Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya prylar

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Då jag har tjänat löjligt mycket pengar på spelande (Musik, Ej hazard) så har jag råd att köpa lite nya prylar och tanken var ju att det skulle bli en ny kamera. Jag vet att Makten tycker att jag är galen, men då får han tycka det ;)

Kan säga att jag har en D50 och tycker att den är bra på alla sätt, men det vore trevligt med en annan kamera att alternera med. Har även kommit fram till att en normalzoom räcker mer än väl för mig och att varken macro eller superzoom kommer att införskaffas i framtiden. (Nej, jag vill verkligen inte sälja min D50)

Har tittat på både K100D, E-500, D70s och D80.

Och kommer fram till att K100D har fördelen med SR och att den använder SD kort, vilket inte t.ex. E500 eller D70s gör, men som även D80 gör.

Både E500 och D70 verkar trevliga, men har nackdelen att jag måste köpa en massa tillbehör i form av minneskort av en sort jag inte kan använda i min D50. Förutsättningen för att överhuvudtaget kunna köpa D80 är ju att jag inte behöver köpa något extra till den, utan där går min gräns ungefär.

Ja, vad fan skall man köpa i denna djungel?
Argument för och emot mottages! Börjar få svår ångest över vad man skall välja.

Taka skrev:
Jag vet att Makten tycker att jag är galen, men då får han tycka det ;)
Jag hoppas att jag inte är ensam om att tycka att du är fullkomligt skvatt galen.

"Hmm, jag har just köpt en Volvo V70, men jag tror att jag behöver en SAAB 9-5 också bara för skojs skull".

:-O

Ja men vad fan, pengar skall inte läggas på hög. Det finns typ inget annat jag kan köpa eftersom att det finns andra pengar till de sakerna jag verkligen behöver. Så detta är ologiska pengar! Hehe

Snacka om lyxproblem.. ursäkta uttrycket!

- Skaffa ett fadderbarn
- Skänk pengarna till cancerfonden,
- Hjärt-Lungräddningen, barncancerfonden..

Vill du ha fler "logiska" förslag?

Två olika system känns onödigt dyrt. Då måste du köpa dubbelt av allt.

Givetvis är det fritt att köpa för att man vill ha prylar, men frågan är om det kommer att ge ditt fotograferande något.

Pengar kan man lägga på hög tills man vet vad man behöver.

Om du redan har Nikon tycker jag inte du ska byta system, det vore galet......

Om du har råd verkar ju D80 vara en bra kamera, köp den och släng på ett BG så har du ju en grym uppsättning med kameror.

// Erik

ulricahdesign skrev:
Snacka om lyxproblem.. ursäkta uttrycket!

- Skaffa ett fadderbarn
- Skänk pengarna till cancerfonden,
- Hjärt-Lungräddningen, barncancerfonden..

Vill du ha fler "logiska" förslag?

Vilket jag säkert skulle göra! Om vi inte redan donerade en månadskostnad både till allergifonden och amnesty.

Med de få bilder du har på FS så ser det ut som du ska fortsätta med din d50 och skaffa bättre objektiv, bra stativ, mm, mm. Plåtar du bröllop eller plåtar du för nyhetstidningar kan du behöva två hus.
Gillar du plåta studio, köp en studioutrustning, då är det inga proble matt placera hela bunten pengar.
Tips på objektiv, sen kan du börja plåta sport.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS70200

Mina five cents
mats

Senast ändrad:
Varför inte sälja av D50:n (som i mina ögon är en haldålig budgetkamera). Lägg till dina "nya" pengar och köp i stället något som är bra, som exempelvis Nikon D200 eller Canon 1D mark II. Jag tror att detta skulle bidra mer till din fotografiska utveckling, än om du skulle ha två likvärdiga system att bära runt på.

/Urban

Taka skrev:
Då jag har tjänat löjligt mycket pengar på spelande (Musik, Ej hazard) så har jag råd att köpa lite nya prylar och tanken var ju att det skulle bli en ny kamera. Jag vet att Makten tycker att jag är galen, men då får han tycka det ;)

Kan säga att jag har en D50 och tycker att den är bra på alla sätt, men det vore trevligt med en annan kamera att alternera med. Har även kommit fram till att en normalzoom räcker mer än väl för mig och att varken macro eller superzoom kommer att införskaffas i framtiden. (Nej, jag vill verkligen inte sälja min D50)

Och kommer fram till att K100D har fördelen med SR och att den använder SD kort, vilket inte t.ex. E500 eller D70s gör, men som även D80 gör.

Både E500 och D70 verkar trevliga, men har nackdelen att jag måste köpa en massa tillbehör i form av minneskort av en sort jag inte kan använda i min D50. Förutsättningen för att överhuvudtaget kunna köpa D80 är ju att jag inte behöver köpa något extra till den, utan där går min gräns ungefär.

Tja... Kör en D2x och ett AF85/1.4D du kommer inte att bli besviken. Du kommer aldrig mer vilja använda din D50 och kitpotik. Lovar :)

Lite mer seriöst... att byta system vore lite tokigt då du redan har nikon. Det beror iofs. på hur många gluggar du har etc. men D80 eller D200 är fina kameror, inget snack om detta.

Köp me hjärtat, åt ner till butikon och kläm, känn och testa dem.

Mvh // Martin

Samma problem här, nästan.

Har oxå en D50 med 18-55 DX, 50/1.8D och en Tamron 55-200.

18-55 ska bort då jag inte är nöjd med denna, så nu sitter 50an oftast på. Klarar mig till 90+% inom brännvidden 18-70 och saknar nog mer ett vidvinkel än tele.

Nu har jag funderat på att köpa antingen en 18-70 DX eller Sigma 17-70 (detta mest för närgränsen).

Ett 18-70 kostar ca 3600:- löst men 11 500:- om man köper det med vidhängande D80.

Kör SD-kort som din D50

Svårt val!

Skulle man köpt nytt så kunde nog Pentax K10d vara något.

Köp du en D80 medan jag vältrar mig i beslutsamhetsångest ett tag till

Ett litit tips är att sätta in pengarna på ett "foto-konto", ganska snart kommer du säkert komma underfund med något du behöver, och då är det ju bra att det finns pengar.

Men om du absolut måste göra av med pengar kan du alltid ge dom till mej.

Om det blir D80 blir det ju lätt i kitet med 18-70 objektivet som vad jag har läst fått strålande recensioner! Känns ju onödigt med ännu ett 18-55 (Som jag förövrigt är nöjd med, även om det känns plastigt)

Själv så får jag röda prickar över hela kroppen av optik som följer med kameror...

Mvh // Martin - som älskar kvalité :)

Taka skrev:

När du ändå är köpsugen så passa då på att köpa på dej riktig kamerakänsla samtidigt. Köp D200! Den är häftig bara att klämma och känna på!

/K

Tänker såhär också, tänk om t.ex. pentax eller olympus kommer ut med ett grymt objektiv och nikon inte gör det, kan det inte vara en fördel att ha två olika system också?

Jag kan ha helt fel men finns det inte en SD-CF adapter man kan köpa hyffsat billigt? Man stoppar alltså in sitt SD-kort i en adapter som ser precis ut som ett CF-kort fast med ett hål för ett SD?
Eller har jag drömt det eller sett det för andra kort-typer... Värt att kollas upp iallafall :D

/Michael

EDIT: "Google is your friend" :) kolla den här länken...
http://www.mittoni.com.au/secure-digital-sd-to-cf-compactflash-card-adapter-type-i-p-1183.html
Dock lär man bli tvungen att plocka av luckan för att få plats med det...

Fast egentligen är ju inte minneskort speciellt dyra nu förtiden så det är ju inte speciellt mycket det rör sig om i jämförelse med nya hus...

Senast ändrad:
köp en Pentax K10D å lek med den? SR, vädertätad å semiproffs typ. sen kan du ju sälja den kameran du inte använder och köpa objektiv för dom pengarna du får för kameran.

Det är helt vansinnigt för en amatör att skaffa två olika system, speciellt om du bara vill ha normalzoom. Egentligen är det aldrig riktigt smart att göra det, men det finns speciella fall exempelvis: canon 30D med stabiliserad 17-55IS och Nikon D80 med fast 200/2 VR? Två mycket speciella och svinbra objektiv som kan motivera lite bök med olika laddare, mjukvara etc.

Behåll din D50 och köp en fin normalzoom, kanske Tamron 17-50? Köp även ett stativ, eller en blixt. Spara resten av pengarna och njut.

Vet inte vad "löjligt mycket pengar" är i kronor räknat, men varför köra två system paralellt? En kamera blir sällan bättre än sina objektiv! Satsa på renodlat kvalitativa objektiv till ditt Nikonsystem och bygg vidare på det. Om "löjligt mycket pengar" är vad "löjligt mycket pengar" är för mig, byt då till en Canon EOS 5D och några L-gluggar. Du kan aldrig bli missnöjd med det. Eller satsa på några kurser i fotgrafering och bildbehandling. Det har du betydligt mer nytta av än "ett kanske utifall om " extra kamerasystem. Att köpa massor av fotoprylar för köpandets skull gör ingen till en bättre fotograf mig veterligen.

ANNONS
Götaplatsens Foto