Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare - vilken systemkamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotofru

Ny medlem
Hej!
Jag behöver er hjälp, har googlat, läst och begrundat inför mitt köp av systemkamera men vill även koppla in er experter. Ni vet bäst!

Nikon vs Canon, instegsmodell eller inte, vad rekommenderar ni?!
Har gått fotokurs så grunderna för hur man tar bilder med systemkamera behärskar jag och tror att jag stannar vid att vara hobbyfotograf light.

Vad jag vill fota: främst vår lilla dotter (3 mån) men även semestrar och skärgårdsnatur (inkl djur och båtar). Jag vill kunna använda bilderna till tex förstoringar (tavlor och liknande).

Stort tack på förhand!

Min tankegång i sådana här tillfällen är att "alla" kameror i instegsklassen klarar "allt" lika bra. Har du bekanta som har saker du kan låna? Kan finnas en idé att köpa samma märke så du kan låna objektiv.

Pentax K-30 rekommenderas av många nu för tiden, men samtidigt skulle jag fundera över om det är en stor DSLR som är intressant eller om en smidig micro 4/3 kommer vara med oftare och just därför få de där minnesvärda bilderna? Den bästa kameran för en situation kanske samtidigt är kameran du inte orkar ta med dig på picknicken i parken...

Min tankegång i sådana här tillfällen är att "alla" kameror i instegsklassen klarar "allt" lika bra. Har du bekanta som har saker du kan låna? Kan finnas en idé att köpa samma märke så du kan låna objektiv.

Pentax K-30 rekommenderas av många nu för tiden, men samtidigt skulle jag fundera över om det är en stor DSLR som är intressant eller om en smidig micro 4/3 kommer vara med oftare och just därför få de där minnesvärda bilderna? Den bästa kameran för en situation kanske samtidigt är kameran du inte orkar ta med dig på picknicken i parken...

Tyvärr har jag inga fotointresserade vänner (än) så märke kan jag välja fritt! Har varit och klämt på Pentax K-30 och för mig ligger den inte alls bra i handen. Jag är ju som sagt nybörjare och har inte den blekaste om vad du menar med "en smidig micro 4/3"

Tyvärr har jag inga fotointresserade vänner (än) så märke kan jag välja fritt! Har varit och klämt på Pentax K-30 och för mig ligger den inte alls bra i handen. Jag är ju som sagt nybörjare och har inte den blekaste om vad du menar med "en smidig micro 4/3"

I sådana fall skulle jag försöka hitta en begagnad Nikon D7000 eller bättre om du inte vill slanta upp för en ny. Undvik instegsmodellerna från Canon och Nikon de har små usla sökare och är ganska strippade på vettiga reglage.

Vad det gäller små smidiga m4/3 kameror så har de elektroniska sökare som drar mycket ström. Därför går de flesta (alla?) sådana kameror in ett sovläge i ett sovläge efter några minuters inaktivitet som det tar någon sekund eller två att vakna från. Detta gör att man inte blir så aktionsberedd. Kameror med optisk sökare som D7100 kan man vanligtvis slå på på morgonen och slå av på kvällen och fortfarande ha batteri kvar, och de är färdiga att ta bilden så fort du trycker på avtrycket. Ofta får man dessutom ut mer än dubbelt så många bilder på en batteriladdning.

Väljer du spegellöst, se åtminstone till att få något där du har en elektronisk sökare som du sätter till ögat och tittar i och inte bara har en bildskärm på baksidan. Då slipper du besvärande solreflexer och motivet blir mer avskärmat från omgivningen så det blir lättare att komponera bilden. Du kan då dessutom ta stöd med kameran mot huvudet när du fotograferar så att du får en tredje stödjepunkt och kan ta stadigare bilder.

Oftast är kameror med spegelrefexsökare snabbare på autofokus eftersom de använder fasdetekterande autosfokussystem. Det finns även spegellösa som har bildpunkter i sensorn som använder fasdetekterande teknik som i princip är lika snabb, men det fungerar vanligtvis inte så bra i svagt ljus.

För rörliga barn är nog spegelreflex bäst.

Det Jonas avser är kompakta systemkameror, dvs sådan som är något mindre än fullstora systemkameror, t.ex. Panasonic Lumix, Sony NEX, Nikon 1 osv.

Och baserat på dina önskemål håller jag med Jonas att kompakta systemkameror kanske är något för dig. Vissa finns även i vattentätt utförande, t.ex. Nikon AW1 vilket ju kan vara bra på stranden.

Det Jonas avser är kompakta systemkameror, dvs sådan som är något mindre än fullstora systemkameror, t.ex. Panasonic Lumix, Sony NEX, Nikon 1 osv.

Och baserat på dina önskemål håller jag med Jonas att kompakta systemkameror kanske är något för dig. Vissa finns även i vattentätt utförande, t.ex. Nikon AW1 vilket ju kan vara bra på stranden.

Ur många aspekter kan en vattentät kamera som man kan tappa i golvet utan att den går isönder säkert vara bra för en barnfamilj. Men det är nog snarare ett komplement än som enda kamera. Nikon 1 systemet ger förvånansvärt bra bildkvalitet med tanke på att sensorn är så liten, men jag skulle nog inte skriva ut mycket större bilder än A2 från den, så det kanske blir för litet för TS tavlor.

Jag hade föreslagit en micrp 4/3 kamera av olympus/panasonic. Detta pga jag har bekanta som köpte en canon systemkamera, men nu har helt gett upp den eftersom dom tycker att den är för stor och otymplig. De använde den för att fota sin dotter, ~2år gammal.

Jag tycker du skall titta på någon av instegsmodellerna från Canon eller Nikon. De är lätta att hantera, smidiga och har alla de reglage och funktioner som en amatör behöver. De säljs ofta i prisvärda paket med en 18-55 zoom som är utmärkt att börja med.

En modell som jag själv gillar är Canon 100D (har den inte själv) men det lilla formatet gör den attraktiv för den som kanske inte vill ha en alltför stor kamera men ändå vill ha en riktig systemkamera.

Jag har Pentax själv (K-5 II) och det är superbra kameror...MEN...de har en liten svaghet i autofokusprestanda, ffa följande af. Det har även de flesta kompakta spegellösa systemkameror tex Sony NEX.

För att fota småbarn är det bra med en säker följande af. Mest prisvärt hus i dagsläget med bra af är Nikon D7000. Den har tätt med af-punkter och snabb följande af. Även mkt bra bildkvalitet i svagare befintligt ljus. Bra för barnfoto inomhus med andra ord. Nikon har också många bra men ändå billiga objektiv att tillgå.

Men som många säger ovan. Många ur 'mobilkameragenerationen' tycker ofta en traditionell systemkamera är för klumpig. Kanske då kolla på en riktigt bra kompaktkamera tex Canon G1X :)

ANNONS
Götaplatsens Foto