Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon fotokinarykten

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
Här tycker jag man ser en tydlig skillnad i filosofi mellan Nikon och Canon. Medan Nikon klämmer in "så mycket de kan" i nya modeller, och inte verkar bry sig nämnvärt om ev. "kannibalism" på dyrare modeller, så verkar Canon betydligt försiktigare. Illustrerar (i mina ögon) tydligt skillnaden mellan det mer marknadsdrivna Canon och det mer ingenjörsdrivna Nikon.

Håller med till 100%. Canons modelldiffrentiering är klockren. I ärlighetens namn, så måste man se på målgrupperna och jag tror inte riktigt att FS innehåller den största målgruppen, nämligen de som köper på sig instegsmodellen. Den målgruppen struntar fullständigt i finesser, funktioner och råformat. De sätter kameran på den gröna fyrkanten och kör, lyckligt ovetande om kamerans potential.

När det gäller prosumer-segmentet, som tordes vara det som är största målgruppen på FS. Så ser vi nu att Canon har börjat stoppa in efterfrågade funktioner, som t.ex. spotmätning (något som nikon då har haft hela tiden mer eller mindre). 5D kommer förmodligen att få en rejäl prissänkning för att locka fler prosumers.

När det gäller yrkesklassen så har Canon fortfarande en väldigt bra position på marknaden. Kamerorna är dyra och D200 är säkerligen en liten nagel i ögat. Men samtidigt så säljer de ändå. Jag ser tillbaka på 1V som med booster som kostar 23000, vilket är samma som för 5 år sedan. Beror ju på att det inte är lönt att sänka, då ingen köper den ändå. Men jag tror att i det långa perspektivet så får vi se 1D-modellerna krypa ner mot samma nivå. Kanske inte ända ner, men kanske runt 30kkr för 1Ds MkIV.

Jeppe skrev:
Prylgalningarna blir irriterade över att inte Canon släpper en ny 12MP för 13000 kr.
Nä du, inte bara prylgalningarna. Jag ska få köpa en kamera till mitt jobb; det skulle kunna bli en Canon om inte D200 var ett såpass mycket bättre hus än 30D.
I detta segment ligger Canon efter; fanns det en modell som motsvarade D200 i samma prisklass skulle den vara mycket intressant för mig, speciellt med tanke på Canons brusegenskaper.

Calle S skrev:
Nä du, inte bara prylgalningarna. Jag ska få köpa en kamera till mitt jobb; det skulle kunna bli en Canon om inte D200 var ett såpass mycket bättre hus än 30D.
I detta segment ligger Canon efter; fanns det en modell som motsvarade D200 i samma prisklass skulle den vara mycket intressant för mig, speciellt med tanke på Canons brusegenskaper.

Japp. håller med. Det handlar nog mer om att de inte ligger i fas i produktutvecklingen. 30D var säkerligen påbörjad innan D200. Eller man kanske ska säga såhär. Canon har fler modeller med mindre uppgraderingar i än Nikon, vilket innebär att Nikon-ägarna väntar längre, men får samtidigt det bättre och billigare. Till skillnad mot Canon då, där de som vill hänga med får lägga mer pengar, men i gengäld får den senaste tekniken. 5D är väl den kamera som mest matchar D200, men är då dyrare pga sensorn.

Håller faktiskt inte med där. Jag har ägt både D200 och 30D och anser att 30D mycket väl matchar D200. De har olika fördelar, men summan är likvärdig som jag ser det. Vad man väljer handlar bara om prioriteringar. Jag valde bildkvalitet på bekostnad av ergonomi.

5D är i ett annat segment än D200. Låg seribildstagningshastighet, fullformat.

Frågar du Canon anser dom nog samma sak ;-)

PS Har aldrig förstått "besvikelsen" över att 30D blev en så liten uppgradering av 20D. Hur många behöver mer än 8 miljoner skarpa pixlar osv. 30D hamnade lite orättvist i skuggan av D200. Med tanke på priset är den en vinnare...

Senast ändrad:
Jag är inte besviken ;). Bildkvalitén skiljer sig en aning mellan D200 och 30D, men vad vad som skiljer mer är ju övriga funktioner och ergonomi. Jag tror det är lite dit Calle ville komma. MEn jag är inte säker. Jag kör fortfarande med min 1D MkII och kommer så att fortsätta att göra. Mina kunder är böjda, jag är nöjd, det räcker för mig. Jag har haft min 1D längre än jag hade min 10D, och jag ser fortfarande ingen anledning till mer pixlar. Så jag håller med dig oxå ;)

Sett till pris/prestanda så är 30D en vinnare och den går ju dessutom att köpa ;) (ja, alla Nikon-ägare, jag vet att D200 går att köpa numera)

Min nöjdhet med 30D ligger nog även i den underbara gluggen 17-55/2.8 IS. Nikon saknar en motsvarighet. Optik är ju minst lika viktigt som kamerahus...

Jeppe skrev:
Bildkvalitén skiljer sig en aning mellan D200 och 30D, men vad vad som skiljer mer är ju övriga funktioner och ergonomi. Jag tror det är lite dit Calle ville komma.
Ja, alltså: bildkvalitets-skillnaderna mellan 30D och D200 är så marginella att 99 % av medlemmarna på FS inte behöver bry sig. I stort handlar det helt och hållet om vad man trivs med rent handhavandemässigt.

Det är på högre ISO 30D imponerar. I övrigt tycker jag den är medioker i utförande och handhavande, fast rätt trevlig ändå.

Sedan är allt relativt; jag har ju filmtekniken i färskt minne. Pressa negfärg till ISO 3200... där gör till och med den uråldriga D100 ett bättre jobb.

Angående pixelantal; för mina syften räcker 6 MP gott och väl. Så de tolv miljoner D200 har är inget argument som biter på mig. Det är utformningen på huset jag gilllar starkt.

Jag ska inte tjata mer om det här, men det är inga avgrundsskillnader mellan Canon och Nikon vad gäller handhavande. Det känns ibland som Apple vs PC: "hu så hemskt pc är - instabilt och svårjobbat!"

Jag tror att allt mest handlar om vana (och en gnutta konservatism?). Man blir van att jobba med en sak och tycker att det är skitjobbigt att byta rutiner.

Slowfinger skrev:
Jag ska inte tjata mer om det här, men det är inga avgrundsskillnader mellan Canon och Nikon vad gäller handhavande. Det känns ibland som Apple vs PC: "hu så hemskt pc är - instabilt och svårjobbat!"

Jag tror att allt mest handlar om vana
Du har helt rätt. Men fortfarande tycker jag man får mer rent hårdvarumässigt med en D200 än 30D, mer än vad prisskillnaden borde säga. Även 5D är ett vekt och gammalmodigt hus i jämförelse, och betydligt dyrare.

Men 30D står halvt kvar på min lista. Det är ju detta med bruset....Där har Canon en fullträff. Canon borde även komma med en 18-200, perfekt omfång för mina ändamål.

(och en gnutta konservatism?).
Konservativ, jag??!! Huga;-)

Uppgradering av mjukvara

Har "gnällt" om detta tidigare.
Canon verkar inte alls intresserade av detta tycker jag. Och jag tror tyvärr inte att dom tänker ändra inställning.

Varför fixar dom inte raw + jpeg-tramset i 350D?
Varför fixar dom inte "fuskISO-inställningarna" i 30D
Dom har inte lust. Dom är upptagna med att fixa printknappar på allt dom ser.

Ja, SÅNT gör mig förbannad! Jädra dryg attityd från Canon att inte uppgradera mjukvaran i kamerorna vilket borde vara världens enklaste.

Auto-iso, fullskärmshistogram osv skulle dom ha programmerat in för länge sedan. Istället för att sätta aptöntiga motivlägen och printknappar på 30D.

Canon skämmer ut sig med sån idioti! (obs - jag är inte ironisk)

Heja Nikon! Ge Canon på nöten!

Fanken vad ambivalent man är...

Slowfinger skrev:
Ja, SÅNT gör mig förbannad! Jädra dryg attityd från Canon att inte uppgradera mjukvaran i kamerorna vilket borde vara världens enklaste.
Jag berörde det i ett tidigare inlägg, och här har vi ytterligare ett exempel som tydligt illustrerar skillnaden mellan det mer marknadsdrivna Canon och det mer ingenjörsdrivna Nikon. Canon gör en minimal make-over av 20D och ger denna kamera en helt ny modellbeteckning (av ganska uppenbara skäl). Nikon gjorde ett liknande ansiktslyft av D70, kallade den nya D70s -- och gav allt firmware-relaterat som gratis uppgradering till gamla D70-ägare.

En tydlig skillnad i filosofi och syn på kunden.

Re: Uppgradering av mjukvara

Enicar skrev:
Varför fixar dom inte raw + jpeg-tramset i 350D?
Varför fixar dom inte "fuskISO-inställningarna" i 30D
Dom har inte lust. Dom är upptagna med att fixa printknappar på allt dom ser.

Nej, tvärtom. Det är det som kallas mervärde, eller positionering.

Målgruppen för jpg+RAW är inte 350D-ägare.

ISO-expansionen kunde de ha fixat, men varför? Det ger sämre dynamiskt omfång och än en gång, positionering och rimliga funktioner. Jörgen har redan framfört detta tidigare. Att Nikon pregar in allt de kan tänka sig och att Canon istället spara det till de mer avancerade modellerna.
Printknapparna är dock obegripliga.....

En tanke jag haft en tid.

Jag står inför en investering om inte allt för länge och det hade per idag blivit en 1D mIIn, tveklöst.

Min tanke är denna.

-1Ds,s efterföljare förbättras genom att primärt få fler pixlar (++).. samt lite snabbare..

-1D,s efterföljare blir primärt snabbare (++).. samt en del fler pixlar..

Som bekant är det alltså två riktningar, mot två olika grupper av fotografer.

Är det fler än jag som har tänkt tanken på att de liksom en gång blir en kamera?

Eller kommer Canon att fortsätta att pressa produktutvecklingen i de "två proffsriktningar" ?

Vad tror ni händer efter 1DmIIn? vad blir förbättringarna i den.... 12Mp och samma hastighet och buffert kanske?

Det hade suttit fint, när pungen är fylld och allt. (Plånboken alltså!)

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
En tanke jag haft en tid.

Jag står inför en investering om inte allt för länge och det hade per idag blivit en 1D mIIn, tveklöst.

Min tanke är denna.

-1Ds,s efterföljare förbättras genom att primärt få fler pixlar (++).. samt lite snabbare..

-1D,s efterföljare blir primärt snabbare (++).. samt en del fler pixlar..

Som bekant är det alltså två riktningar, mot två olika grupper av fotografer.

Är det fler än jag som har tänkt tanken på att de liksom en gång blir en kamera?

Eller kommer Canon att fortsätta att pressa produktutvecklingen i de "två proffsriktningar" ?

Vad tror ni händer efter 1DmIIn? vad blir förbättringarna i den.... 12Mp och samma hastighet och buffert kanske?

Det hade suttit fint, när pungen är fylld och allt. (Plånboken alltså!)

MVH Niclas,

Klart det borde bli så. HUr skulle det annars bli längre fram?

Eos 1D Mk7 / 48fps/22Mp..?

Eos 1Ds Mk6 / 5fps/48Mp...?

Var skulle den utvecklingen sluta..???

j3n5 skrev:
Klart det borde bli så. HUr skulle det annars bli längre fram?

Eos 1D Mk7 / 48fps/22Mp..?

Eos 1Ds Mk6 / 5fps/48Mp...?

Var skulle den utvecklingen sluta..???

Ja men så kan du ju säga om all utveckling..

Det kommer alltid att vara så att vi fotografer efterfrågar olika kvaliteter om vi måste prioritera!

Jag utesluter inte att det även i framtiden kan vara så att vi har ett Canon proffshus som fokuserar på Mp i stället för fps. Varför inte Jens?

Säkert ensammen om den funderingen dåra. det är helt ok det:)

MVH Niclas,

Kommer man på någon lösning på problemet ff/pixeltäthet kontra optik så borde de flesta sensorer närma sig varandra då det gäller upplösning.

Det borde ju vara bättre att ha en viss typ av optik att maximera sensorprestandan mot. Det har ju visat sig att olika sensorer ger olika resultat med samma glas, trots samma storlek på sensorerna..

Sen tycker jag fortfarande att Canon borde stoppa in en 1.6 sensor i ett proffshus..;)

Niclasfoto skrev:

Det är redan uttalat från Canons sida att de två modellerna kommer att bli en i framtiden. Dock inte under 2006 är det sagt. Kanske inte heller under 2007, beror lite på hur utvecklingskurvan ser ut. Kan ju hända att det blir lagom att släppa en sådan kamera till PMA2008 eller Photokina 2008.

Jag ser framför mig en 1Dx med 22MP (samma pixelpitch som 30D) och som har 4 fps med dubbla Digic III-processorer. Huset väger precis under kilot tack vare lättare materialval och förbättrat batteri. Kameran har ett 1.5x crop-läge med 10MP och 10 fps. Alternativt en 1.25x crop med 14MP och 8 fps.

Känner ni?

Hur det rycker i köptarmen redan ;p

ANNONS
Götaplatsens Foto