Annons

Nybildad nätbutik

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Sedan i somras finns en nybildad nätbutik som heter Andra Shopen som verkar vara en förgrening av Rajala. Prisnivån ser ut att vara klart under de flesta etablerades nivå. Undrar om någon i forumet har erfarenhet av inköp från denna butik?
 

acke

Avslutat medlemskap
Man kan normalt bilda sig en första uppfattning genom att kolla recensioner av butiker på Prisjakt. Tyvärr har Andra Shoppen bara tre recensioner än så länge, så det statistiska underlaget är uselt. Så här ser betygen ut i jämförelse med några andra stora aktörer:

AndraShoppen 4,4 (3)
Rajala 2,1 (269)
Cyberphoto 4,8 (500+)
Scandinavian Photo 4,0 (500+)
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag killgissar vilt angående Andra Shoppen:
Kanske är Andra Shoppen ett trick från Rajala för att synas på prisjämförelsesajter typ Prisjakt, utan att behöva betala hög provision? Rajalas priser syns också på Prisjakt, men det finns inga länkar, troligen för att Rajala inte är registrerad (betalande) kund hos Prisjakt.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Fast är det inte enklare att betala prisjakt än att starta en ny sida? Och borde inte den också behöva betala? :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Fast är det inte enklare att betala prisjakt än att starta en ny sida? Och borde inte den också behöva betala? :)
Enklare, men inte nödvändigtvis billigare.
Jag vet tyvärr inte vilken betalningsmodell Prisjakt tillämpar. Det är ingen orimlig tanke att registrerade företag betalar i förhållande till sin storlek, eller så betalar man ”per klick”. Det kan också vara så att nyregistrerade företag hos Prisjakt initialt får stora rabatter. Allt är möjligt.
 
Senast ändrad:

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Sedan i somras finns en nybildad nätbutik som heter Andra Shopen som verkar vara en förgrening av Rajala. Prisnivån ser ut att vara klart under de flesta etablerades nivå. Undrar om någon i forumet har erfarenhet av inköp från denna butik?
Har handlat av dom till mkt bra pris utan problem....... förutom de långa leveranstider Rajala alltid har från Finland.
 

Tomas Palmblad

Ny medlem
Beställde ett sirui-stativ.
Andrashoppen var tveklöst billigast men kändes osäker pga nyetablering med få omdömen.
Då det gick att betala via Klarna efter leverans kändes det mer säkert.
Nu har jag fått mitt stativ och kan konstatera att jag kommer definitivt handla av Andrashoppen fler gånger.
Beställde en måndag morgon hade leverans på onsdagen.
Perfekt!
 

ducedo

Aktiv medlem
Jag killgissar vilt angående Andra Shoppen:
Kanske är Andra Shoppen ett trick från Rajala för att synas på prisjämförelsesajter typ Prisjakt, utan att behöva betala hög provision? Rajalas priser syns också på Prisjakt, men det finns inga länkar, troligen för att Rajala inte är registrerad (betalande) kund hos Prisjakt.
Handlar nog snarare om vanlig diversifiering av marknadssegmenten. Sajten verkar stå på samma företag. Genom att lansera en lågprissajt så kan de nå en ny prismedveten målgrupp samtidigt som de bibehåller sina marginaler hos folk som fortsätter handla på Rajala tack vare deras varumärke.

Lite som att Orkla Foods äger tre olika kaviarmärken (Ejderns. Kalles, och Svennes) och H&M äger nio (?) olika butikskedjor.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Handlar nog snarare om vanlig diversifiering av marknadssegmenten. Sajten verkar stå på samma företag. Genom att lansera en lågprissajt så kan de nå en ny prismedveten målgrupp samtidigt som de bibehåller sina marginaler hos folk som fortsätter handla på Rajala tack vare deras varumärke.

Lite som att Orkla Foods äger tre olika kaviarmärken (Ejderns. Kalles, och Svennes) och H&M äger nio (?) olika butikskedjor.
Och lite som att de flesta telekom-operatörer har minst två varumärken för samma tjänst. Där det andra märket är betydligt billigare än det första?
 

martley

Aktiv medlem
Jag killgissar vilt angående Andra Shoppen:
Kanske är Andra Shoppen ett trick från Rajala för att synas på prisjämförelsesajter typ Prisjakt, utan att behöva betala hög provision? Rajalas priser syns också på Prisjakt, men det finns inga länkar, troligen för att Rajala inte är registrerad (betalande) kund hos Prisjakt.
Jag uppfatar inte Rajala som att de har som ambition att ha lägst priser, de har oftast en aning högre pris än sina konkurrenter för samma produkt. De har dock andra kvaliteter att konkurrera med. Andra Shoppen kan vara ett sätt att ta sig in i lågpriskampen.
 

Ubbe02

Ny medlem
Det man ser nu efter ett par år är att de redovisar förlust varje år. Ibland startas företag som säljer produkter till låga priser som då även köper in dom till lägre pris med villkor att de själva står för garantiåtagandet och använder minimalt med personal, kanske enbart en som packar varor, som inte är branschkunniga. Då sköts websida, orderhantering och support i det dolda av det andra företaget.

Det kan köpas in några extra exemplar för eventuella garantiutbyten, eller man fipplar med serienumren eller byter inkråm och låter sitt andra seriösa företag skicka in den trasiga produkten. Eftersom det inte går med vinst så kan företaget läggas ned närsomhelst och garantiansvaret upphör helt när företaget dör.

Det kan även vara en ekonomisk fördel och skatteteknisk fint att ha ett företag som redovisar förlust, att t.ex. IT support kommer från det andra företaget till en ovanligt hög kostnad så att det alltid redovisas minus i saldot till myndigheter.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag uppfatar inte Rajala som att de har som ambition att ha lägst priser, de har oftast en aning högre pris än sina konkurrenter för samma produkt. De har dock andra kvaliteter att konkurrera med. Andra Shoppen kan vara ett sätt att ta sig in i lågpriskampen.
Jag handlade för första gången av Rajala nikon 58mm f1.4G för 9700kr.

Cyberphoto hade inte objektivet på lager men de ska ha 17490kr för det så tycker att det var en bra deal.

Beställde på söndag och fick objektivet på onsdagen. Kartong och objektivet i nyskick helt oöppnad.
 

martley

Aktiv medlem
Det var ett tag sedan jag skrev det där, och jag syftade då på priser för nya prodikter. Dock har de en väldigt avancerad begagnat-hantering med produkter i väldigt fint skick till rimliga priser, och jag har nog köpt ett par sådana objektiv där.

Men som en dagsaktuell prisjämförelse av tre ganska moderna och hyfsat kompetenta Canon-kamerahus:

Rajala

90D 13990kr
R7 15990kr
R10 12749kr

Scandinavian Photo
90D 12990kr
R7 15990kr
R10 10790kr

Cyberphoto
90D 12990kr
R7 16990kr
R10 10790kr

Det är inte någon av dem som är billigast men beroende på vad man är ute efter så är det någon av dem som har aningen högre pris än de andra. Ovanstående priser är dagsaktuella och det förekommer olika former av kampanjrabatter i vissa fall.
 
ANNONS