimligt?

70-200/4 IS

Jag menar då tar väl Canon död på sitt 2,8IS?

Även om det skiljer en del mellan F2,8 och F4 i sportsammanhang mfl sammanhang så känns 70-200/4 IS som orimligt.

Nu har även jag gissat i denna disk.

I morgon kommer väl facit?

Vad vinner jag om jag har rätt?

(ta den sista kommentaren med viss ironi. Men i en del diskussioner gällande märkes-/mäss-rykten så undrar jag vad syftet är. Att visa att man är bäst på att gissa, kanske... ;-)

Mvh/Mattias

Nordlund32 skrev:
Hej

Är detta rimligt?

70-200/4 IS

Absolut inte. T.ex. sportfotograferna som plåtar i mörk miljö skulle aldrig ens fundera på att tappa ett bländarsteg för att spara 8-9000 kronor genom att köpa ett 70-200/4 IS.

Det är ju oftast inte skakoskärpan som är problemet i sport utan att kunna få tillräckligt snabba tider för att frysa ett ögonblick.

70-200/4 IS skulle däremot få massor av entusiaster att rusa till affärerna. Och några proffs också förstås, men inte många...

Nordlund32 skrev:

Varför? IS får inte människor att vara stilla. Dessutom ger 2,8 kortare skärpedjup.

Att 70-200/2,8 IS (troligen) får konkurrens av en likvärdig lillebror är väl inte fel. 2,8IS har funnits så länge att det är dags för en ny glugg att locka nya kunder.

50/1,2 kan bli mumma.

Canon US is still silent right this moment about the 400D DSLR, but it looks like Canon China's spilled the beans on their latest full-frame 35mm digital camera. Or at least we think it's full-frame 35mm, you never know with those translationbots that mention 35mm over and over; we also think it's got a 10.1 megapixel CMOS, 2.5-inch LCD, 9 point focus system, 1600 ISO setting, DIGIC II processor, ultrasonic dust removal, and, of course the Canon EF lens mount (for which they appeared to have announced two new lenses, the EF 50mm f/1.2L USM, and the EF 70-200mm f/4L is USM).

http://www.engadget.com/2006/08/23/canons-400d-10-1-megapixel-dslr/

Men Bo... du tror väl inte på allvar att 400D blir FF. Klart att det är 1,6 crop !!!! Du skämtar aprillo med oss !!!

Jaså - står det verkligen så? Jag måste ha läst slarvigt. Det jag var intresserad av var 70-200/4L IS. Låter som en helt optimal kombination av lättvikt och användbarhet...

Jo absolut. Jag hade den utan IS och var ruskigt nöjd. Fantastiskt skarp. Så är den nya lika skarp blir det en hit :)

ANNONS
Götaplatsens Foto