Annons

Nya olumpus objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Shit det var några ljusstarka zommar det.

14-35mm (28-70mm ekv.)/1:2.0
35-100mm (70-200mm ekv.)/1:2.0
90-250mm (180-500mm ekv.)/1:2.8

Undrar vad priset hamnar?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det där är väl de objektiv som borde släppts från början. Med tanke på såväl skärpedjup som brusegenskaper så bör ju objektiven ha större bländare för att jämföras mot större format. I praktiken lär en Olympus med 14-35/2 ha i princip samma bruksvärde som en fullrutedigitalare med 28-70/2.8.

Den långa zoomen börjar väl däremot nosa på fördelarna med 4/3. 180-500/4-zoomar finns det ju inte alltför många av och dessutom är de ordentligt tunga, vilket Olympusobjektivet inte behöver vara.

Det blir som sagt intressant att se vad de tar betalt. Hittills har ju Olympus inte prissatt särskilt aggressivt utan satt prislappen efter bildvinkel och ljusstyrka snarare än brännvidd och ljusstyrka. Deras 300/2.8 är väl rejält dyrare än såväl Nikons som Canons (med IS!). De anser sig väl vara billiga genom att kosta mindre än 600/4 men man kan ju tycka att kunden också borde få ta del av kostnadsfördelarna med det mindre formatet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Eveningstar skrev:
Shit det är nu man ångrar att man inte satsade på 4/3 =)
Olympus gör jättefina objektiv men tyvärr så har de ännu inte tillräckligt bra kamerahus. Jag har testat E-300 grundligt och kameran är tyvärr en bra bit efter Canon och Nikon. Men när de får till ett bra hus blir de giftiga.

Jag blev mycket förtjust i deras 11-22/2,8 som motsvarar en 16-35:a på min 1D mk II men kostar hälften.
 
ANNONS