Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon fotokinarykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Lustig reklam. Apropå den stora skärmen skriver Canon bl.a "Att ställa in fokus är både lätt och kul" under rubriken "Utmärkt lysande".

Försöker dom lura i kompaktkameraägarna att man kan titta på skärmen när man siktar?

SixBySix skrev:
40D kommer nog lagom till PMA i februari. En ganska enkel gissning skulle jag vilja påstå. 30D kom ju för ca 6 månader sedan. Eftersom den bara var en liten uppgradering, känns det som det stora lyftet kommer ytterligare 6 månader senare på PMA. Lutar väl åt 10,1 till 10,4 Mpix och antidust. Blir väl en lagom uppgradering från 10D :)

Jepp... Har ju hoppat över både 20D och 30D då e varit för små uppdateringar i mina ögon.

Men hur fasen skall man kunna motivera 30D existens i denna megapixel fixerade värld?? framförallt med tanke på en eventuellt sänkning av 5D

Tja, lite tufft får canon nog allt att sälja 30D pga megapixelfixeringen. Å andra sidan, ligger de bara attraktivt i pris så får man ju en robustare kamera med bättre sökare och högre b/s frekvens. Och i ärlighetens namn skiljer det inte mycket i bildkvalitet till 10Mpix kamerorna. Så nog går den att sälja ett tag till. Dessutom lär ju 10Mpix köparna i många fall få vänta med relativt lång leveranstid på sina ex. Ser Canon bara till att ha kapacitet i produktionen kanske de hinner få ut de stora volymerna av 40D samtidigt som A100, D80 når ut till kunderna.

Undrar om det inte är andra saker som gör att konsumenterna väljer bort 30D, t ex A100 inbyggd IS och D80s fina hus med grymt bra sökare.

Suspekt

Slowfinger skrev:
Lustig reklam. Apropå den stora skärmen skriver Canon bl.a "Att ställa in fokus är både lätt och kul" under rubriken "Utmärkt lysande".

Försöker dom lura i kompaktkameraägarna att man kan titta på skärmen när man siktar?

Ja, den där texten såg verkligen suspekt ut. Hade de kommit med en lösning som möjliggör fokusering via bildskärmen så skulle nog många hoppa av glädje. Men som det är nu känns det som direkt vilseledande marknadsföring. Och vem vågar sätta emot om jag säger att Canons reklamnissar inte satte texten just dit av misstag?

Photocon skrev:
Tror oxå på en prissänkning på 5D, kanske inte lika radikal när man nu lärt sig hur mycket dyrare det är att göra en FF-sensor. Men jag tippar 5D kommer att hamna på c:a 19-20000 kr.

Jag är lite skeptisk till det där. Vad jag förstått så är Canon oftast inte pigga på att sänka priset på sina produkter. Istället kommer de hellre med en ny modell som är billigare. Då ser det ut som om deras produkter håller värdet. Att de sen kommer med cashback-checkar som i praktiken är en prissänkning, sätter inte sina spår i statistiken, lämpligt nog för Canons del.

Begagnatpriserna däremot sjunker naturligtvis genast när en ny modell kommer.

Annorlunda sits nu

Eeros skrev:
Jag är lite skeptisk till det där. Vad jag förstått så är Canon oftast inte pigga på att sänka priset på sina produkter. Istället kommer de hellre med en ny modell som är billigare. Då ser det ut som om deras produkter håller värdet. Att de sen kommer med cashback-checkar som i praktiken är en prissänkning, sätter inte sina spår i statistiken, lämpligt nog för Canons del.

Begagnatpriserna däremot sjunker naturligtvis genast när en ny modell kommer.

Historiskt har du ju rätt. Så var det med 10D, 20D till exempel. Men 1DMkII sjönk ganska snabbt från 42000 till 36000 c:a EFTER att alla som stått i kö på ett halvår fått sitt ex. Och det var innan den uppdaterades lite o blev 1DMkIIn.
Men bortsett från det tror jag att sitsen är lite annorlunda för Canon den här gången.

Vi kan väl påminna varanadra om vem som gissade bäst när vi har facit i hand?

Hälsn/LA

BME skrev:
Formatet APS-H kan väl ändå anses som dött, eller?

Formatet APS-H är det största format som kan tillverkas med samma process som APS-C formatet tillverkas. Gränsen går vid ca 30 mm på längsta sidan, vilket gör att antalet moment för APS-H blir lika många som för APS-C. Sensorer i småbildsformatet (FF) kräver två extra steg i tillverkningsprocessen för varje steg i processen, beroende på att maskinerna som hanterar maskerna för kretstillverkningen har en begränsning som gör att det krävs flera delmoment.

APS-H är en i mitt tycke bra kompromiss i storlek mellan halvformatet APS-C och fullformatet.

Packningstätheten för pixlarna är den samma för alla tre kamerorna.

EOS 4D 20 M pix FF
EOS 40D 13 M pix APS-H
EOS 400D 10 M pix APS-C

Med samma pixeltäthet:
400D 10,1 (22,2 x 14,8mm)
Aps H 16,85 (28,7 x 19,1mm)
FF 26,56 (36 x 24mm)
... för att vara exakt... sorry vill inte vara messerschmitter, men kunde ändå inte låta bli ;-)

RolandM skrev:
Som 5D?
5D är ganska långt ifrån vad man brukar kalla en proffskamera. I mina ögon är den en 20/30D med en FF-sensor (och därmed också en bra sökare).

Vem som råkar använda en kamera är en helt annan sak; på det sättet kan en IXUS eller Coolpix mycket väl vara en proffskamera.

BME skrev:
Formatet APS-H kan väl ändå anses som dött, eller?
Formatet APS-H är 16,7x30,2 mm och ingenting annat. Det är anpassat för visning på TV-apparater med 9:16 skärm.
Inte finns det väl någon digitalkamera med det formatet?

Olle

RolandM skrev:
Formatet APS-H är det största format som kan tillverkas med samma process som APS-C formatet tillverkas. Gränsen går vid ca 30 mm på längsta sidan, vilket gör att antalet moment för APS-H blir lika många som för APS-C.

Fast å andra sidan så går ju tekniken framåt. Intel använder numera 300 mm wafers (Canon kör fortfarande 8" enligt det white paper någon länkade till häromdagen) och vad jag vet så klarar numera de verktyg som använda i processen (steppers osv) betydligt större områden nu än för bara några år sedan.
APS-H kommer naturligtvis fortfarande vara billigare än FF då fler sensorer får plats på samma wafer, men argumentet att man "automatiskt" får fler moment med en FF sensor tror jag inte riktigt är hållbart, det beror nog helt på hur avancerad/modern lina de använder.
SÅ, om Canon uppgraderar sin lina så borde priset gå ned.

froderberg skrev:
Men 5D är väldigt populär bland proffsen... Den mest populära frilanskameran.
Det vore mig fjärran att säga emot dig om hur populär 5D är bland proffsen Magnus, det kan du säkert bedöma bättre än jag.

Men, att den skulle vara *den* populäraste frilanskameran är jag faktiskt högst tveksam till. Jag måste -- helt ärligt -- säga, att på de jobb jag ändå varit ute på bland andra fotografer, tror jag inte jag sett en enda 5D. Inte som jag lagt märke till i alla fall. Kanske beror det på typen av fotojobb jag gör (mest sport, musik och events)? Däremot tycker jag det är påfallande hur populär D200 börjar bli i frilanskretsar (åtminstone i min omgivning).

Hur som helst, om vi avser den rent tekniska indelningen, så anser ju inte ens Canon själva att 5D är "Pro-grade" -- de har i stället uppfunnit den nya klassen "Premium", mellan "Pro" och "Semi-Pro". (De var väl tvungna att göra så, när 5D nu har den prislapp den har. Då kan man ju inte låta den vara "Semi-Pro" med 30D & Co... ;-) ).

ANNONS
Götaplatsens Foto