Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya MacBook

Produkter
(logga in för att koppla)
Tur de fortfarande har Air modellen så att de personer som vill ha något lätt och smidigt med helt ok prestanda inte känner sig lurade. Den har ju ett pris som motsvara prestandan.

Det beror på vad du menar med "prestanda". Skärmen på MBA är ju väldigt mycket sämre. Och priset, med samma 8/512, är bara en tusenlapp lägre.

Det beror på vad du menar med "prestanda". Skärmen på MBA är ju väldigt mycket sämre. Och priset, med samma 8/512, är bara en tusenlapp lägre.

Snabbare processor, snabbare grafik, fler anslutningsmöjligheter magsafe 2, displayport, 2 usb3 kontakter sd läsare

Skärmupplösning är bara en liten del av prestanda.
Sen kan man som många gör, docka den till en extern skärm samtidigt ha extern lagring inkopplad och läsa in bilder från ett SD kort och även ha en ritplatta inkopplad. Snacka om ett mångsidigt äpple. :)

Nä den nya känns som en budget dator med ett för högt pris.

Sen kan man som många gör, docka den till en extern skärm samtidigt ha extern lagring inkopplad och läsa in bilder från ett SD kort och även ha en ritplatta inkopplad.
Docka kan man ju med nya Macbook också. Och i min MBA kan man inte stoppa i nåt sd-kort. (Köper man ändå en 13-tummare skulle jag hellre välja MBPr13,)

För övrigt är processorn i nya MB (M-5Y51) ungefär lika kraftfull som den i5-4260 som sitter i MBA. Men drar mycket mindre ström.

Docka kan man ju med nya Macbook också. Och i min MBA kan man inte stoppa i nåt sd-kort. (Köper man ändå en 13-tummare skulle jag hellre välja MBPr13,)

För övrigt är processorn i nya MB (M-5Y51) ungefär lika kraftfull som den i5-4260 som sitter i MBA. Men drar mycket mindre ström.

Trodde vi pratade om den nya Macbook och den nya Air. Eller det blandas gammalt och nytt?

Du har rätt, jag såg fel. Nya MBA har en något snabbare processor. Men skillnaden är fortfarande inte jättestor.

Tror vi har fått med oss en del av de som gärna deltar i en PC vs Mac debatt.

Detta är säkert en utmärkt liten dator for den som behöver dator stor som ett kollegieblock och med ungefär samma vikt.

Samtidigt med en liten men suverän skärm. Detta med portarna verkar ni inte förstått. Det kommer finnas kablar för att koppla in det mesta. Så det bör inte vara något problem.

Själv har jag både en Macbook Air 11 och en Macbook Pro 15 Retina.

Jag väljer mellan dessa beroende vad jag skall göra. Många gånger är det den lille som få följa med även när jag är på semester och fotar mycket. Just på grund av att den är så smidig.
Prestandan räcker längre än man tror.

Är det som för trådskaparen en andra dator så kommer den säkert räcka till.
Det seriösa bildbehandlandet gör man bäst på en betydligt större skärm.

Dyr, det beror på hur man ser det. En del nöjer sig med att åka Skoda eftersom man tycker det räcker. Andra trivs bättre med att åka BMW och är beredd att betala för den skillnad det innebär.

Tycker vi svenskar blir allt mer som skottar. Det är vad det kostar som är viktigast. Att fläskiflén var billig är viktigare och att den sedan inte smakade någonting spelar mindre roll. Det var trots allt fläskfilé.

Sedan finns det givetvis de som mer än gärna köper en BMW bara för att det är en BMW.
Likaså med Apples produkter där den nya laptopen beskrivs med orden "the laptop reinvented" där man tunnat till befintlig design, till den grad att det bakbelysta äpplemärket tagits bort då det inte finns plats för något mer än batterier mer eller mindre.

Tyvärr så är detta för magstarkt för mig.
Jag kollar just nu på en MBP där man får mer valuta för pengarna även om den/de modeller som finns är ett mindre rån jämfört med vad man får (jag jämför då med vad komponenterna kostar, och vad det faktiskt är för komponenter och när de släpptes).

Jag är ingen snål skotte, men jag vill gärna se att jag inte betalar mer än vad sakerna är värda.

... är ett mindre rån jämfört med vad man får (jag jämför då med vad komponenterna kostar, och vad det faktiskt är för komponenter och när de släpptes).

Det låter ungefär som att någon skulle vara upprörd över att en måltid på restaurang kostar mer än de råvaror som ingår. ;-)

Man vill väl ha valuta för pengarna, som ägare av en MBP 2011 med grafikhaveri etc känns det inte som man fått den där lilla extra kvaliteten

Rejält tilltagna priser, iofs är dollarn stark just nu men 14 tusen för billigaste varianten är svårt att svälja.

Priserna på MBA och MBP höjdes också rejält igår, 15-20 procent tror jag. MB är bara marginellt dyrare än motsvarande MBA.

För oss som kört mac ett tag känns väl det märkliga att MacBook, som alltid varit Apples budgetmodell, går in på ett pris över både MacBook Air och MacBook Pro. De förstör sin egen produktlinje. Åter en lansering jag tror Jobs aldrig hade släppt igenom.

För oss som kört mac ett tag känns väl det märkliga att MacBook, som alltid varit Apples budgetmodell, går in på ett pris över både MacBook Air och MacBook Pro. De förstör sin egen produktlinje. Åter en lansering jag tror Jobs aldrig hade släppt igenom.

Ta en titt igen på priserna på Macbook 13 & 15 på Apple Store. Priserna har gått upp ordentligt. Det är inte på grund av att dollarn är stark utan att svenska Liren är svag.

Jag var för ett ögonblick intresserad av Macbook, som ersättare för en MBA13, bl a för den bättre skärmen. Macbooken faller dock bort i mitt fall då jag behöver SD-kortplatsen för backup av bilder. Visst det kommer säkert en drös med adaptrar och kortläsare, men då skall även dessa ned i det redan fyllda handbagaget. Med min nuvarande burk är det bara, för burkens vidkommande, bara nätsladden som skall med.

btw är det någon som vet om den nya tangentbordstekniken införts på MBA-modellern?

Frågan är dock om man kan ha en extern skärm samtidigt som man ansluter en kortläsare till den.
Om jag förstått det hela rätt så är USB type C en kontakt med många möjligheter men den kan bara vara en sak åt gången. Antingen USB3.1 eller DP eller PCIe (vilket nya macbook inte verkar ha stöd för).

/Karl

Jag håller inte med om att det är märkligt, får jag föreslå ett alternativt sätt att se på det?

Iom lanseringen av nya Macbook så gör Apple en rockad i modellprogrammet - förra veckan var MB den billigaste (instegs)modellen och MBA den lite dyrare för den som är villig att betala för lägre vikt mm.

Idag är MBA den billigaste modellen och nya MB den lite dyrare för den som är villig att betala för lägre vikt mm. Inget märkligt egentligen, "normal" produktutveckling.

Med tanke på att designen på MBA inte ändrats mycket alls sen den lanserades och att skärmpanelen är så kass som den är (gissar jag) att den numera är galet billig att producera - och iom att de lanserade nya MB till ett högre pris så kan de behålla prisnivån på MBA (instället för att sänka) och därmed höja marginalerna.

... och det låter definitivt som en manöver Steve hade gjort. :D

Frågan är dock om man kan ha en extern skärm samtidigt som man ansluter en kortläsare till den.
Om jag förstått det hela rätt så är USB type C en kontakt med många möjligheter men den kan bara vara en sak åt gången. Antingen USB3.1 eller DP eller PCIe (vilket nya macbook inte verkar ha stöd för).

/Karl

Ett eye-fi kort till kameran kanske?

Eye-Fi är knappast ett alternativ till en kortläsare. Det tar sjutton evigheter att tömma ett minneskort på råfiler via ett dylikt kort.

Verkar som väldigt många inte förstått målgruppen för den nya MacBook. Den är inte motsvarigheten till en schweizisk armékniv och tänkt att rikta sig till alla.

Den är för alla de människor som oftast inte sitter vid sitt skrivbord utan tillbringar tiden i skolan, i konferensrum eller ofta är på resande fot. Den har nu suverän skärm och lång batteritid. Väger och är stor som ett kollegieblock i A4. En suverän dator för en stor grupp människor. Fast långt ifrån för alla.

För den som är fotograf och har behov av koppla in extern skärm, hårddiskar, minneskortläsare mm. så har Apple andra fullgoda alternativ.

Att bli upprörd för denna dator inte kan användas till allt är lika dumt som att bli upprörd över att Porsche 911 inte duger till att köra hem garderoberna från Ikea med.

ANNONS
Götaplatsens Foto