Jeppe
Aktiv medlem
jorgene skrev:
Här tycker jag man ser en tydlig skillnad i filosofi mellan Nikon och Canon. Medan Nikon klämmer in "så mycket de kan" i nya modeller, och inte verkar bry sig nämnvärt om ev. "kannibalism" på dyrare modeller, så verkar Canon betydligt försiktigare. Illustrerar (i mina ögon) tydligt skillnaden mellan det mer marknadsdrivna Canon och det mer ingenjörsdrivna Nikon.
Håller med till 100%. Canons modelldiffrentiering är klockren. I ärlighetens namn, så måste man se på målgrupperna och jag tror inte riktigt att FS innehåller den största målgruppen, nämligen de som köper på sig instegsmodellen. Den målgruppen struntar fullständigt i finesser, funktioner och råformat. De sätter kameran på den gröna fyrkanten och kör, lyckligt ovetande om kamerans potential.
När det gäller prosumer-segmentet, som tordes vara det som är största målgruppen på FS. Så ser vi nu att Canon har börjat stoppa in efterfrågade funktioner, som t.ex. spotmätning (något som nikon då har haft hela tiden mer eller mindre). 5D kommer förmodligen att få en rejäl prissänkning för att locka fler prosumers.
När det gäller yrkesklassen så har Canon fortfarande en väldigt bra position på marknaden. Kamerorna är dyra och D200 är säkerligen en liten nagel i ögat. Men samtidigt så säljer de ändå. Jag ser tillbaka på 1V som med booster som kostar 23000, vilket är samma som för 5 år sedan. Beror ju på att det inte är lönt att sänka, då ingen köper den ändå. Men jag tror att i det långa perspektivet så får vi se 1D-modellerna krypa ner mot samma nivå. Kanske inte ända ner, men kanske runt 30kkr för 1Ds MkIV.