Annons

Nya Fotosidan.se långsam?

Produkter
(logga in för att koppla)

Curium

Aktiv medlem
Provade att stänga av menyerna. Nu är går det ganska smidigt igen men det är fortfarande inte helt 100%.
 

ola_nilsson

Aktiv medlem
Nej, alla som har problem kör inte Ubuntu. jag har problemen med Gentoo/Firefox.

Tänkte också tipsa om VmWare Player. Ett lätt sätt att testa om man bara har Windowsmaskiner. Ladda ner en Ubuntu image och kör!

/Ola
 

bson

Aktiv medlem
Jag har skummat igenom tråden och tänkte försöka bidra med det lilla jag vet och upplever av detta problem. Jag kör Windows XP sp2 och SeaMonkey 1.1.5 och fotosidan går rätt segt att scrolla om man har javascript på. Jag har flash installerat här på jobbet, men hemma har jag en maskin utan flash som beter sig likadant. Inga andra plugins är installerade. Slår jag av javascript så förvinner problemet. Det finns flera sajter som, speciellt på senare tid, beter sig likadant. Aftonbladet är en av dom (aftonbladet flöt tidigare klockrent), men den har ett lite annorlunda beteende; den är ryckigare och går segare om man scrollar längre ner på sidan. På just fotosidan ser det ut som att en del av annonserna till höfer flyttas kontinuerligt av t.ex. ett javascript när man scrollar, för själva annonsbilden ligger lite "före" när man scrollar, men hamnar omedelbart rätt när man slutar scrolla (med "före" menar jag att annonsbilden hamnar närmare annonsen ovanför om jag scrollar ner på sidan och vice versa; den flyttar sig då uppåt på skärmen lite "för tidigt" så att säga). Stänger jag av javascript så ser det ut som vanligt. Just nu när jag sitter och skriver detta inlägg så är det annonsen för elinchrome längst ner till höger som uppvisar detta beteende. Jag tror att det alltid är annonsen längst ner som gör så.

Jag hoppas att detta kan hjälpa till på nåt sätt.

mvh.
/B-son
 

Nicklas Eriksson

Aktiv medlem
Installerade Ubuntu Studio 7.10 på en bärbar igår. Var Vista på den tidigare. Jämfört med Vista så går allt snabbt nu. Har inte haft några problem alls med fotosidan eller nån annan webbsida och Firefox. Bara att se till att alla extragrejer installeras. Sen går det kanon. I Vista gick det inte att läsa artiklar på Expressen! Då kraschade Firefox, men inga såna tendenser nu. Fotosidan laddar snabbt och fint.
 

2L8

Avslutat medlemskap
Jag kör xp hemma och 2000 på jobbet!
Jag har inte läst igenom tråden, men jag upplever Fotosidan segare nu än förrut! känns som att fotosidans server inte klarar av trafiken!

/Mvh
Magnus
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hmm, det var bakgrundsbilderna som var problemet förut; då var den blott några pixlar hög och de många repetitionerna fick Linux att storkna. Men sedan gjorde vi om den, och ni rapporterade att det löste sig då.

Det verkar ju seröst trasigt om browsern storknar på en sådan sak, ett fel som borde fixas där - istället för varje sajt som har en repeterande bakgrundsbild, men vi får väl hitta på en browserigenkänning som slår av bakgrundsbilderna för känsliga browsers. Men jag skall prova att göra den dubbelt så hög först så ser vi om det hjälper.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Förmodligen skulle den där x-inställningen "XaaNoOffscreenPixmaps" lösa problemet på klientsidan. Som jag förstått det så håller maskinen annars på och renderar bilder som är långt utanför den visade skärmytan. Förmodligen är det en inställning som är knuten till en viss tillverkare av grafikkort, det har jag inte luskat närmare i. Men det vore intressant att höra om någon testat det och om det hade någon effekt.
 

KoDanne

Avslutat medlemskap
En annan typ av problem

Hallo!

Jag kör Leopard med tillhörande Safari, o det jag lider av (endast på fotosidan) är.

Om jag tex väljer: Bilder/Alla nya kritikerbilder bläddrar på lite där ser en bild jag gillar.

Går in på aktuell medlem tittat på honoms/hennes bilder o efter det går med "visa föregående sida" (pil vänster) när jag då kommer tillbaka till "Alla nya kritikerbilder" så är den sidan tom o man lär börja om från början igen (Bilder/Alla nya kritikerbilder).

Måttligt irriterande när man kommit en bit in på listan över nya kritikerbilder, o lär börja om igen.

Det är precis som att sidan tömmer cache´t i webläsaren.
 

Curium

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför man ska behöva ändra inställningarna i sin egen dator bara för att kunna surfa på Fotosidan.se? Kan ni inte ta bort fulkoden som saboterar istället? Med tanke på hur död denna tråden är känns det inte som om crew bryr sig det minsta...
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Förstår inte var jag ska ändra "XaaNoOffscreenPixmaps". Ngn som kan assistera?
Skapa en säkerhetskopia på /etc/X11/xorg.conf

Öppna xorg.conf med sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Leta upp din inställning för ditt grafikkort, min ser ut såhär:

Section "Device"
Identifier "ATI Technologies Inc Radeon Mobility M7 LW [Radeon Mobility 7500]"
Boardname "ati"
Busid "PCI:1:0:0"
Driver "ati"
Screen 0
Option MergedFB" "off"
Option "XaaNoOffscreenPixmaps"
EndSection

Lägg till Option "XaaNoOffscreenPixmaps" innan EndSection.

Glöm inte säkerhetskopian innan du ändrar xorg.conf. Det brukar aldrig fungera på första försöket, och utan en fungerade xorg.conf startar inte X (gränsnittet). Man måste då återställa xorg.conf till backupen i en felsäker terminal.

Jag surfar med Opera, som fungerar utan XaaNoOffscreenPixmaps-tillägget.
 
Senast ändrad:

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Curium skrev:
Med tanke på hur död denna tråden är känns det inte som om crew bryr sig det minsta...
Det blir hemskt många träffar på liknande saker om man googlar firefox slow ubuntu, så jag skulle inte våga sätta pengar på att det är fotosidan som är "trasig".
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Det är varken fel i Ubuntu eller Firefox, inte ens tillsammans. Felet ligger i drivrutinen till vissa ATI-kort (har inte hört om liknade fel till andra kort..) Felet borde försvinna nu när AMD har börjat släppa dokumentation om korten så nya förbättrade, öppna drivrutiner kan släppas.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Kommandot bara kopierar en fil så att den sparas undan i fall det blir fel när du redigerar originalet. "cp" betyder kopiera, "sudo" betyder att göra det med större rättigheter än du normalt har.

Per.

PS. Det kanske syns tydligare så här:

cd /etc/X11
sudo cp xorg.conf xorg.conf_backup

... men det innebär exakt samma sak.
DS
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Radeon är ett ATI-kort.

Inget kan gå fel med:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup

sudo = ger superuserrättigheter
cp = copy
kommandon kopierar xorg.conf till xorg.conf_backup
 
ANNONS