Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

goran.lawesson

Avslutat medlemskap
Hej
Jag sålde min senaste systemkamera för flera år sedan. Det var innan digitalkamerornas tid.
Har nu blivit sugen på att skaffa en riktig kamera igen.

Har hittat en Samsung NX11 som jag funderar på att köpa.
Är det ett bra nybörjarval?
Någon som har ett bättre förslag?

Med vänlig hälsning
Göran

Samsung NX11 hade jag inte ens hört talas om innan, men jag skulle nog inte betala ~5000 kr för en 15 Mpix kamera med 15 fokuspunkter och ISO som bara går upp till 3200 och dessutom av ett relativt "litet" märke med begränsat objektivutbud.

Samsung NX11 hade jag inte ens hört talas om innan, men jag skulle nog inte betala ~5000 kr för en 15 Mpix kamera med 15 fokuspunkter och ISO som bara går upp till 3200 och dessutom av ett relativt "litet" märke med begränsat objektivutbud.

Har fått ett pris på 2000.
Vilken skulle du rekommendera då?

För 2000kr är det helt klart ett värdigt alternativ. Sländ på någon av Samsungs utmärta pannkakor och du får ett kit som tar minimalt med plats men presterar finfint.

Har fått ett pris på 2000.
Vilken skulle du rekommendera då?

2000kr för ny eller begagnad? Med objektiv eller utan?

Om det är begagnat så finns det mycket från Olympus och Panasonic i den prisklassen som i många fall är riktade till nybörjare men med alla möjliga tänkbara inställningsmöjligheter om man vill lära sig. De har dock mindre sensor vilket har sina för och nackdelar. Även där är själva kamerorna i många fall mindre.

Det finns även äldre DSLR där omkring som kan vara värt att spana på. Frågan är mest vad du vill ha.

Då i förhållande till storleken och i objektiv utbud.

ANNONS
Götaplatsens Foto