Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarval av 120-film !?

Produkter
(logga in för att koppla)

richtermo

Medlem
Hej !

Jag får snart en mellanformatskamera 6x6, och undrar om någon kan tipsa om vad för film som kan vara lämpligast att börja med.
Jag har plåtat lite svart/vitt med manuell kamera förrut men inte färg.

Tack på förhand // Anders

Hejsan Anders!

Om du har fotat svartvitt förut kan det väl vara en idé att börja med samma film? De flesta finns ju faktiskt som både småbild och mellanformat...

mvh
/Lars

Kodak Tri-x säger jag.
Svår att misslyckas med, och om du ändå gör det så skall du inte fotografera mer :)

Om det är viktigt att bedöma hur du exponerar dina bilder kanske en diafilm kan vara bra. Då ser du liksom direkt (med lupp t.ex) hur du lyckats. Med Sv.vitt är det så många andra inblandade funktioner, Hur framkallningen lyckades. Hur kopiering blev etc.

richtermo skrev:
Hej !

Jag får snart en mellanformatskamera 6x6, och undrar om någon kan tipsa om vad för film som kan vara lämpligast att börja med.
Jag har plåtat lite svart/vitt med manuell kamera förrut men inte färg.

Tack på förhand // Anders

Ska du framkalla själv, så börja med Tri-X och T-max. Kanske Illford Hp4, som jag själv gillar.

På färgsidan så kan jag inte sluta att gilla Fujifilm Velvia 50 Dia.

Tack för tipsen.

Jág framkallar hemma och scannar med neg-scanner, så svart/vitt blir billigast att göra ev. misstag med. Sen blir det definitivt dia för naturfoto, kanske även dia framkallad som vanlig färgfilm som ger omvända färger och kan vara häftigt enligt min sambo som plåtat en del på det sättet med sin HOLGA.

MVH // Anders

Tri-X är bra. Men om du nu skaffat en mellanformatare modell äldre kan en medelkänslig film typ Plus-x vara ännu bättre. Det beror på vilken kamera du har och vilken typ av bilder du tänker ta.

Jag har en tvåögd med 16 som minsta bländare och 1/300s som kortaste tid. I riktigt starkt soljus, en gnistrande vinterdag räcker det inte till! Då måste jag exponera efter 200 ISO och kompensera vid framkallningen.

Jag skulle faktiskt inte rekommera T-max eftersom den ska fixas längre, förbrukar fixet fortare, och "sörjar ner" det. Kornet blir fint nog ändå med mellanformatare och traditionell film utan t-korns teknik.

Mina standardfilmer för 120;

Svart vitt
Tri-x fär "normalfallet".
Ilford Pan-F om det är väldigt ljust

Färgdia:
Velvia för allt natur (ej porträtt)
Astia för bättre hudtoner

Färgneg:
Fuji NPS 160 normalt sett
NPZ 800 för inumhus, speciellt vid blandade ljuskällor

ANNONS
Götaplatsens Foto